שתף קטע נבחר

הארגון הבינ"ל לזכויות יוצרים: "אין תקדים למה שקורה בישראל"

בעוד רשת, קשת ופרטנר הגישו התנגדויות לבית המשפט בנוגע להמשך קיומה של תלי, חברת התמלוגים של הבמאים והתסריטאים בישראל מקבלת תמיכה מארגון הגג הבינלאומי לזכויות יוצרים CISAC. "אין מדינה שבה קיום גוף מייצג ליוצרים הוטל בספק", נכתב באגרת לממונה על ההגבלים העסקיים

מאבקה המשפטי של תלי - חברת ניהול התמלוגים של הבמאים והתסריטאים בישראל - על המשך קיומה עולה מדרגה, זאת לאחר שזכייניות ערוץ 2 רשת וקשת חברו לחברת הסלולר פרטנר והגישו לבית הדין להגבלים עסקיים את התנגדותן להמשך פעילותה של החברה שהקימו יוצרי הקולנוע והטלוויזיה. שלושת גופי השידור טוענים כי פעילות תלי פוגעת בתחרות ומזמנת כפל תשלום ליוצרים. יש לציין כי גופי שידור אחרים, ובהם HOT, yes, ערוץ 10, רשות השידור ואחרים לא הגישו התנגדות. ועכשיו מקבלת תלי רוח גבית ותמיכה מהארגון הבינלאומי לזכויות יוצרים, CISAC.

 

 

CISAC, שנוסד ב-1926, מאגד תחתיו 227 חברות תמלוגים מ-120 מדינות ברחבי העולם, ולאות הזדהות עם מאבקה של תלי על הסדרת פעילותה, אף הצהיר על כוונתו לקיים בישראל את הוועידה השנתית שלו.

אולם ראשי הארגון לא הסתפקו בכך, והמנכ"ל אוליבייה הינווינקל שיגר מכתב לממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, ובו הוא מצהיר על תמיכת הארגון בתלי. לצד זאת, הוא מספר על המציאות הבינלאומית בתחום זכויות היוצרים ומבקש שבישראל יישרו קו עמה.

 

"אנחנו כותבים על מנת להביע את דאגותינו הכבדות בנוגע לטענות של הרשות להגבלים העסקיים נגד תלי", כותב הינווינקל הצרפתי במכתב שהגיע לידי ynet. בדבריו תוקף המנכ"ל את הגישה על פיה הסכם קולקטיבי לגביית תמלוגים עבור היוצרים מהווה פגיעה בתחרות, וקובע כי אין אח ורע בעולם לפירוקה של חברת תמלוגים.

 

"ההאשמות הללו אינן תואמות את הגישות הבינלאומיות ואת הניסיון שנצבר אצל CISAC וחבריה במדינות רבות ברחבי העולם. ואכן, איננו מכירים מדינות אחרות שבהן קיומו של הסכם קולקטיבי במגזר האודיו-ויזואלי הוטל בספק על ידי הרשות המקומית להגבלים עסקיים", מדווח המנכ"ל. "חברת ניהול קולקטיבית מאפשרת פתרון שמושי היכן שהמציאות הכלכלית והשיווקית מהוות מכשול לתגמול ופיצוי על שימוש ביצירות - מציאות שנוגעת גם לזכויות בתחום האודיו-ויזואלי.

 

"חוקי התחרות באירופה ובמקומות אחרים רואים בחברות הקולקטיביות מכניזם שימושי שתומך בתחרות ובגיוון בשוק הרישוי של הזכויות האודיו-ויזואליות. באירופה, החוק מטמיע את התפיסה שחברות תמלוגים נדרשות ומועילות לשוק ולחברה. למשל, ההנחיה החדשה שמשקפת את נקודת המבט של האיחוד האירופי: 'חברות תמלוגים מאפשרות למחזיקים בזכויות היוצרים להיות מפוצים על שימושים (ביצירותיהם) שהם לא יהיו בעמדה לשלוט או לכפות בעצמם, כולל בשווקים בינלאומיים. מלבד זאת, יש להן תפקיד חברתי ותרבותי חשוב בקידום הגיוון של הביטויים התרבותיים בכך שהם פותחים פתח שיווקי עבור רפרטוארים קטנים ופחות פופולריים'".

 

מכתבו של מנכ"ל CISAC אוליבייה הינווינקל ()
מכתבו של מנכ"ל CISAC אוליבייה הינווינקל

 

הינווינקל פורש בפני גילה גם את הטיעונים שהובאו בעבר לפתחו של בית המשפט האירופי, והביאו להסדרת פעולתן של חברות תמלוגים. "חוקי התחרות וההכרעות המשפטיות באירופה ובמקומות אחרים מעולם לא פקפקו בקיומן או תפקודן של חברות ניהול קולקטיביות, אלא קבעו תקנות מיוחדות עבורן", הוא אומר. "עם זאת, בדיון של בית הדין האירופי ב-1989 נקבע כי חברות ניהול קולקטיביות 'פועלות לטובת מטרה לגיטימית' וש'החוזים עליהם הוסכם עם המשתמשים לצורך מטרה זו לא יכולים להיחשב כהגבלת תחרות, אלא אם כן הם חורגים מהצורך בהשגת מטרה זו'".

 

עוד נכתב כי הארגון הבינלאומי ערך סקר בין חברותיו כדי לבדוק האם קיים תקדים דומה. "אחרי שהובא לידיעתנו הטיעונים שעלו מצד הרשות נגד תלי, CISAC ערכה מחקר מקיף בין חברות של יוצרים אודיו-ויזואלים בכל העולם, כדי לבדוק האם נדרשו להתקפות דומות. המחקר, שהקיף שלושים מדינות, העלה שאף לא חברה אחת נדרשה להתמודד עם טיעונים דומים. באופן ספציפי, 14 מהחברות המאוגדות בשוק האירופי, ואנו לא יודעים על אף מקרה בו נבחן קיומן או הרישוי שלהן".

 

במכתבו, הינווינקל אף מציע את הידע שנצבר ב-CISAC לרשות להגבלים עסקיים בישראל. האיגוד שמייצג חברות תמלוגים ליוצרים בתחומים השונים - ממוזיקה, דרך תיאטרון וספרות ועד טלוויזיה וקולנוע (כ-53 מתוך 227 הגופים בארגון מייצגים במאים ותסריטאים, המגזר השלישי בגודלו) - הביע את דאגתו מהפגיעה המוחשית בבמאים והתסריטאים הישראלים. הדרך היחידה למנוע פגיעה שכזו, לטענת CISAC, היא קיומה של חברת תמלוגים כמו תלי.

 

הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה. מחכים להמלצתו (צילום: עומר מרון) (צילום: עומר מרון)
הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה. מחכים להמלצתו(צילום: עומר מרון)

 

"כבר מזמן ידוע כי בלי גוף מייצג, קולם של יוצרים באופן כללי, ושל יוצרים אודיו-ויזואלים באופן מיוחד, מושתקים וזכויותיהם החוקיות מופרות", מצהיר היווינקל. "זה נוהל נהוג במדינות בכל העולם שזכויותיהם של יוצרים מנוהלות על ידי גוף יציג. נוהל זה לא רק מתגמל את היוצרים עצמם, אלא גם את המשתמשים והחברה ככלל". אחרי הגשת ההתנגדות של רשת, קשת ופרטנר, ברור ש"המשתמשים" אינם מסכימים לקביעה זו. כעת ממתינים להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים.

 

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "הרשות טרם גיבשה עמדתה בנושא. העמדה תימסר בעתיד הקרוב לבית הדין להגבלים העסקיים, שהוא - ולא הרשות - הגוף שמוסמך להכריע לגבי עתיד תלי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
CISAC - הארגון הבינלאומי לזכויות יוצרים
לאתר ההטבות
מומלצים