שתף קטע נבחר

טס על סוללה: צפו במטוס החשמלי ממריא

איירבוס חשפה את ה-E-Fan, מטוס חשמלי דו-מושבי שיכול לשהות באוויר רק חצי שעה. המטרה: פיתוח מטוס נוסעים חשמלי לטווחים קצרים. מתי זה יקרה?

פרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי אולי הגיע לסוף הדרך, אבל בעולם הפופולאריות של כלי הרכב החשמליים הולכת ועולה - ויש גם מי שמאמין כי גם בשחקים העתיד הוא חשמלי. ענקית התעופה איירבוס לומדת ממהנדסי מכוניות ומפתחת מטוס קטן שמונע על ידי מצבר, כצעד ראשון לפני פיתוח מטוסי נוסעים חשמליים לטווחים קצרים. צפו במטוס החשמלי הקטן, בטיסת הדגמה ראשונה.

 

פיתוח מטוס נוסעים חשמלי, שבו יהיו בין 70 ל-90 מושבים, עדיין רחוק מאוד. ראש החטיבה הטכנולוגית של איירבוס, ג'אן בוטי, אמר לעיתונאים במינכן כי פיתוח מטוס שימריא וינחת בעזרת כוח חשמלי בלבד עשוי לקחת בין 15 ל-20 שנה.

 

עוד סיפורים חמים – בפייסבוק שלנו

עוד חדשות בעולם

"החוטף" התבלבל בין תא הטייס לשירותים

על מזרן, עם 15 ליש"ט. פוליטיקאי חי כמהגר

אמא זברה, אבא חמור. זהו הזונקי ז'ומבה

 

איירבוס, ששולטת לצד בואינג בשוק מטוסי הנוסעים, לא מפתחת כיום מטוסים עם מספר מושבים קטן מ-150. אבל ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי חברת הענק מנסה כעת להיכנס גם לשוק המטוסים הקטנים יותר, וסבורה שהעתיד טמון בטכנולוגיה החשמלית וההיברידית. איירבוס מאמינה כי השקעה בטכנולוגיה זו תגרום לה להוביל בשוק שאותו מוליכות בומברדייה הקנדית ואמבראר מברזיל, ובו מתחרות גם חברות מרוסיה, יפן וסין.

מאץ' בטר פלייס. המטוס החשמלי באוויר (צילום: MCT) (צילום: MCT)
מאץ' בטר פלייס. המטוס החשמלי באוויר(צילום: MCT)

המחיר - 300 אלף דולר למטוס חשמלי דו-מושבי (צילום: MCT) (צילום: MCT)
המחיר - 300 אלף דולר למטוס חשמלי דו-מושבי(צילום: MCT)

על המסלול בצרפת. ה-E-Fan ישמש לאימונים ולאווירובטיקה (צילום: MCT) (צילום: MCT)
על המסלול בצרפת. ה-E-Fan ישמש לאימונים ולאווירובטיקה(צילום: MCT)

אז מטוס נוסעים חשמלי עדיין רחוק, אבל מטוס חשמלי דו-מושבי כבר יש. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי איירבוס חשפה אתמול (יום ו') את אותו מטוס, שאותו היא מכנה E-Fan. מטוס זה מונע על ידי שני מצברים חשמליים שההספק הכולל שלהם הוא 60 קילוואט. יצרנית המטוסים האירופית מקווה שהטכנולוגיה הזו תשמש אותה לפיתוח מטוסי נוסעים חשמליים גדולים יותר.

 

"הסוללות עושות לנו כאב ראש"

המטוס הדו-מושבי, שאיירבוס אמרה כי ישמש למשימות קצרות כטיסות אימונים ואווירובטיקה, פועל על סוללות ליתיום-יון פולימר למשך חצי שעה, כשהמטרה היא להאריך את חיי הסוללות לשעה שלמה. "הסוללות זה דבר מורכב. הן עושות לנו הרבה כאבי ראש", אמר בוטי. הבכיר מאיירבוס, שבמשך 20 שנה עבד בפיתוח מכוניות חשמליות לג'נרל מוטורס, סירב לומר כמה משקיע הקונצרן האירופי בטכנולוגיות היברידיות וחשמליות.

 

ה-E-Fan הדו-מושבי ייבנה בבורדו שבדרום צרפת, וייצורו יחל בסוף 2017. בוטי אמר כי הוא מצפה שאב הטיפוס למטוס הנוסעים הגדול יותר יעלה לשמיים ב-2030. כאמור, אב הטיפוס של ה-E-Fan כבר עלה לשחקים. המטוס, בעל מוטת כנפיים של 9.5 מטרים, ביצע אתמול טיסת הדגמה מעל נמל התעופה מריניה שבדרום צרפת. המטוסים הדו-מושביים, שיפותחו לצד גרסה בעלת 4 מושבים, יימכרו תחילה לבתי ספר לטיסה בצרפת. מחיר כל מטוס קטן כזה צפוי להגיע ל-300 אלף דולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
המטוס החשמלי של איירבוס
צילום: MCT
מומלצים