שתף קטע נבחר

הגורו העסקית ועצות הזהב

למה חשיבה מוגזמת על כסף יכולה להרוס כל מיזם חדש, למה חשוב למצוא מישהו שיהמר עליך ועצת זהב אחת לראיונות עבודה. קרלי פיורינה המנכ"לית האגדית של HP נותנת בראיון ל-ynet סדרת עצות על עולם העבודה והעסקים

כאשר בציבור האמריקני מחפשים דוגמה לדמות נשית שעשתה את זה ובגדול בזירת העסקים והעולם הדיגיטאלי, עולה פעם אחרי פעם שמה של קרלי פיורינה, שכיהנה במשך שנים כמנכ"לית האגדית של חברת HP. פיורינה נודעה בשל הישגים עסקיים יוצאי דופן, אך גם בגלל מהלך פיטורים נרחב של כ-30 אלף עובדים. כיום פיורינה עומדת בראש קרן התנדבותית, מייעצת לעסקים קטנים ופועלת במסגרת המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית. בראיון מיוחד אותו העניקה ל-ynet בשיתוף המרכז ללימודים אקדמיים היא מספקת שורה של טיפים להצלחה בעולם העסקים ולהישרדות באי הוודאות של שוק העבודה.

 

צפו בראיון המלא

 

פיורינה מתארת בראיון מה התכונות אותן היא מחפשת אצל מועמד שמגיע אליה לראיון עבודה וממליצה ליישם את הגישה הזו באופן נרחב יותר: "אם אני הולכת להעסיק מישהו, מה שאני מחפשת הוא קודם כל האם האדם הזה אופטימי ונלהב. מהניסיון שלי אנשים נוטים להתחלק לשניים: יש אנשים שרואים מגבלות בכל מצב ויש אנשים שרואים אפשרויות בכל מצב", פיורינה מוסיפה, "האנשים שרואים אפשרויות במצבים, מה שמגיע עם אופטימיות ונמרצות ישיגו תוצאות טובות יותר".

 

פיורינה מספרת על השנים בהן נאלצה לעבוד כמזכירה לאחר שסיימה את לימודיה באוניברסיטת סטנפורד ולפני שהחליטה ללמוד מנהל עסקים. לדבריה, השנים הללו נתנו לה שיעור משמעותי בחיים: "כשהייתי מזכירה, הייתי מזכירה כי היה צריך לשלם שכר דירה. מה שעבודת המזכירות עשתה זה להציג אותי לעולם העסקים. למדתי שאני אוהבת שעולם העסקים מכוון לתוצאות, למדתי שמישהי בתחתית הסקאלה כמו מזכירה יכולה להשפיע על הלקוח. אלו לקחים חשובים עבורי ששימשו אותי גם כמנכ"לית בעתיד". היא מוסיפה: "למדתי שיש ערך בכל עבודה, יש כבוד בכל מטלה, יש משהו שניתן ללמוד מכל עבודה.

 

- מה אדם צריך לעשות כדי להתחיל עסק כיום מאפס?

 

"זה נשמע נדוש, אבל קודם כל אתה חייב להאמין, שאתה יכול לעשות את זה. זה חשוב כי הרבה דברים הולכים להשתבש. יהיו זמנים שתהיה מאד מיואש, אז כשיש נחישות ואמונה, זה מאד חשוב. שנית, מישהו חייב לתת לך הזדמנות. אולי זה יקרה באמצעות הלוואה, אולי באמצעות זה שיקנו את המוצר הראשון שלך, חפש את האנשים שמוכנים להמר עליך, הם נמצאים שם בחוץ".

 

"שלישית, אתה חייב שיהיה לך משהו שאנשים רוצים לקנות, אתה חייב שיהיה לך מוצר שלקוח יהיה מוכן לשלם עליו. אני מוצאת שהרבה יזמים צעירים חושבים על לעשות כסף ולא על מה הלקוח באמת הולך לקנות. בסופו של דבר, אל תפחד לעשות טעויות, זו הדרך היחידה שלנו ללמוד. אל תפחד לקחת הימור. הצלחה דורשת את כל הדברים הללו".

 

- הרבה אנשים מפחדים לקבל החלטות, קשות או חשובות, כמה חשוב להתעלות על הגורם הזה?

 

"עסק מניע הרבה אנשים, ואם אתה רוצה לקדם עסק, אתה צריך להבין איך אנשים מתפקדים, אנשים מפחדים, הם מפחדים להראות טיפשים, הם מפחדים לאבד את מקום העבודה שלהם. אני פחדתי כל חיי, כולנו מפחדים, במצב כזה מאד קשה לבצע שינוי, לכן כדאי תמיד לחזור למטרה. המטרה היא לא ההצלחה האישית שלי, המטרה היא לא מה אנשים יגידו עלי, המטרה חייבת להיות גדולה יותר מהפרט, היא חייבת להיות, אחרת אתה לא יכול לקבל החלטות. ההשגה של מספר מטרות המשפיעות על אנשים אחרים נותנת לך אומץ".

 

- רוב האנשים מתרגמים הצלחה לכסף, האם זה נכון?

 

"זה לא שכסף אינו חשוב, הוא סממן לערך בהרבה מאד קהילות, אבל ההצלחה לא נמדדת בגודל המשכורת שלי. ההצלחה היא בסימון המטרות ובהשגתן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ים פוליארד
קרלי פיורינה
צילום: ג'ים פוליארד
צילום: ג'ים פוליארד
אטילה שומפלבי
צילום: ג'ים פוליארד
מומלצים