שתף קטע נבחר

כץ הורה לייבא אוטובוסים; חשש מפיטורים

הצטיידות אגד ודן באוטובוסים מחו"ל תעלה לדיון בכנסת עקב הנחיית משרד התחבורה לפרסם מכרזי הצטיידות בינלאומיים. החברות הישראליות לייצור מרכבים מזהירות: הענף יחוסל, מאות עובדים יפוטרו

הבעלים של החברות הישראליות "הארגז" ו"מרכבים" לייצור מרכבים לתחבורה ציבורית, מזהירים כי עצם קיומם נמצא בסכנה וכי הם עלולים לפטר מאות עובדים. זאת עקב יוזמת שר התחבורה ישראל כץ לחייב את אגד ודן, לפרסם מכרזים בינלאומיים להצטיידות באוטובוסים. הנושא יעלה היום (ג') לדיון מיוחד בוועדת הכלכלה.

 

 

רכש האוטובוסים של אגד ודן ממומן על ידי הממשלה, כאשר השלדה נקנית מחברות בחו"ל. שאר חלקי האוטובוס שמורכבים על השלדה נקנים מ"הארגז" ומרכבים", שתי החברות היחידות בארץ שמייצרות מרכבים - כלומר כל מה שיושב על השלדה, כמו משובים, זגוגיות קירות גגות מזגנים.

 

משרד התחבורה הורה לאחרונה לחברות לפתוח את מכרזי הרכש לחו"ל, באופן שיאפשר לייבוא אוטובוסים מוגמרים ולא רק שלדה, זאת במטרה לפתוח את השוק למשתתפים נוספים ולהוזיל עלויות. במסגרת זו, אגד הונחתה לפרסם בינואר מכרז ראשון לרכישת 150 אוטובוסים. 

 

החברות "הארגז" ומרכבים", מעסיקות כיום כ-1,000 עובדים בצורה ישירה (300 בארגז ו-600 במרכבים) וכן פועלת מול כ-1,000 כספקים. חגי שלום, בעלי הארגז, מזהיר כי המפעלים לא יצליחו לעמוד בתחרות אם השוק ייפתח וכי התוצאה תהיה מאות עובדים שיאבדו את מקום עבודתם.

 

"השוק הוא לא משוכלל - יש רק שני לקוחות – אגד ודן, ושני ספקים", הוא מזהיר. "אם נפסיד את המכרזים של שתי החברות בבת אחת, המפעל יהיה בסכנת סגירה והמשמעות היא פיטורי מאות עובדים לקראת 2014".  

 

"מחול שדים המאיים לשבש לחלוטין את השוק"

רק לאחרונה העתיק שלום את מיקום המפעל מתל אביב אל קריית מלאכי, בהשקעה של 200 מיליון שקל. הוא מספר כי הרוב המכריע של העובדים עבר למיקום החדש וכי הוא התכוון לקלוט כ-150 עובדים נוספים - זאת בהסתמך על הבטחה שקיבל ממשרד התחבורה, להמשך הצטיידות של החברות באוטובוסים מתוצרת ישראלית. כעת, הוא מזהיר, הכל עלול לרדת לטמיון.

 

"כשהתחלתי לבנות את המפעל, נודע לי שמתכוונים להוציא את המכרזים לחו"ל ועצרתי את הבנייה", הוא מספר. "כולם נבהלו שיישאר בארץ רק מפעל אחד וייווצר מונופול, אז משרדי התחבורה והאוצר הבטיחו שהמרכזים יתבצעו בארץ, אבל משרד התחבורה לא מכבד את הסיכום שלו עצמו".

 

בסוף השבוע שלח שלום מכתב למנכ"ל משרד שר התחבורה, בו טען נגד התערבות משרד התחבורה בנושא והזהיר מפני השלכות המהלך. "גם כיום... מבקשות החברות להמשיך להצטייד באוטובוסים תוצרת הארץ בעיקר מנימוקים כלכליים (ואולי גם קצת ציוניים, רחמנא ליצלן), ובידנו הצהרותיהן העדכניות לכך", ציין. 

 

 

משרד התחבורה: טענות חסרות שחר

במשרד התחבורה טוענים, כי המהלך נדרש לאור דו"חות מבקר המדינה, שמצאו ליקויים ברכש האוטובוסים. עם זאת מבקר המדינה הדגיש את החשיבות של הגנה על תוצרת כחול לבן. 

 

מהמשרד נמסר, כי "מדובר בטענות חסרות כל שחר. מפעלי "מרכבים" ו"הארגז" מרכיבים מדי שנה מאות אוטובוסים לחברות אוטובוסים רבות, כאשר היקף הרכישות של אגד ודן, אינו עולה על 25% מהאוטובוסים המיוצרים במפעילים אלה.

 

"ההחלטה לפרסם מכרז בינלאומי לחלק מהרכש של חברות אגד ודן, לא תפגע כלל במפעלי האוטובוסים הישראלים ותביא להוזלה של עשרות אחוזים במחירי האוטובוסים. כמו כן היא תאפשר לרכוש מספר רב יותר של אוטובוסים ולנוסעים ליהנות מתדירות נסיעה ורמת שירות גבוהים יותר".


פורסם לראשונה 11/11/2013 23:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים