שתף קטע נבחר

צילום: AFP

סורקים בקצה העולם: "אנחנו לא יודעים כלום"

העצמים באוקיינוס ההודי לא הובילו לפריצת דרך בחיפוש אחר המטוס, והזמן אוזל: "נותרו 3 ימים". בינתיים מתברר: המטוס הוביל מטען מסוכן של סוללות ליתיום. מפרסום התשדורת מתא הטייס עולה כי עיתוי ניתוק הקשר מחשיד

עוד יום עבר, והמטוס המלזי עדיין בגדר נעלם: בשלושת הימים האחרונים התמקדו החיפושים באזור באוקיינוס ההודי, המרוחק 2,200 ק"מ מפרת' שבמערב אוסטרליה, אבל מטוס אין. פריצת הדרך עם צילומי הלוויין שבהם נראו עצמים חשודים כשברי המטוס התחלפה בפסימיות, והרשויות כבר מוכנות להודות בפה מלא - אין לנו מושג.

 

הדיווחים האחרונים על היעלמות טיסה MH370:

צפו בחיפושים: איך הגיע המטוס לאוקיינוס?

אוסטרליה חושפת: אלה תמונות שברי המטוס?

מהפכת החיפוש: אני ואתה נגלה את המטוס

 

מטוסי וספינות החיפוש שנשלחו לאזור הכל-כך מרוחק, שנמצא במרחק של כשש שעות טיסה מהנקודה שבה אבד הקשר עם טיסת MH370 מקואלה לומפור לבייג'ינג, דיווחו כי לא הבחינו בשום דבר רלוונטי. מזג האוויר היה אמנם טוב ביותר ביחס ליום החיפושים הראשון, אבל המכ"מים לא מצאו דבר - ולכן הצוותים מחפשים בעיקר באמצעים ויזואליים בסיסיים - משקפות למשל.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בינתיים, נחשף במסיבת העיתונאים היומית במלזיה כי המטוס נשא במטענו סוללות ליתיום. מטען זה מסווג כ"מסוכן", כי בגובה רב הוא נעשה לא יציב ויכול לעלות באש אם לא מועבר כשורה. מוקדם יותר גם נחשף כי הטייס, קפטן זהארי שאה, ביצע שיחת טלפון מסתורית לפני ההמראה. למי הוא טלפן ומדוע - כל זאת החוקרים עדיין אינם יודעים.

 

נחשפה הקלטת 54 הדקות האחרונות בקשר

ראש הממשלה האוסטרלי טוני אבוט, שהודיע רק שלשום על ההתפתחות הדרמטית - מציאת העצמים - חזר בו מעט. "יכול להיות שאלו רק קונטיינרים שנפלו מספינה", אמר אבוט לעיתונאים. "אנחנו פשוט לא יודעים, אבל אנחנו חייבים למשפחה ולחברים של 239 הנוסעים ואנשי הצוות לעשות הכול כדי לפתור את החידה יוצאת הדופן הזו". סגנו וורן טרוס הבהיר כי ייתכן שהשברים שהתגלו בתמונות לוויין ועשויים להיות של המטוס המלזי - שקעו. "יכול להיות שמשהו שצף בים כל כך הרבה זמן עד שכבר שקע לקרקעית", אמר סגן ראש הממשלה האוסטרלי.

  

גם המלזים, שניסו בשבועיים האחרונים להראות כי הם שולטים במצב, נראים אובדי עצות. אחד העיתונאים שאל במסיבת העיתונאים היומית את שר התחבורה: "האם יש לכם איזשהו מושג מה קרה?". התשובה הייתה קצרה וברורה: "לא". במקביל, הודיע העיתון "טלגרף" הבריטי שהשיג הקלטה של 54 הדקות האחרונות של התשדורות מהמטוס האבוד, וציין כי בקשר תועדו שתי חריגות.

חיל האוויר האוסטרלי מחפש שברים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חיל האוויר האוסטרלי מחפש שברים(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

הראשונה בהן הייתה כשמתא הטייס נמסר כי המטוס טס בגובה שיוט של 35 אלף רגל, אף שהוא דיווח על כך שש דקות קודם לכן. אולם הדבר שעורר חשד יותר מכל היה העובדה שהקשר עם המטוס נותק בדיוק כשהוא עבר מתחומן של רשויות הפיקוח בקואלה לומפור לאלו בסין. "אם התכוונתי לחטוף את המטוס, זה היה הרגע שבו הייתי עושה את זה", אמר לעיתון טייס בריטי שהטיס בעבר מטוסי בואינג 777.

 

"אזור החיפושים - הכי לא נגיש שניתן לדמיין"

עדיין לא ברור אם המטוס אכן התרסק באזור שבו נמצאו העצמים החשודים, אבל מה שברור הוא שלחיפושים זה לא מסייע - והשעון מתקתק במהירות לאחור. ראש ממשלת אוסטרליה כינה את אזור החיפושים הכה מרוחק "האזור הלא נגיש ביותר בכדור הארץ שיכולתם לחלום עליו". העיתונאי האוסטרלי כריס קואומו הרחיב ל-CNN על קשיי המשימה: "הם אומרים שזה האתגר הגדול מכולם. זה רחוק, זה עמוק ובעונה הזו זה גם סוער".

 

העומק הממוצע באזור זה באוקיינוס הוא 13 אלף רגל, קטן במעט בעומק הממוצע באוקיינוס - אבל עדיין יכול להקשות מאוד על הוצאת הריסות מהים - אם אכן העצמים שנראו בלוויין שייכים למטוס הנעלם. אחד המפתחות לחיפוש הוא גובה הגלים, שעשויים להגיע לשישה מטרים. "גלים גבוהים יכולים להקשות על מאמצי החיפוש", אמר קואומו. לדבריו, לצוותים נותרו שלושה ימים בלבד לאיתור השברים: "לאחר מכן אני לא רואה תקווה שמשהו יאותר בעתיד הקרוב". פרופ' אלכסנדר בבנין, מומחה בהנדסה ימית מאוסטרליה, הסביר שייתכן שההריסות כבר נישאו למרחק 100 קילומטרים מהמקום שבו הן נצפו לאחרונה.


פורסם לראשונה 21/03/2014 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכתמים בצילומי האוויר עדיין מסתוריים
מומלצים