זה מיתון? בשנה החולפת קניתם 212,581 מכוניות חדשות
שנת 2013 תיזכר כשנת יונדאי, עם מכירות גבוהות למותג. קיה פיקנטו היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל. פורד ירדה למקום החמישי - וגם שברולט, פיז'ו ופולקסווגן סבלו מירידות. 11 מאושרים רכשו פרארי
מיתון בשוק הישראלי? לא בשוק הרכב - עם 212,581 מכוניות חדשות שמצאו בית. מדובר בעלייה של כ-4% לעומת נתוני 2012, או גידול של כ-7,600 מכוניות. צמיחה נרשמה ברוב פלחי השוק העיקריים - מכוניות פרטיות (בכ-2%) ורכבי פנאי (29%). מנגד מכירות מיניוואנים וטנדרים ירדו ב-5% ו-8% בהתאמה.
במהפך יוצא דופן, המכונית הנמכרת ביותר בישראל היא מפלח המיני - ולא משפחתית קומפקטית. את המקום הראשון תופסת קיה פיקנטו, עם 9,659 מכוניות - לפני טויוטה קורולה עם 9,370 יחידות ופורד פוקוס (מובילת 2012) עם 8,393.
בראש טבלת המותגים, כצפוי, עמדה השנה יונדאי - שהדיחה את מאזדה ואחריה את פורד מהצמרת. יותר מ-32 אלף ישראלים בחרו במכונית הקוריאנית, פער אדיר של כ-10,000 מכוניות מהמקום השני - טויוטה, שרושמת את שנת המכירות הטובה ביותר בתולדותיה בישראל. ואם מכניסים לשקלול גם את מותג האח של יונדאי, קיה (שניהם באותה בעלות של קונצרן יונדאי), מקבלים שבישראל שולט הקונצרן הדרום-קוריאני ביד רמה, עם יותר מ-53 אלף מכוניות. כן, רבע מכלל השוק.
בין הנפגעות הגדולות של 2013, בולטת במיוחד פורד האמריקאית. יצרנית הרכב שנהנתה משנת 2012 מעולה, הסתפקה השנה במקום החמישי לאחר שספגה ירידה של כ-39% במסירות. ירידה צנועה יותר רשמה פיז'ו, שאיבדה כ-31% מהמסירות וסיכמה שנת 2013 הרחק מחוץ לעשירייה המובילה. שברולט ירדה בקרוב ל-15% ומסיימת אף היא מחוץ לעשירייה, ואילו פולקסווגן ירדה בכ-15%, בניגוד למותג העממי של הגרמנים - סקודה - שנהנה מצמיחה מרשימה של כ-17% וזינק השנה למקום הרביעי.
בין העליות המרשימות, בולטת רנו הצרפתית עם זינוק של כ-49% לעומת מספרי 2012 - עם שנת המכירות הטובה ביותר מזה שנים. מיצובישי עלתה ב-148%, אך סיימה את השנה עדיין מחוץ לעשרת הגדולות - במקום 14. צמיחה נאה של כ-29% נרשמה גם באופל, אך זו עדיין מתקשה להציג מספרים של מותג צמרת - כפי שהובטח בהשקתה המחודשת לפני שנים אחדות. היא ממוקמת ב-2013 במקום ה-16.
מבין מותגי היוקרה, שנת 2013 סימנה את מחיקתה (שוב) של לנצ'יה מהשוק הישראלי. הפעם לא בגלל החלטת היבואנית, אלא פשוט בגלל הלקוח הישראלי, שהדיר רגליו מהאולמות ורכש 17 מכוניות בלבד - 90% פחות מ-155 היחידות ב-2012. ירידה גדולה רושמת גם ביואיק, שצנחה בכ-59%.
מנגד, מרצדס זינקה בקרוב ל-90% באחת משנות השיווק הטובות שידעה, וגם אודי וב.מ.וו רשמו גידול באחוזים דו-ספרתיים. מותג מיני של ב.מ.וו, צמח גם הוא בקרוב ל-26%.
וכמה יצרניות קטנות: סאנגיונג הקוריאנית למשל, ספגה מהלומה ומכירותיה צנחו בכ-44%. כך גם מותג סמארט (מרצדס) שמכוניתו היחידה עומדת בפני החלפה, לנד רובר הבריטית שאיבדה כ-19% וגרייט וול הסינית שמכירותיה נחתכו במחצית - למרות השקת רכב נוסעים ראשון. זה נמכר ב-13 יחידות בלבד, על אף שיווקו באחד מפלחי השוק החמים בישראל (סופר-מיני ידניות זולות).
11 פרארי, 24 מזראטי
עוד סימן שלפחות העשירים לא ממש סבלו ב-2013, אפשר למצוא במכירות מכוניות הספורט היוקרתיות. בשנה החולפת עלו על הכביש 11 מכוניות של מותג פרארי, 24 מזראטי ו-57 מכוניות מדגמי פורשה. זאת, לצד עוד עשרות מכוניות ספורט יקרות ממותגי היוקרה ה"עממיים", בהם אודי, ב.מ.וו ומרצדס.

* נתוני מרצדס לא כוללים מסחריות

