שתף קטע נבחר

קורוס 3 - נהיגת בכורה עולמית בסינית ישראלית

מיזם הרכב הישראלי-סיני של החברה לישראל, עובר לשלב השיווק. עם מכונית משפחתית חדשה שהספיקה כבר לחולל סנסציה עולמית עם ציון מדהים במבחן הריסוק. הלל פוסק טס לסין כדי לבדוק איך היא נוסעת, והאם היא אכן מוכיחה שהסינים סגרו את הפער

  • איפה נהגנו - שנזן, סין
  • במה נהגנו - קורוס 3
  • מחליפה של - אף אחת
  • מתחרות עיקריות - משפחתיות קומפקטיות אירופיות
  • מתי אצלנו - אין תכניות לשיווק
  • כמה תעלה - מהיקרות בקטגוריה בסין, באירופה כ-10% מתחת לאירופיות

  

 

בעד - נראית טוב, מאובזרת ואיכותית יחסית למצופה

נגד - פעולת תיבת הילוכים ושילוב עם יחידת הכוח, הנדסת אנוש, איכות גימור

 

בגדול

לפני בדיוק שנתיים הושקה באופן מעשי חברת קורוס, יצרנית רכב חדשה פרי שיתוף פעולה יוצא דופן בין יצרנית הרכב הסינית צ'רי (Chery), לחברה לישראל שבשליטת עידן עופר, כאשר כל אחת מהחברות מחזיקה במחצית מהמיזם השאפתני. המטרה - הקמת מותג רכב חדש לגמרי, שיבסס עצמו בשוק הרכב הסיני עם דגמי פרימיום מקומיים, ובשלב מאוחר יותר יעבור גם לשווקים אחרים - אירופה, דרום אמריקה ואחרים. אגב, בקורוס כבר הצהירו כי אין בכוונתם למכור בישראל משיקולי תמחור.

 

הדגם הראשון בו בחרו בכירי קורוס - שהגיעו מ-23 ארצות ושונות ומעמדות בכירות ביצרניות אירופיות - להשיק את המותג הוא ה-3, משפחתית קומפקטית עם מרכב סדאן, שמהווה כוח חלוץ למבחר גרסאות אותה פלטפורמה - סטיישן, האצ'בק, קרוס אובר, SUV ואפילו מכונית ספורט. כך הבטיח לנו בעבר עידן עופר.

 

ואם חששו בקורוס שהציבור לא ידע באיזו מכונית מדובר לפני שתתרשם ממנה העיתונות המקצועית, הגיע מבחן הבטיחות שערך ה-Euro NCAP. עם ציון של חמישה כוכבי בטיחות מרשים, קורוס 3 לא רק קבעה את הציון הגבוה ביותר שהשיגו מכוניות סיניות במבחן הקשה, אלא השיגה את אחת התוצאות הטובות ביותר שקיבלה מכונית מסוגה אי פעם.

 

 

מה חדש

הקורוס היא מכונית חדשה לחלוטין, כך שכל אלמנט בה, החל בעיצוב החוץ והפנים, המערכות השונות והאבזור, חדש לנו לחלוטין. עם זאת, בעבר כבר פגשנו בה, למשל בתערוכות ז'נבה ושנחאי, שם זכה העיצוב למחמאות מכל כיוון.

 

הקורוס נראית טוב מבחוץ, טוב מכל מכונית סינית אחרת שפגשנו. ודברים דומים אפשר לומר גם על תא הנוסעים וסביבת הנהג בפרט. היא מציעה על הנייר מפרט מעניין, כולל מנוע 1.6 ליטר מוגדש (154 כ"ס) ותיבה אוטומטית כפולת-מצמד מודרנית. לתא מטען נפח מרשים של 450 ליטרים, ומסך מגע בגודל "8 יוצא דופן - אחראי לתפעול מרבית מערכות העזר, אך ורק באמצעות גלישת אצבעות. לא, אין אפילו מתג אחד לרפואה.

 

עיצוב חיצוני ותא נוסעים

אין ספק שבתחום העיצוב זוכה ה-3 מיידית בניקוד גבוה. חרט הילדרברנד שהגיע ממיני, עשה כאן עבודה מצוינת. מכונית הסדאן מצליחה לא רק להמנע מקווים קלישאתיים המאפיינים את צי הרכב המשפחתי בסין, אלא אפילו להציג ייחוד מסוים. החל בעכוז מקורי יחסית, דרך חרטום מעניין ואפילו צללית בעלת אופי.

 

בסיס גלגלים של 269 ס"מ מעמיד אותה במקום טוב בקטגוריה, וכך גם ממד האורך הכללי (461 ס"מ). משקלה 1,320 ק"ג בגרסה ידנית בסיסית, ומגיע עד ל-1,410 ק"ג לטורבו-אוטומט.

 

 

סביבת הנהג והנוסעים נראית (ומרגישה) טוב מאוד בדרך כלל. המכוניות בהן נהגנו בהשקה הן בגירסה היותר-יוקרתית, והציעו גם מושבי עור מתכווננים חשמלית ומחוממים, והגה ספורטיבי עבה מצופה עור (כמו בורר ההילוכים ובלם החניה). לוח המחוונים הכהה ניעור לחיים ומציע שני מדי מרחק וסל"ד גדולים, ולא הרבה מעבר לכך.

 

המתגים והמנופים נראים לעיתים כשייכים למדף החלקים של קונצרן פולקסווגן, וזה בהחלט דבר טוב. כך גם התאורה הפנימית העדינה באזור מתגי החלונות והדלתות. אלא שלא הכל ורוד.

 

יחסית למכונית עם יומרת "פרימיום", הקורוס מציגה יותר מדי כשלי תכנון וביצוע. פתחי תא הכפפות, האחסון בין המושבים ומתחת להגה עשויים מפלסטיק לא ראוי, מרגישים זול מדי ומתופעלים באופן שמזכיר מוצרים זולים במיוחד.

 

מיקום מתגים מסויימים כמו פתיחת תא המטען (בתקרה) או נעילת דלתות (לפנים, לא נראה ומאוד לא נוח לתפעל) רחוק מלשכנע. גם צג המגע המפואר שאמור להיות אינטואיטיבי ופשוט, דורש הרבה יותר מדי התעסקות. תפעול מחשב הדרך ממנוף האיתות מסורבל, ויש עוד.

 

 

מנוע ותיבת הילוכים

אחת הנקודות החזקות של קורוס 3 אמורה להיות יחידת המנוע-גיר. לא נהגנו ב-1.6 ליטר האטמוספרי (125 כ"ס) עם תיבת שישה הילוכים ידנית, אלא רק בשילוב 1.6-טורבו-מצמד-כפול. עם 154 כ"ס ו-21 קג"מ ב-1,750 סל"ד, יחד עם תיבת שישה הילוכים, ה-3 הייתה אמורה להציע שילוב מעניין.

 

בפועל, מנוע הטורבו עושה עבודה סבירה אך מעט רועשת מדי. הן רעשי יניקה מפתיעים, והן צליל מנוע מחוספס החל מ-4,000 סל"ד. הוא מאפשר האצות ביניים סבירות בהחלט ומציע מהירות שיוט גבוהה ללא בעיה.

 

תיבת המצמד הכפול של קורוס סובלת מפעולה מאוד לא מהוקצעת. בסל"ד נמוך היא "נגררת" - העברות ההילוכים במהירות נמוכה אינן חלקות, עזיבת מצערת ("דוושת גז") גורמת לשיהוק מיותר ומדי פעם ניכרים רעשים מיותרים. מצב ידני אמנם פותר חלק מהבעיות, אך באוטומט היא גם מעלה הילוכים במהירות שיא (מוגזמת בעליל). עם כל הכבוד לחשיבות נתוני תצרוכת דלק, זה פשוט לא זה. הוסיפו לכך דוושת מצערת עם תנועה ראשונית ארוכה מאוד שאינה משפיעה כלל על המנוע, ותקבלו בעיה שמעיבה על ההתרשמות הכללית.

 

בקורוס אומרים כי הם מכירים בכך, וכי יבצעו שיפורים לתיבה באמצעות עדכון תוכנה שלטענתם כבר קיים. לנו לא הזדמן להתרשם ממנו. 

 

נוחות נסיעה ויכולת דינמית

במהלך ההשקה אליה הוזמנו נציגי התקשורת הישראלית כראשונים בעולם המערבי, צברנו כ-170 ק"מ של נהיגה. לצערנו מרביתם (שלא לומר כולם) לא היו רלוונטיים כלל לנושא דינמי. מה שניתן לספר הוא שההגה העבה מציע תגבור נמוך יחסית למקובל בתעשייה הסינית ("הגה כבד"). כיול המתלים לא-רך-מדי כמקובל באזור זה של העולם, וה-3 הרגישה כי היא מסוגלת להתמודד עם מטלות מורכבות יותר מנהיגה בכביש מהיר ישר או זחילה בפקקים.

 

ככל שעולה המהירות - עד כמה שניתן בסין בלי להסתכן במאסר ועבודת פרך - ה-3 מרגישה טוב יותר. שיכוך פעולת המתלים בכל מקרה לא מספיק טוב, לא כדי לשמור על מרכב מאוזן בתנאים שאינם רגועים לחלוטין. פעולת המתלה מלווה לעיתים ברעשים קלים, ואפשר היה לוותר על חלק ניכר מהתנועה הראשונית תחת עומס - כזו שמייצרת תנודות מיותרות. מערכת הבלימה אינה מבריקה מבחינת עוצמה ותחושה, אך עשתה את העבודה - המאד-קלה - שהוטלה עליה באירוע ההשקה.

 

סיכום

הקורוס היא המכונית הסינית הטובה (והנאה, והמאובזרת) ביותר בה נתקלנו עד היום. בקלות. אלא שקורוס עצמה לחלוטין אינה מסתפקת בכך, וטוענת כי היא מותג פרימיום לכל דבר ועניין. כזה שאמור להתחרות אפילו במיטב התוצרת הבווארית (לטענת עידן עופר). היא לא שם, והיא גם לא קרובה לשם.

 

המותג הסיני-ישראלי יכול (וצריך) לשפר מספר נקודות חשובות: למשל שילוב מנוע-גיר, תכנון לקוי של אבזרי תפעול מסוימים וגימור תא המטען. ובכלל, המותג צריך להבין כי עודף יומרה עלול להתגלות כבומרנג שיווקי - ואין ספק שהחברה לישראל מכירה מאוד מקרוב לפחות דוגמה אחת כואבת (ויקרה) מאוד - בטר פלייס.

 

קורוס נמצאת בדרך הנכונה להפוך למותג סיני איכותי, אולי אפילו הטוב שיש לתעשייה המקומית להציע בתחום המשפחתיות. עם תמחור נכון והשענות על הישגי בטיחות מרשימים, גם בשאר העולם היא בהחלט יכולה להצליח, והסיכוי שתעשה זאת נראה לי גבוה.

 

רק שהדרך לשם עדיין ארוכה. וממש לא קלה.

 

הכתב היה אורח החברה לישראל בסין


פורסם לראשונה 14/11/2013 16:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים