שתף קטע נבחר

הגננת ממליצה על ועדת שילוב: מה זה אומר?

אתם יודעים שמשהו לא לגמרי בסדר, אבל בטוחים שזה רק עניין של זמן - והכל יסתדר. אבל אז מגיעה הגננת או המורה ומטילה עליכם פצצה: אתם מופנים עם הילד לועדת שילוב. מה זה בדיוק אומר, מי מרכיבים את הוועדה, מהן זכויותכם ומה אומרים לילד? מדריך מיוחד

נעמי בת הארבע וחצי מתקשה בגן. על פי הגננת היא אינה מבינה הוראות, מתקשה למלא משימות, יש לה צורך בתיווך מתמיד של מבוגר, היא אינה מוכנה להשתתף במפגשים ומרבה לנוע במקומה תוך שהיא מפריעה לילדים אחרים. היא מתקשה מאוד בזמן המשחק החופשי בחצר ואינה יודעת איך לפנות לילדים אחרים כדי לשחק עימם.

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

 

עוד על לקויות למידה בערוץ הורים :

לקויות למידה: עדיף בי"ס רגיל או חינוך מיוחד?

לקויות למידה: מי זכאי להתאמות בבחינות הבגרות

לא רק אבחון: מהן זכויותיו של ילד לקוי למידה?

 

גם בבית ההורים נתקלים בקשיים נוספים. נעמי מתקשה בדחיית סיפוקים ובהכלת תסכול ומתפרצת לעתים קרובות בזעם, כשהיא זורקת דברים ומנסה לבעוט בהוריה. היא נעה במהירות משלווה להתפרצות ונראית מוצפת רגשית. הגננת אמרה להורים שהיא רוצה להפנות את נעמי לוועדת שילוב, וההורים, שלא ממש הבינו במה מדובר, נותרו חסרי אונים למדי.

 

סיפורה של נעמי מוכר להורים רבים, שבימים אלה קיבלו הודעה מהגננת או המורה על הרצון להפנות את הילד לועדת שילוב. נוכח המצב עולות שאלות רבות: מהי ועדת שילוב, למי היא מיועדת, מתי היא מתכנסת, איך נערכים אליה, מה זכויותינו וזכאותו של הילד ועוד. לצד אלה, ישנם גם חששות ופחדים רבים כחלק מההתמודדות עם המצב. אז לפני שאתם נבהלים, הנה מספר דברים שחשוב לדעת.

 

מהי ועדת שילוב?

ועדת שילוב מיועדת לתמוך בשילובו של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים במסגרת הרגילה בבית הספר או בגן. הילדים הזכאים לוועדת שילוב הם ילדים עם לקות משמעותית - גופנית, נפשית, שכלית, רגשית-התנהגותית, קוגנטיבית, שפתית או חושית (בראייה או שמיעה), שיש לגביה מסמך קביל, המגבילה את יכולתם להתנהגות מסתגלת ועצמאית, ושזקוקים לתמיכה כדי ללמוד במסגרת של החינוך הרגיל.

 

לתלמידי בית הספר ועדת השילוב תתקיים במסגרת מוסד הלימודים, קרי בבית הספר. במידה והילד נמצא זכאי לשעות שילוב התמיכה בו תינתן בשעות בית הספר על ידי צוות המתמחה בטיפול בתלמידים בעלי לקויות שונות, בהתאם לצרכיו ובהתחשב במשאבים הזמינים באותה מסגרת חינוכית (שעות ההוראה, כוח האדם והתנאים הפיזיים).

 

לילדי הגנים ועדת השילוב תתקיים במתכונת יישובית במסגרות המתי"א (מרכזי תמיכה אזורים) השונות והטיפולים יתקיימו החל משעות הצהריים ואילך.

 

כיצד מגיעים לוועדת שילוב?

בדרך כלל המחנכת או הגננת פונה להורים ומיידעת אותם על קשיים שבהם הבחינה ועל בסיסם היא חושבת שהילד צריך לעבור ועדת שילוב. היא ממלאת שאלון ובו סעיפים רבים, שנועדו לתת תמונת מצב מקיפה על הילד. השאלון, המעיד על רמת תפקודו של הילד, יתייחס לתקופה של שישה חודשים לפחות שקדמו לדיון.

 

גם אתם, ההורים, אמורים למלא חלק מטופס זה, בו תספרו מה ראיתם אצל הילד, כפי שמתבטא מהמצב בבית. בנוסף, יש צורך להביא מסמך קביל, קרי מסמך מפסיכולוג התפתחותי או רופא התפתחותי, אותו מקבלים מהמכון להתפתחות הילד בקופות החולים השונות.

 

מה קובעת ועדת השילוב?

במידה וילדכם בגן, ועדת השילוב המוסדית אמורה לקבוע האם הוא ייכלל בתוכנית השילוב והאם יהיה זכאי לשעות שילוב. במידה וילדכם נמצא זכאי לשעות שילוב, הוא יכול לקבל גננת שילוב המגיעה לגן פעם או פעמיים בשבוע, שתעבוד עמו באופן פרטני, קבוצתי או שניהם, זאת בהתאם לצרכיו. לחלופין, ייתכן וילדכם יופנה למרכז טיפולי המאגד בתוכו את סוגי הטיפולים השונים המגיעים לילדי שילוב, דוגמת קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפולים רגשיים ועוד.

 

במידה וילדכם הינו תלמיד בית ספר, התמיכה במסגרת בדרך כלל כוללת הוראה מתקנת, טיפולים ביצירה ובהבעה, טיפולים פרא-רפואיים, סייעת ושירותים פסיכולוגים. כל זאת על פי תוכנית חינוכית יחידנית אשר תוגדר לכל תלמיד ושמטרתה לאפשר לילדכם להמשיך ללמוד במסגרת החינוך הרגיל ולהשתלב בה. חשוב לציין כי תלמיד משולב יקבל תוספת תמיכה של חינוך מיוחד במסגרת תוכנית השילוב, בהלימה לצרכיו ובכפיפות למכסה התקציבית שהוקצתה למוסד החינוכי שבו הוא לומד.

 

מתי זה קורה? 

ועדות השילוב לגנים מתכנסות בין החודשים מרץ למאי. במעברים מגן חובה לכיתה א', מכיתה ו' לחטיבת ביניים ומחטיבת ביניים לתיכון, רשאית ועדת השילוב לקיים את הדיון עד לתחילת שנת הלימודים, אולם לא יאוחר מסוף חודש אוקטובר. ועדת חריגים מתכנסת בדרך כלל בתחילת שנת הלימודים, בחודשים ספטמבר-אוקטובר. ועדת החריגים דנה בכל אותם מקרים בהם ההורים לא הצליחו להתארגן עם החומר הנדרש במועדי הוועדה הראשונים.

 

מהו הרכבה של ועדת השילוב?

בוועדות השילוב בגנים יו"ר הוועדה הוא מפקח כולל על גני הילדים ברשות המקומית, ואילו בוועדות בבית הספר היו"ר הוא המנהל. חברים נוספים בוועדה הם הגננת בגן או מחנך הכיתה בבית הספר. בנוסף אליהם יושבים בוועדה פסיכולוג חינוכי או יועץ חינוכי ועובד הוראה מתחום החינוך המיוחד. לעתים יהיו חברים בוועדה אנשי מקצוע נוספים על פי קביעת יו"ר הוועדה, ביניהם מומחה בתחום הלקות של הילד או מומחה שאבחן את הילד, כמו גם גורם מקצועי המלווה את הילד במסגרת החינוכית דוגמת מורה לחינוך מיוחד, מטפלת פרא-רפואית או סייעת.

 

מהן זכויותיכם וזכויות הילד?

חובה לזמן אתכם ההורים לוועדת השילוב, וזכותכם להופיע בפניה. אם התקיימה ועדת שילוב בלעדיכם אתם יכולים לפנות ליו"ר הועדה בבקשה לקיים ועדת שילוב חדשה בנוכחותכם. בנוסף, אתם זכאים להביא בפני ועדת השילוב כל מסמך או חוות דעת רלוונטיים שברשותכם, כאשר על ועדת השילוב מוטלת החובה להתחשב במסמכים אלה בין שיקוליה. כמו כן, אתם רשאים לקבל לפני הדיון עותק של כל מסמך המובא לפני ועדת השילוב, לרבות חוות הדעת הפסיכולוגית והחינוכית. במידה וברצונכם לדחות את מועד הדיון שנקבע מסיבות מוצדקות, הנכם רשאים לפנות ליו"ר הוועדה והוא יקבע מועד אחר לדיון.

 

מה עובר עליכם, ההורים?

להורים רבים זה לא פשוט להבין ולהודות שלילדם יש קשיים והוא זקוק לעזרה. ישנם הורים שצריכים לעבור כחלק מהתהליך שלב של הכחשת המצב ואמירת משפטים דוגמת "גם אני הייתי ילד כזה והנה, תראי אותי היום", "זה רק טמפרמנט וזה ישתנה", "לא יכול להיות. זו בוודאי טעות" ו"אני לא מאמין".

 

גם כאשר מתפוגגת ההכחשה ומתחילה לעלות למודעות המציאות, ישנם הורים רבים שעדיין אינם מוכנים לקבל ולהשלים עמה ועוברים לשלב הכעס וביטויים רגשיים אחרים. הכעס יכול להיות מכוון כלפי מגוון רחב של מקורות - על הגננת, על הגורל ועל הילד. במקרים רבים הם כועסים על עצמם ומפתחים רגשות אשמה על כך שיכלו אולי לעשות משהו על מנת למנוע את המצב ולא עשו או שהבעיות של הילד נובעות ממשהו שהורישו לו.

 

השלב הבא בהתמודדות הוא שלב ההתמקחות. אצל ההורים ישנה תחושה של פגיעות וחוסר אונים והם מרגישים שאינם שולטים בהתרחשויות שקורות לילד שלהם ולמשפחה. מכיוון שזוהי תחושה שקשה מאוד להישאר בה, ההורים מנסים להחזיר את תחושת השליטה באמצעות הפעלה של מנגנון ההתמקחות. דבר זה בא לידי ביטוי במחשבות דוגמת "אנחנו לא קשוחים מספיק עם הילד ואם היינו יותר קשוחים הוא לא היה מתנהג כך" או "אנחנו לא יושבים איתו מספיק על מספרים ואם נשב אתו כל יום ולא ניתן לו לראות טלוויזיה כלל, הוא יצליח ללמוד בעצמו וידביק את החומר".

 

לאחר שההורים עברו שלבים אלו, הם מגיעים לישורת האחרונה - השלמה, קבלה והתארגנות מחודשת. ההורים משלימים עם כך שלילד יש קשיים אמיתיים, מקבלים את המצב ומתחילים להתארגן מחדש לקראתו על ידי מילוי הטפסים, הגעה לוועדת השילוב ובקשה לקבלת עזרה מקצועית עבור ילדם ועבורם.

 

מה אומרים לילד?

הורים רבים תוהים עד כמה, אם בכלל, כדאי לשתף את הילד בתהליך. חשוב להבין כי ליחס המוקדם (פרה דיספוזיציה) שיש לכם, ההורים, כלפי הנושא יש השפעה עצומה על איך הילדים יתפסו אותו ויתייחסו אליו.

 

בשלבים המוקדמים של מילוי הטפסים אין טעם לשתף את הילד, שכן מדובר בשלב של חשיבה

והתבוננות שלכם ההורים. עם זאת, מאחר והטפסים עוסקים בדגש על הקשיים של הילד, אני מציעה שדווקא בתקופת מילויים תקפידו להזכיר לעצמכם גם את החוזקות והיתרונות שלו. אם קשה, כדאי לשבת ולכתוב בכל ערב שלושה דברים טובים על הילד שלכם, כדי להתעקש על המסוגלות והכוחות שלו.

 

במידה וילדכם נמצא זכאי לשעות שילוב, בוודאי שיש צורך לשוחח עימו ולהסביר לו את המצב ומשמעותו. כדאי לדבר בגובה העיניים ובהתאם לגילו של ילדכם ויכולותיו, ולהסביר לו שלכל אחד יש דברים שבהם הוא חזק ויכול ודברים שבהם הוא מתקשה וזקוק לעזרה. עשו עם הילד רשימה של כל הדברים שבהם הוא חזק ומסוגל ואחר כך שוחחו על הקשיים ואמרו לו שבנקודות אלו הוא יקבל עזרה כדי להתמודד עם הקושי. בנוסף, אפשר ורצוי לתת לילד דוגמאות של מצבים בהם אתם מתקשים ופונים לקבל עזרה.

 

ענו על שאלותיו במידה ויהיו לו, ודאגו לנהל את השיחה לא ממקום מתנצל ומלא רגשות אשמה, אלא ממקום של ביטחון ותחושת סיפוק שהנה, יש ביכולותיכם לשפר את המצב ולהתחזק.

 

הכותבת היא יועצת משפחתית בכירה מטעם המרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים, מאבחנת ציורי ילדים ובעלת הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
ועדת שילוב. המטרה היא לסייע לילד
צילום: Shutterstock
מומלצים