שתף קטע נבחר

עלי קראוון: המדריך המלא לטיול קראוונים באמריקה

חולמים לקחת פסק זמן ולצאת לטיול מחוף אל חוף על גלגלים ברחבי ארצות הברית? מדריך מפורט מזה תתקשו למצוא: מההחלטה, דרך הרכישה ועד שיגרת היומיום

עמוס (66) וטובה גרינברג (62) מרמת השרון החליטו לעזוב הכל לשנה ולצאת למסע קראוונים בארצות הברית. עמוס יצא לפנסיה מוקדמת וטובה עבדה עד ליום הנסיעה בחנות לבגדי ילדים. יש להם שני ילדים נשואים בני 39 ו- 36 וארבע נכדות קטנות בנות 3-6. שי, בנם, תפס אותם בדרך לראיון שבו שאל וחקר וחזר והקשה עד שקיבל את כל התשובות למדריך מלא ומפורט למי שנפשו כמהה לצאת למסע ולא יודע מאיפה להתחיל. 

 

עוד טיולים בערוץ התיירות:

אל האגנים הירוקים

מסע בקווקז המזרחי: טרק באזרבייג'ן

 

השלם את החסר. מול המפה (צילום: שי גרינברג)
השלם את החסר. מול המפה(צילום: שי גרינברג)

 

מתי ולמה החלטתם לעזוב הכול לשנה ולנסוע?

"לפני כ- 10 שנים צפיתי בערוץ הנשיונל ג'יאוגרפיק בסדרת כתבות על ארה"ב ואחת מהן התייחסה לנושא הטיול עם קרוואן" מסביר עמוס "ברגע שראיתי את אורח החיים בקרוואן, החופש לבחור לאן לנסוע, כמה לנסוע, כמה זמן לשהות בכל מקום, ההיערכות של שמורות הטבע והערים בארצות הברית לקליטת הקרוואנים וכיו"ב הבנתי שזאת מבחינתי החופשה המושלמת. התחלתי לחקור את הנושא דרך פורומים באינטרנט, יצרתי קשר עם אנשים שחוו את החוויה, קראתי ספרי מסע והתחלתי לגלגל את הנושא מול אשתי על מנת לנסות ולרתום אותה למהלך"

 

"בשנים הראשונות היא לא רצתה בכלל לשמוע על הרעיון של יציאה מהארץ לתקופה של שנה ותירצה את זה בכך שהילדים "עדיין לא מסודרים". ברגע שהילדים התחתנו, הסתדרו מבחינה כלכלית והנכדים גדלו היא שינתה פאזה והתחלנו לפעול במשותף על מנת להרים את הטיול - פעילות שנמשכה קרוב לשנה וחצי".

 

מה עושים עם הבית בארץ? ועם העבודה?

אני יצאתי לפנסיה מוקדמת לפני כ- 5 שנים. אשתי עזבה את העבודה שלה בחנות הבגדים לאחר 30 שנה בהן כמעט ולא החמיצה אף יום, השכרנו את הבית ברמת השרון לתקופה של שנה ויצאנו לדרך".

 

למה דווקא ארה"ב?

מכמה סיבות: אני לא מכיר הרבה אנשים שהצליחו להעביר שנה בטיול קרוואן באירופה שכן האפשרויות די מצומצמות. מידת האטרקטיביות גדולה באמריקה: תרבות טיולי הקרוואן בארה"ב מאד מפותחת בהשוואה לכל מקום אחר בעולם. מספר השמורות, הקניונים, המונומנטים וחניוני הקרוואנים בארה"ב הוא אדיר בהשוואה לכל מקום אחר בעולם ובנוסף, יש לנו מכרים רבים ברחבי ארה"ב שיכולים לסייע ולהקל על החיים בארץ זרה.

 

מאוד מפותחת. ארה"ב לקראוונים (צילום: שי גרינברג)
מאוד מפותחת. ארה"ב לקראוונים(צילום: שי גרינברג)

 

למה דווקא בקרוואן?

אשתי ואני חובבים מושבעים של טיולי שטח בישראל. נהגנו לצאת עם החבורה שלנו לטיולים בתדירות גבוהה יחסית, כך שנהיגה מרובה, ניווט ומחייה בשטח לא זרים לנו. כמו כן, בעברי ניהלתי צי של משאיות כך שיש לי הקישורים הטכניים לתקן כמעט כל תקלה מכנית במכונית. שתי הסיבות הללו הקנו לי את הביטחון שאני אסתדר עם קרוואן. יש להוסיף את הרצון להימנע מריצה עם מזוודות, לארגן מלונות בכל לילה ולבנות את הטיול בהתאם ללוח ההמראות והנחיתות.

 

ברור שהשיקול של חיסכון עלה אך מבחינתנו הוא לא היה השיקול המרכזי שכן מדובר בסופו של דבר בחוויה של פעם בחיים - הגשמה של חלום ולזה אין מחיר. אגב, גם בישראל, נושא הקרוואנים הולך ומתפתח בשנים האחרונות, עם מיזמים חדשים, כדוגמת מתחם תצוגת הקרוואנים של חיים רביבו ברמת השרון.

 

איך בונים את הטיול?

החלטנו להתחיל את הטיול בחודש אוגוסט בדרום מערב ארה"ב משתי סיבות עיקריות. האחת, מכר במדינת ניו מקסיקו שסייע רבות ברכישת הקרוואן והמכונית הגוררת ובהצטיידות הרלוונטית לטיול. השנייה, בתקופה זו של השנה מזג האוויר באזור הינו אידיאלי לטיולים בהשוואה לאזור מרכז וצפון מערב ארה"ב שמתחיל להתקרר.

 

מניו מקסיקו המשכנו לאריזונה שם ביקרנו בפניקס, גרנד קניון, בעמק המונומנטים ובקניון הקשתות. ביוטה נכנסנו לקניונים ברייס ופארק ציון. בנוואדה המשכנו לסכר ההובר דאם והעברנו 3 ימים בלאס וגאס. מוגאס נסענו לבקר ב"עמק המוות" ובקניון האדום עד שהגענו ללוס אנג'לס. כעת אנו נמצאים בסאן דייגו ומשם נמשיך לטקסס (סאן אנטוניו דאלאס ויוסטון) ולרחבי קליפורניה. בעוד 4-5 חודשים, כשמזג האוויר יתחמם, ננוע לכיוון צפון מערב ארה"ב ונבקר בסאן פרנסיסקו, סיאטל ווושינגטון. לאחר שנסיים לבקר בכל המקומות האטרקטיביים בצפון נחליט על נתיב חדש בהתאם להמלצות שנקבל מהאנשים שפוגשים יום יום בדרכים ובחניוני הלילה.

 

האם כל הטיול בקרוואן או שיש דילוגים בטיסות?

כל הטיול מתבצע בקרוואן.

 

מה יכול לספר על קניית הקראוון?

רכישת קרוואן בארה"ב זאת הרפתקה בפני עצמה שכרוכה בהרבה ניירת, קשרים, סבלנות ומזל.

מכיוון שבארה"ב המרחקים בין שני מקומות קרובים כביכול יכולים להגיע ל- 50-100 ק"מ מומלץ לקבוע את החיפוש בעיר שבה ישנה תעשיית קרוואנים ענפה או בעיר שבה יש לכם איש קשר נאמן או קרוב משפחה שמכיר את "השטח". אנחנו בחרנו להתחיל את החיפושים בניו מקסיקו שכן שם יש לנו מכר שהיה מוכן לסייע לנו בחיפושים ואף לשכן אותנו בדירתו לאורך כל התקופה שנמשכה 3 שבועות.

 

בשלב ראשון הלכנו לסייר במגרשים של קרוואנים על מנת לנסות וללמוד על סוגי הקרוואנים ומה הסוג האידיאלי עבורנו. בארה"ב ישנם שלושה סוגים של קרוואנים: FIFTH WHELL (קרוואן נגרר באמצעות וו גרירה שממוקם בארגז הטנדר), Motor home (קרוואן ש"מולבש" על טנדר מאד פופולרי בתחום ההשכרה) ו-Trailer (הקרוואן מתחבר לפגוש האחורי של הטנדר).

 

הקרוואנים בארה"ב נמדדים ב-Feet כשהגדלים הפופולריים הם נעים מ- 24 ועד 40 Feet. מי שמתכוון לשכור Motor home הגודל הסטנדרטי הוא 24 Feet אך מי שמתכוון לרכוש Fifth Whell או Trailer ולשכן שם 4 אנשים הגודל המומלץ הוא 30-31 Feet ולזוג בודד מספיק בהחלט 25-28 Feet .

 

בדרכים (צילום: שי גרינברג)
בדרכים(צילום: שי גרינברג)

 

לאחר שעברנו במספר מגרשים החלטנו למקד את החיפושים בקרוואן מסוג Fifth Whell בגודל 29 Feet כשהמטרה היא לרכוש מגורם פרטי ולא מדילר שכן הדילרים של הקרוואנים לא מוכנים להוריד את המחיר מעבר ל- 10% בניגוד למוכר פרטי.

 

הסיבות לבחירה בקרוואן מסוג Fifth Whell: ניתן לנתק אותו מהטנדר ולהיכנס לשמורות ולערים ולהתנייד שם בצורה קלה ביותר (עליות וירידות, חניות). הפרופורציה של מרבית הקרוואנים מסוג זה הינה אידיאלית ל- 4-6 אנשים ואנו מתכוונים לארח את כל בני המשפחה והחברים שייפגשו איתנו לאורך הטיול. המרחב הפנימי והפרופורציה של הקרוואן נותנים תחושה מרגיעה כשכל אחד יכול למצוא את המקום שלו. המחיר שלו שומר על ערכו הרבה יותר טוב משתי האופציות האחרות כך שלאחר שנה ניתן למכור אותו במחיר הנמוך בעד 20% ממחיר הרכישה.

 

בנוסף יציבות הנסיעה שלו עולה על זאת של ה-Trailer והרבה יותר קל להכין אותו לנסיעה או לפרק אותו מהטנדר. מחיר ההשכרה של Motor home הוא 100 דולר ליום. לתקופה של 6 חודשים מגיעים למחיר של 18,000 דולר וזה כסף שלא תראה יותר. במחיר של 25,000  דולר אתה יכול לרכוש טנדר וקרוואן גדול ומרווח יותר ולאחר שנה לנסות ולמכור אותו ולהחזיר חלק מההשקעה או להשאיר אותו אצל מכר שלך מתוך תקווה שבשנה הבאה כשאני או ילדיי יגיעו לאזור הוא יהיה זמין עבורם.

 

במסגרת החיפושים אחר הקרוואן נכנסנו לאתר eBay, קראנו מדי יום את מדור הקרוואנים בעיתון המקומי והרמנו טלפונים, נרשמנו לפורומים ייעודיים והשארנו להם את הפרטים, קפצנו מדי ערב לעיר לחפש בחניונים קרוואנים למכירה וניצלנו את קשריו של המארח שלנו עם בעלי קרוואנים באזור. לאחר 3 שבועות של חיפושים והתרוצצויות הצלחנו למצוא קרוואן שענה על צרכינו.

 

המבנה החיצוני שלו היה ללא פגיעות, לא היו סימני נזילה של מים לא היו דליפות של גז. החדרים היו ממוקמים כך ששני חדרי השנה מרוחקים האחד מהשני ובמרכז נמצאים חדר האוכל, הסלון, המקלחת ופינת הטלוויזיה. בין אביזרי המטבח ניתן היה למצוא מקרר שעבד גם במצב חשמל וגם במצב גז, תנור, מיקרוגל וגז לבישול. שטחי האחסנה היו מרובים, הבטריות של הקרוואן סיפקו 12 וואט שאפשרו תאורה רציפה ועבודה של המקרר גם ללא חיבור לחשמל חיצוני, השטיחים מקיר לקיר נראו והריחו כחדשים.

 

כמו כן, הקרוואן כלל את כל הציוד הנוסף שנדרש על מנת לצאת לדרך: מחסומים לגלגלים, צינור מים לחיבור חיצוני, צינור ביוב, כבל חשמל תקין וכיו"ב.

 

לאחר שהצלחנו להוריד את המוכר מ- 19,000 ל- 13,900 דולר (מה שכאמור לא היה קורה אצל סוחר). סגרנו איתו עסקה, שילמנו במזומן והוא נתן לנו שטר מכר. יש לציין כי בניגוד לישראל בארה"ב אין העברת בעלות והרוכש מקבל את הקרוואן ואילו המוכר נשאר עם המספר. היתרון הגדול: פישוט התהליך אך מאידך במידה ותאבד את שטר המכר כל מי שימצא אותו יוכל לומר שהוא זה שרכש את הקרוואן ואז מתחילים לערב עורכי דין ונכנסים למשפטים על חשבון זמן הטיול.

 

הלכנו עם שטר המכר למשרד הרישוי שהנפיק לנו חשבונית מס בסך 3.5% מגובה העסקה (סכום המס משתנה ממדינה למדינה). לאחר ששילמנו את הסכום הנוסף הגענו שוב למשרד הרישוי לסיים את התהליך ואז הובהר לנו שהחל מ- 9.11 תושב חוץ לא יכול לרכוש נכס בארה"ב אלא אם כן יש לו אפוטרופוס שהוא גר אצלו ויש לו כתובת דואר קבועה.

 

למזלנו המכר שלנו בניו מקסיקו הסכים להיות האפוטרופוס שלנו והלכנו איתו לבנק המקומי לפגישה עם מורשה חתימה שהוא גם נוטריון על מנת לחתום על כל הניירת שתהפוך את המכר שלנו לאפוטרופוס. עלות החתמת הטפסים בבנק היא 5 דולר.

 

חזרנו למשרד הרישוי עם שטר המכר, החשבונית והאישור של הבנק על האפוטרופוס ולמזלנו הטוב קיבלנו את לוחית הזיהוי של הקרוואן והעתק של רישיון הרכב. את כל השלבים שציינתי לעיל עברתי גם בעת רכישת הטנדר אותו מצאנו חונה בצידי הרחוב עם שלט למכירה. לאחר מו"מ שנמשך יומיים רכשנו את הטנדר ב- 9,000 דולר. עלות ביטוח החובה + צד ג' לטנדר לתושב חוץ הינה 2,400 דולר לשנה ולתושב ארה"ב 1,200 דולר. עלות ביטוח הקרוואן כנגד שריפות הינה 40 לשנה דולר.

 

חלוקת תפקידים. שיגרת היומיום (צילום: שי גרינברג)
חלוקת תפקידים. שיגרת היומיום(צילום: שי גרינברג)

 

האם קרוואן נוח לזוג? ואיך זה כשהילדים מצטרפים?

ה- Fifth Whell מותאם ל- 4-6 אנשים כך שהוא לבטח אידיאלי לזוג. במידה והילדים מצטרפים עם נשותיהם וילדיהן יש להם חדר מיוחד עם מיטה זוגית, מיטה בודדת, חדר ארונות והספה של הסלון נפתחת גם היא למיטה זוגית עם אפשרות לאחסן בתוכה שתי מזוודות גדולות.

 

מה זה עושה לזוגיות להיות 24 שעות ביחד?

אם לא היו בעיות לפני זה בזוגיות אז לא יהיו בעיות גם במהלך הטיול. מה גם שאנו מכירים אחד את השיגעונות של השני במסגרת טיולי השטח הרבים שעשינו בישראל.

 

תתארו קצת היומיום בקראוון..

נשאלנו שאלות רבות: מה עושים בערב? האם יוצאים לעיר או נשארים בחניון? הם החלק הקדמי ניתן לניתוק מהקרוואן ואז משתמשים בו כרכב רגיל לנסיעה? ואם כן, מתי עושים את זה? מה נוהל החנייה בחניון? כמה עולה? איך מתחברים לביוב, למים, לחשמל? האם יש שירותים בחניון? מה מצבם? האם החניון מרוחק מהעיר? תנו דומה למרחק, למשל בלאס וגאס, או בפיניקס?

 

החניונים ממוקמים בתוך השמורות ומחוצה להן. בתוך השמורות המחירים נעים בין 45-55 דולר ומחוץ לשמורה בין 20-30 דולר. חניונים שהם לא Full Hook Up דורשים 10-20 דולר ללילה. החניון הרציניים והמוכרים מאפשרים שרות Full Hook Up קרי: חשמל חיצוני, חיבור לביוב חיצוני, חיבור לברז מים חיצוני ואינטרנט אלחוטי.

 

עוד מעניק החניון חדר כביסה, מועדון למפגש הכולל טלוויזיה ופינת קפה ומקלחות ושירותים נקיים. יש לוודא מראש (לפני הכניסה לחניון) כי בחניון ישנה גישה קלה ל-Fifth Whell ולא נדרש להיכנס אליו ברוורס. מומלץ לרכוש כרטיס חבר באחת מרשתות החניונים המובילות כמו Good Sam הכרטיס עולה 12 דולר והוא נותן 10% הנחה בכל חניוני הרשת ברחבי ארה"ב. משתלם.

 

התנהלות יומית

ההתנהלות היומית בטיול משתנה ממשפחה למשפחה בהתאם להרגלים האישיים, אצלנו זה התנהל כך: היום מתחיל ב- 07:00. אמא קמה ראשונה מכינה לעצמה קפה ופרוסה ומתיישבת בספסל שמחוץ לקרוואן. לאחר מכן היא מכינה ארוחת בוקר ומעירה את אבא ב- 07:30. ב- 08:00 מתחילים להכין את הקרוואן ליציאה כולל ניקיון השירותים והמטבח ושטיפת הרצפה.

 

שוב בדרכים (צילום: שי גרינברג)
שוב בדרכים(צילום: שי גרינברג)

 

ב- 08:30 יוצאים לדרך. בד"כ מדובר בנסיעה של עד 120 מייל ליעד, קרי 2.5-3 שעות נסיעה. עם ההגעה לאזור קרוב ליעד שנבחר מוצאים מקום להחנות את הקרוואן, מנתקים את הטנדר ויוצאים לטיול. התשלום לכניסות לשמורות הוא בד"כ לשבוע ימים כך שבמידה ולא הספקנו לסייר בכל המקומות ניתן לחזור למחרת.

 

ביום האחרון של הטיול בד"כ חוזרים לקרוואן עד השעה 14:00 אמא מכינה ארוחת צהריים ואבא מכין בינתיים את הקרוואן ליציאה ליעד הבא. מנתקים את צינור המים, מנתקים את צינור הביוב, מחברים את כבל החשמל לטנדר, מעבירים את המקרר ממצב חשמל למצב גז, מכבים את כל אמצעי החימום/ קירור בקרוואן, מוודאים שכל הארונות סגורים ואין חפצים שהושארו חופשיים. המטרה בכל יום היא למצוא חניון הקרוב ליעד (עד 20 דקות נסיעה) עד לשעה 18:30-18:00- לפני שמחשיך.

 

עם ההגעה ליעד אמא מכינה ארוחת ערב (בד"כ עושים "על האש"), בינתיים מארגנים את פינת האוכל, מורידים תמונות שצולמו למחשב הנייד, מתחברים בסקייפ לאנשים בארץ ושולחים מיילים עם עדכוני היום. לאחר ארוחת הערב משחקים טאקי או רמי או מסתכלים בסרטים שהורדו למחשב הנייד ובעיקר מתיידדים עם השכנים שלנו שמחציתם היו ביעד שאליו אנו מתכוונים לנסוע ומחציתם כמונו מתכוונים לנסוע לשם. בעקבות השיחה אנו יודעים בדיוק לאן לנסוע, איפה להחנות, מה ניתן לעשות באזור, ממה להיזהר וכיו"ב.

 

שי גרינברג הוא חבר ברשת החברתית למטיילים אקספלורר

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי גרינברג
בדרכים. טיול קראוון בארה"ב
צילום: שי גרינברג
מומלצים