שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    האבולוציה מחוץ לבי"ס: "באיראן כן לומדים"
    כמעט 90% מתלמידי ישראל יסיימו 12 שנות לימוד בלי להכיר את תיאוריית דרווין, שלפיה מוצא האדם והקוף מאותו אב קדמון. מפקחת לימודי הביולוגיה: "זה אחד הנושאים החשובים". איש חינוך חרדי: "כמו גיוס בחורי ישיבות, גם זה לא יקרה"

    בחודש האחרון חישבו חוקרים ישראלים מתי נולד האדם הגנטי הראשון, מדענים אחרים גילו כי גנים רבים שמשפיעים על העור והשיער שלנו מקורם מהניאנדרטלים ובמחקר אחר התברר כי האירופאים הקדמונים היו כהי עור - אך בעלי עיניים כחולות. כל המחקרים הללו, ועוד רבים אחרים, מתבססים על תיאוריה מרכזית אחת. כמעט 90% מתלמידי ישראל לא מכירים את התיאוריה הזו, ולא לומדים אף לא שיעור אחד על אודותיה.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    עוד בחדשות:

    רה"מ: הציבור ישלם את המחיר על כשלי הדסה

    "רומן בין אובמה לביונסה? "זה שקר"

     

    תורת האבולוציה, זו שגורסת כי מוצאם של האדם והקוף מאותו אב קדמון, מוכרת לרוב הילדים - אך אם ישאלו אותם איפה הם שמעו עליה, סביר להניח שהתשובה לא תהיה בבית הספר. הנושא נלמד רק בתיכונים, במסגרת שיעורי הביולוגיה בלבד - מקצוע שהוא בחירה במערכת החינוך. על-פי נתוני משרד החינוך, מתוך 120 אלף תלמידים שניגשים לבחינות הבגרות מדי שנה, רק כ-15 אלף ניגשים לבחינה בביולוגיה, שכוללת גם את תורת האבולוציה.

     

    "כל תלמיד שבוחר ללמוד ביולוגיה בתיכון חייב ללמוד את נושא תורת האבולוציה כי זה אחד התחומים החשובים בתחום", מסבירה רותי מנדלוביץ, מפקחת המקצוע מטעם משרד החינוך. "אי-אפשר שלא לגעת בנושא הזה, התלמידים חייבים להיחשף לבסיס של תהליך האבולוציה. בתוך תורת האבולוציה הם לומדים מושגי מפתח כמו ברירה טבעית, שונות גנטית, תהליכים אבולוציוניים ועוד".

     

     בפני המורים עומדת גם האפשרות להרחיב את העיסוק בנושא בכיתה י"ב, אולם רבים מהם בוחרים שלא לנצלה. "אני מלמדת על דרווין ועל הדרך שבה הגיע לתיאוריה שלו, אבל בלי להרחיב יתר על המידה", מודה דפנה ברק, מורה לביולוגיה בתיכון בחולון. "יש למעשה נגיעות של תורת האבולוציה בכל פרק שאני מלמדת, אבל אני לא מתעמקת כי לדעתי נושאים אחרים מתאימים לתלמידים שלי יותר".

     

    יחד עם זאת, היא סבורה כי לימוד הנושא צריך להיות חובה במערכת החינוך ויש להתחיל בכך כבר בכיתות הנמוכות. "זה נושא חשוב מאוד וילדים חייבים לדעת אותו. אם תלמיד לא בוחר ללמוד ביולוגיה בתיכון, הוא לא נחשף לנושא הזה, וחבל".

     

    "שילוב של אבולוציה ודת יוצר רתיעה"

    גם פרופ' ארנון לוטם, מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, מספר כי מתוך 400 תלמידים שהוא מלמד, רק בודדים מעידים כי נחשפו לנושא בבית הספר. "אני נתקל בסטודנטים שמספרים שהם למדו את הנושא בעצמם", הוא אומר. "אבולוציה מהווה בסיס משמעותי מאוד להבנת הביולוגיה בכלל. אי-אפשר להבין את ההיגיון בדברים אם אתה לא מבין איך הדברים משתנים".

     

    עם זאת, לא ניתן להתעלם מהבעייתיות הדתית כשכרוכה בלימודי אבולוציה. לדברי לוטם, "אנשים נבהלים מזה בגלל הקשר למוצא האדם מהקוף ומחשש להתנגשות עם דת, וזה יוצר רתיעה". עם זאת, הוא מזכיר כי אפילו באיראן הצליחו להתגבר על החשש: "יש שם תוכנית לימודים מפורטת שמלמדת אבולוציה, למרות ששם מדובר במשטר דתי קיצוני מאוד. הם הבינו שמדע צריך ללמוד ושצריכים להיות מודעים למדע של המערב".

    דרווין צדק?  (צילום: index open)
    דרווין צדק? (צילום: index open)

    לוטם כבר פיתח שיטה משלו להתגברות על הבעייתיות. "אני תמיד אומר לסטודנטים שלי שצריך לעשות הפרדה. המדע לא אומר לך מה לעשות מבחינת האמונה", הוא מדגיש, "הוא מסביר לך דברים, אתה חופשי להאמין במה שאתה רוצה. הפחדים קיימים אבל לדעתי הגיע הזמן להיגמל מהם. זו אחת התיאוריות הבסיסיות ביותר במדע, וצריך למצוא את הדרך ללמד את העקרונות הבסיסיים שלה".

     

    את האחריות לכך, יש לציין, הוא לא מטיל בהכרח על המורים עצמם. על רקע הסערה שעורר המורה אדם ורטה כשהביע דעות אישיות ושנויות במחלוקת במהלך שיעור, מודה גם לוטם כי "באווירה שנוצרה כיום גם בנושאים של הבעת דעה פוליטית, אי-אפשר לצפות ממורה לביולוגיה שיתמודד לבד וביוזמתו עם נושא מורכב כזה. הדחיפה לנושא יכולה לבוא רק מהנחיות מסודרות ומהדרכה מסייעת של משרד החינוך. כרגע יש אזכור של התיאוריה האבולוציונית בתוכנית הלימודים, אך לא באופן שמאפשר לתלמידים להבין אותה, או את חשיבותה בביולוגיה המודרנית. אני יודע שבמשרד החינוך יש פתיחות לבדוק את שילוב הנושא גם בכיתות ח'-ט'".

     

    נושא האבולוציה הוא טאבו פוליטי כבר עשרות שנים. הפעם הכמעט-יחידה שהממשלה כן התעסקה בו, הייתה לאחר ששולמית אלוני מונתה לשרת החינוך בממשלת רבין, לפני מעט יותר מ-20 שנה. ש"ס התנתה אז את המשך תמיכתה בממשלה בהרחקתה של אלוני מתיק החינוך, על רקע התבטאויותיה על האבולוציה כמקור האנושות ולא האלוהים.

     

    הגישה החרדית לא השתנתה מאז. חיים ולדר, סופר ואיש חינוך חרדי, מאמין שתורת האבולוציה מופרכת. "זה כמו שחילונים ילמדו שעבדות זה דבר חשוב וערך נעלה. למה לא? הרי יש מישהו שחושב ככה. תורת האבולוציה נוגדת את האמונה שלנו שמושתתת על כך שהאדם הוא יצור של הקדוש ברוך הוא", טוען ולדר.

     

    לדבריו, "יש אמונה וישנם דברים שהם בבסיס האמונה ולא סוטים מהם. כשהחילונים ילמדו שעבדות זה לגיטימי, אז יהיה על מה לדבר. עד אז, אין מצב שנלמד את זה. זה כמו המחשבה לגייס את בחורי הישיבות. שני הדברים לא יקרו".

    מוצא האדם מהקוף? תלמידי ישראל לא שמעו על זה (צילום: shutterstock)
    מוצא האדם מהקוף? תלמידי ישראל לא שמעו על זה(צילום: shutterstock)
     

    הרב איתן היזמן, ראש רשת החינוך צביה, הכוללת אולפנות וישיבות, אמר בהקשר זה: "חלק מהציבור הדתי לא לומד את תורת האבולוציה כי זה נראה לו מנוגד להשקפת היהדות. דווקא הרב קוק בכמה מספריו מתמודד בצורה מכובדת מאוד עם הנושא הזה ואומר שאין צורך לפחד מהתיאוריה של תורת ההתפתחות. הוא מסביר בצורות רבות ושונות שיש בעולם הרבה דברים שמתפתחים ואנחנו לא נבהלים ומפחדים מהם".

     

    דרווין מפסיד בדעת הקהל

    הוויכוח הדתי סביב לימוד תורת האבולוציה אינו ייחודי לישראל. בארצות הברית, למשל, מעורבים בנושא גם בתי המשפט, שכבר 40 שנה מוציאים צווים שקובעים כי התעלמות מתורת האבולוציה בבתי הספר מהווה הפרה של חוקת ארה"ב. חרף זאת, נראה שצ'רלס דרווין מפסיד במאבק על דעת הקהל: לפי מחקר של אוניברסיטת פנסילבניה סטייט, רוב המורים לביולוגיה בבתי הספר בארה"ב אינם ששים להתעלם מהוראת בריאתנות, מערכת האמונות שגורסת כי היקום ובני האדם שבתוכו נוצרו על-ידי אלוהים.

     

    למעשה, עד שנת 1967 אותם מורים היו עומדים למשפט אילו היו פועלים אחרת. רק אז ביטל בית המשפט העליון את החוק שאסר על לימודי אבולוציה, בטענה שהוא נובע ממניעים דתיים ועל כן מנוגד לחוקה האמריקנית. ההשראה לשינוי הזה נולדה 42 שנה קודם לכן, כשהמורה ג'ון סקופס נשפט במדינת טנסי על שהעז להפר חוק זה ולהזכיר את דרווין בשיעוריו.

     

    עם זאת, בשנים האחרונות התחדשה הקריאה לשלב בבתי הספר את הגרסה הדתית לבריאת העולם, הפעם תחת הכותרת של "תכנון תבוני". תיאוריה זו משתמשת בתופעות שהמדע מתקשה להסביר כראיה לכך שעולם הטבע תוכנן

    על-ידי ישות תבונית. לפי המחקר של פנסילבניה סטייט משנת 2011, 13 אחוזים מהמורים לביולוגיה תמכו בהוראת התפיסה הזו והקדישו לפחות שעה כדי להציג את תורת הבריאתנות באור חיובי.

     

    המחקר, שהתבסס על מדגם של 926 בתי ספר תיכון ציבוריים, קבע מנגד כי רק 28 אחוז מהמורים נענו באופן עקבי לדרישה ללמד את תורת האבולוציה. השאר, רוב של כ-60 אחוז, סירבו להצהיר על עצמם כתומכים מובהקים של אף אחת מהגישות. החוקרים הוסיפו כי אותם מורים ככל הנראה ניסו להימנע מהמחלוקת הברורה. חלק מהמורים הודו כי הם אומרים לתלמידים: "לא משנה אם אתם באמת מאמינים באבולוציה או לא, העיקר שתדעו זאת עבור הבחינה".

     

    כיום כל מדינה בארצות הברית נהנית מעצמאות בגיבוש תוכנית הלימודים בבתי הספר, וטקסס היא המובילה את הקו נגד לימודי אבולוציה. מדינת אוהיו, למשל, שילבה בשיעורים ביקורת על התיאוריה של דרווין, ובבתי ספר בקנזס דרשו ממורים להקריא קטע קצר לפיו התורה שלו היא "לא עובדה", וכי יש בה "פערים" שונים. מדינות רבות משלבות בין שתי הגישות, ואילו ניו יורק וקולורדו הן המדינות היחידות שכוללות רק את תורת האבולוציה בתוכנית הלימודים - אבל מניחות לכל מורה להחליט בעצמו איך יציג את הנושא.

     

    יצחק בן חורין השתתף בהכנת הידיעה

    פרסום ראשון: 10.02.14, 22:15
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "האבולוציה מחוץ לבי"ס: "באיראן כן לומדים""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים