שתף קטע נבחר

 

אילת: מנוע המטוס נחלש, הצנחנים נטשו

מטוס ובו מדריך צניחה, צנחן וצלם, החל לאבד חלק מהספק המנוע מעל העיר. הטייס הורה לנוסעים לנטוש ובשדה התעופה הוכרז מצב חירום

תקלה חמורה אירעה השבוע במטוס צניחה של חברת סקי דייב באילת, שבמהלכה המנוע הפסיק לעבוד במלוא הכוח. הטייס הורה לשלושת הנוסעים שהיו במטוס לנטוש אותו ובשדה התעופה באילת הוכרז מצב חירום. בסופו של דבר הצליח הטייס להנחית את המטוס בשלום.

 

 

המטוס שבו אירעה התקלה. הטייס ביצע פעולות חירום לחידוש הספק המנוע ()
המטוס שבו אירעה התקלה. הטייס ביצע פעולות חירום לחידוש הספק המנוע

המקרה אירע לפני יומיים, במהלך החג השני של פסח. על המטוס מסוג C-206 היו עוד שלושה נוסעים חוץ מהטייס: צנחן טנדם (צניחה חופשית בזוג) מדריך צניחה וצלם. מחקירה שערך החוקר הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, עולה כי כאשר המטוס הגיע לגובה של 9,000 רגל מעל שדה התעופה באילת, הגובה המורשה לביצוע צניחות, הרגיש הטייס ירידה חדה בהספק המנוע.

 

הטייס הורה לנוסעים לנטוש את המטוס ולקפוץ, הכריז על מצב חירום והודיע על חזרתו המיידית לשדה התעופה לצורך נחיתה. במקביל ביצע הטייס פעולות חירום לחידוש כוח המנוע, בהן הפעלת משאבת דלק והחלפת מכלי דלק משמאל לימין, פעולות אשר הובילו ל"דחף כלשהו", כדברי הטייס.

 

במהלך אותן שניות ירד המטוס לגובה של 6,500 רגל ורק אז, כאשר הטייס הבחין שהצנחנים נמצאים באזור צניחה תקין, הוא החל להתכונן לנחיתה. במהלך דרכו למסלול,

ואחרי שכוחות החירום כבר נפרסו בשטח, ביטל הטייס את מצב החירום והצליח לנחות בשלום.

 

עו"ד רז שיבח בתחקיר את הטייס. "הוא פעל נכון מרגע שחווה את אובדן הכוח החלקי". בנוסף נכתב בדו"ח כי "ההוראה לקפוץ בוצעה מיידית וכמוה הכרזת החירום. עובדת היותו של המטוס בגובה הצנחה עזרה בקבלת ההחלטה". יחד עם זאת נמתחה ביקורת על החלטת הטייס לבטל את מצב החירום בשדה התעופה באילת מאחר שהיה "חשש של התפתחות מצב חוזר".

 

מנהל חברת סקי דייב באילת, רוי ריטר: "הטייס פעל בדיוק לפני הנהלים והחוקר הראשי גם ציין זאת בדו"ח החקירה. בסופו של דבר מנוע המטוס חזר לפעילות מלאה והצניחה הוקדמה ב-30 שניות. אני מניח שהלקוח שצנח לא ידע כלל שיש תקלה כי באוויר הכול היה רגוע והנוף עוצר נשימה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים