שתף קטע נבחר

 

משחקי הרעב(נות): למה הם פסלו אותי?

לא קל לי להעלות את הדברים האלה על הכתב, אך הרבנות הראשית פשוט לא מתפקדת. הגיעה השעה לסיים את המונופול של הרבנות הראשית בשירותי הדת, כי כוח - משחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט. לא רק בי פגעה הרבנות כשפסלה אותי, כי אם גם בבני הקהילה שלי

אין תחושה מלבד כאב, היכולה לתאר את הרגש הנלווה לספק שהרבנות הראשית לישראל מטילה בסמכות הרבנית שלך. וזה בדיוק מה שקרה לי. אך חמור מכך: הטלת ספק זו פוגעת עוד יותר באלפי האנשים שהיה לי הכבוד לשרתם במהלך השנים.

 

 <<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

 

 

לפני כשבועיים נודע לי כי מכתבים שכתבתי כעדות על יהדותם ומצבם האישי של כמה מחבריי לקהילה, לא התקבלו על ידי הרבנות הראשית ישראל. לצערי, זו איננה בעיה נקודתית, ישנם רבנים אורתודוקסים אחרים שמכתביהם לא התקבלו. משום כך בחרתי לפרסם את הסיפור הזה - דווקא מפני שלא מדובר בבעיה מקומית, אלא בסימפטום של רבנות ראשית ריכוזית ומושחתת, שאיננה נתונה לפיקוח - מלבד לזה של עצמה.

 

חשוב לציין כי מכתבים כאלה לא היו נפסלים אילולא רבנים מסוימים מארצות הברית היו לוחשים על אוזניי הרבנות הראשית. במקרה שלי הם אמרו משהו מסוים, ובמקרה של רב אחר הם מצאו סיבה אחרת לפסילה. זוהי מציאות בלתי נסבלת. מעשים אלה לא רק שהם חותרים תחת סמכותם של רבני הקהילות, שהם הגורמים המוסמכים ביותר להעיד על יהדותם ומצבם האישי של חברי הקהילה שלהם - הם אף מקשים ומכבידים על חברי הקהילה עצמה.

 

לא סתם מעמדה של הרבנות רעוע

לא קל היה לי להעלות על הכתב דברים קשים אלה. גדלתי בבית שהעריץ את הרבנות הראשית. לאחר שהוריי

עלו ארצה, שימש אבי כרב בשיכון ותיקים בפרברי נתניה, ועבד יחד עם הרב הראשי של נתניה דאז, הרב ישראל מאיר לאו. במרוצת השנים יצא לי לפגוש לא מעט רבנים ראשיים באופן אישי, ותמיד נוכחתי לדעת שמדובר לא רק בתלמידי חכמים, אלא גם באנשים אכפתיים וקשובים.

 

אך עם הזמן, הגעתי להבנה כי הרבנות הראשית, כמוסד ממשלתי, פשוט לא מתפקדת. למרבה הצער, מדובר בגוף רבני המעמיס על החברה האזרחית, וכופה את אמונותיו ואורחות חייו על ציבורים שלמים. אישוש לדבריי ניתן למצוא במעמדה הרעוע של הרבנות בעיניי החברה הישראלית, הנובע מחוסר אמון בגוף זה.

 

צמיחה דתית וחתירה לחיים רוחניים ניזונים רק מאווירה של פתיחות. מהסיבה הזו, מדינת ישראל צריכה לאפשר הזדמנויות שוות עבור התנועות הקונסרבטיביות והרפורמיות בישראל. הכרחי שרבני תנועות אלו יוכלו לחתן ולגייר אנשים בצורה רשמית ומטעם המדינה. מאותה סיבה, גם חתונות אזרחיות צריכות להיות מוכרות על ידי הממסד הישראלי.

 

אסור לצפות משום רב לוותר על עקרונותיו ההלכתיים, ולכן אינני טוען כי על הרבנות הראשית לקבל את הגיורים והנישואים הללו כתקפים הלכתית, אלא רק לאפשר להם להתקיים.

 

די למונופול

מדינת ישראל הוקמה בכדי להיות הבית הלאומי של העם היהודי. לכן, כשם שהמדינה מכירה בחוקיותם

של גיורים שאינם אורתודוקסיים ומתבצעים מחוץ למדינה, כך עליה להכיר בגיורים ונישואים שאינם אורתודוקסיים המתבצעים בתוכה.

 

גישה פתוחה זו חשובה לא רק עבור הקהילות הלא-אורתודוקסיות. כשאורתודוקסיה מוצגת כברירה היחידה; כשהיא נכפית על אנשים, וכשהיא מתנהגת כדיקטטורה - אנשים מתרחקים ממנה. פתיחות רק תהפוך את האורתודוקסיה למושכת ולנגישה יותר.

 

בנוסף, בבסיסה יוצרת הרבנות מצב של ריכוזיות של הסמכות הרבנית. קרי, ייצוג הדת והכתבת המדיניות ההלכתית עבור המדינה, מרוכזת בידיהם של מספר מצומצם של רבנים אשר פועלים ללא קשר ישיר לצרכים של החברה, ומבלי להתכתב עמה.

 

הגיעה השעה עבור ממשלת ישראל והכנסת לסיים את המונופול של הרבנות הראשית בשירותי הדת וייצוגה במדינה. זה לא יהיה פשוט ויהיו אתגרים, אך קשיים אלה מתגמדים ביחס לבעיות הנובעות מהמבנה הנוכחי של הרבנות הראשית. כידוע, כוח משחית, וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט.

 

רק פתיחות תביא לשגשוגה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. רק במסגרת המאפשרת למגוון ביטויים של יהדות להתקיים, החברה הישראלית תוכל להגיע לגבהים חדשים - הן מבחינה רוחנית, והן מבחינה דתית.

 

 

  • הרב אבי וייס הינו רב קהילה בריברדייל, ניו-יורק. מייסד ישיבת "חובבי-תורה" וישיבת מהר"ת. בנוסף, הוא ממייסדיו של ה-IRF, ארגון גג של רבנים אורתודוקסים מרחבי העולם. בימים האחרונים פנה באופן רשמי לרבנות הראשית באמצעות תנועת נאמני תורה ועבודה, בבקשה מהרבנים הראשיים להבהיר את עמדתם.

 

תרגום: אמתי פריימן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'יי בר-דוד
הרב אבי וייס
צילום: ג'יי בר-דוד
מומלצים