שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

פיאט 500L במבחן: אלטרנטיבה מקורית למשפחה

המיקרו-וואן של פיאט מציע גישה שונה לרכב משפחתי, עם מרכב גבוה שמבוסס על סופר-מיני (פונטו) ומנוע דיזל חסכוני בדלק. האם זה מספיק כדי להצדיק תג מחיר עסיסי?

  • שנת השקה: 2012
  • קטגוריה: מיקרו-ואן
  • מתחרים עיקריים: טויוטה ורסו-S, ניסאן נוט וגם פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור
  • מחיר התחלתי: 115 אלף שקל (בנזין ידני), 140 אלף שקל (דיזל ידני)
  • מחיר לרכב המבחן: 152 אלף שקל
  • גלריית התמונות המלאה של פיאט 500L

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

1. תא נוסעים ותפעול

תא הנוסעים של פיאט 500L עוצב בבירור על בסיס רטרו. איכות ההרכבה מודרנית וטובה למדי, נוחות תפעול המערכות השונות טובה, אך איכות החומרים בינונית. המרווח בתא הנוסעים טוב מאוד לארבעה מבוגרים, ומרווח הראש בולט במיוחד לטובה. ניסיון להושיב שלושה מבוגרים מאחור יחשוף ממד רוחב צנוע, אך בסך הכל המרווח יותר ממספק לקטגוריה - כולל לברכי היושבים מאחור. תא המטען גדול ונוח לשימוש.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

כיול המתלים של ה-500L מעט נוקשה בעיר ולעיתים גם על הכביש המהיר, אך בסך הכל הנוחות סבירה ביחס לקטגוריה. מושב הנהג נוח גם לנסיעות ארוכות. התחושה הייתה טובה יותר, בעיקר בנסיעה עירונית, אם תיבת ההילוכים הרובוטית לא הייתה מזעזעת את המרכב בהעברות הילוכים גסות - שכבר לא נהוג לחוות כיום. אולי לכן האמריקאים זוכים לתיבת מצמד-כפול עם שישה הילוכים בניגוד לחד-מצמדית "שלנו".

 

כושר התמרון העירוני של ה-500L טוב, הודות להיגוי קל עם דיוק מספק וראות מצוינת לפנים (אך פחות לאחור), אך נפגע בגלל אופי תיבת ההילוכים ורדיוס סיבוב טוב מעט פחות מהמצופה מרכב בגודל כזה. בידוד הרעשים בתא הנוסעים סביר, עם הרבה רעשי מנוע וכמות נכבדה של רעש רוח בשיוט.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

3. מנוע ותיבת הילוכים

רכב המבחן צויד ביחידת טורבו-דיזל בנפח 1.3 ליטר, עם 85 כ"ס ותיבת חמישה הילוכים רובוטית. בידוד רעשי המנוע אינו טוב, בעיקר כשהוא קר אך לא רק. הרעש נמשך גם בשיוט בינעירוני, והמנוע מספק ביצועים פושרים - גם כאשר הרכב אינו עמוס בנוסעים ובתנאי יומיום.

 

כאן שוב יש להזכיר את תיבת ההילוכים, המציגה נטיה "למשוך" הילוכים ובכך מייצרת עוד רעש. כל זאת מבלי להסתמך על המומנט הנדיב יחסית של המנוע (20.3 קג"מ ב-1,500 סל"ד). התיבה איטית בהעברת הילוכים ונעדרת תכונת "זחילה" בה מצויידות תיבות רובוטיות מודרניות. המשמעות היא כי בתמרוני חנייה וביציאה מהמקום בכביש שאינו שטוח, שליטה על תנועה נקיה מטלטולים דורשת אקרובטיקת רגליים מיותרת ומעייפת. בדומה לדגמי פיאט אחרים, גם כאן מערכת הסיוע בזינוק בעלייה אינה נכנסת לפעולה כראוי.

 

מערכת העצור-סע בה מצוידת המכונית דורשת זמן רב מהרצוי להניע את הרכב חזרה, ומפסיקה את פעולת מדחס המזגן - מה שהופך אותה לבעייתית מאד בקיץ ישראלי. במסלול המבחן הקצר ופקוק מהרגיל רשמה ה-500L תצרוכת דלק טובה של 15.3 ק"מ לליטר (גם אם רחוקה מאוד מנתון היצרנית האופטימי).

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

היכולת הדינמית שמציעה ה-500L אינה מרשימה, עם היגוי קל מדי במהירויות בינעירוניות ומעלה ולא מדויק מספיק. לכך יש להוסיף מרכב שנוטה לנוע יותר מהרצוי בפניות. מנגד, אחיזת הכביש טובה, וכך גם כושר הבלימה - אך הוא מלווה בתנועה אורכית ("צלילת חרטום") ניכרת.

 

רכב המבחן צויד בשבע כריות אוויר (השביעית לברכי הנהג) ובקרת יציבות תקנית. במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP זכתה פיאט 500L לציון חמישה כוכבים מרבי.

 

 

5. אבזור ומחיר

מכונית המבחן הייתה היקרה ביותר מבין דגמי ה-500L, עם תג-מחיר של 152 אלף שקל - קרוב מדי לרכבי פנאי קומפקטיים ויקר משמעותית מהמתחרים הישירים. תמורת המחיר הגבוה תקבלו צביעה דו-גוונית (אופציה ב-5,000 שקל שאפשר לוותר עליה), מכונת קפה (2,000 שקל מיותרים), חישוקי "16 קלים, מערכת מולטימדיה מקורית עם חיבור USB ובלוטות' ואיתות בנגיעה. זוהי רמת אבזור נמוכה, ולא רק ביחס למחיר - אפילו דגם הבנזין מאובזר הרבה יותר, וכך גם המתחרות הישירות והזולות יותר.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

ציון כולל וסיכום

+ מרווח, נוחות, תצרוכת דלק, מקוריות

- תיבת הילוכים, אבזור, רעש מנוע, מחיר

 

ולבסוף: יש הרבה מה לחבב בפיאט 500L, במיוחד אם העיצוב הייחודי קסם לעיניכם, ולמרות שהניסיון לשוות לה דימיון ל-500 הרגילה אינו מוצלח בעליל. זוהי מכונית נוחה למדי, מרווחת וחסכונית בדלק. מנגד, המנוע רועש וחלש ותיבת ההילוכים אינה טובה, היכולת הדינמית בינונית, ויותר מהכל - כמו במקרים דומים בעבר - תמחור המכונית מעמיד אותה במקום בעייתי.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)
פיאט 500L
פיאט 500L
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 1.3 ליטר / סולר
הספק מרבי 85 כ"ס ב-3,500 סל"ד
מומנט מרבי 20.3 קג"מ ב-1,500 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית, חמישה הילוכים
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 415 ס"מ
רוחב 178 ס"מ
גובה 165 ס"מ
בסיס גלגלים

261 ס"מ

משקל 1,300 ק"ג
נפח תא מטען 343 ליטר
100-0 קמ"ש 15.2 שניות
מהירות מרבית 164 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 25 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 15.3 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 105 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 14
מחיר לגרסה שנבחנה 152,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
צילום: רועי צוקרמן
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים