שתף קטע נבחר
 

חיפוש עבודה: מה אסור לפרסם בפייסבוק?

השתכרתם במסיבה וחבר שלכם צילם אתכם בוידאו מדברים במה שנשמע כמו שבדית, ביצעתם טקס פגאני והחלטתם לשתף את אמא, חשפתם איברים מוצנעים או רשמתם סטטוס גזעני על הבוס - כדאי שתשמרו זאת לעצמכם

הידעתם שמגייסים מציצים בפרופיל שלכם, כבר בשלבים מוקדמים של הגיוס? אז אם אתם מחפשים עבודה כרגע – תדאגו שהם ימצאו שם רק הפתעות טובות. הנה כמה דברים שלא כדאי לפרסם על הקיר של הפייסבוק.

 

עוד על חיפוש עבודה - בערוץ הקריירה של ynet:

אפליה לא מודעת בתהליכי גיוס עובדים

קצר ומסודר: כך כותבים קורות חיים

אין עבודה בהיי-טק? צרו לעצמכם ניסיון

 

הפייסבוק כבר מזמן אינו רק רשת חברתית. הוא "הפרסונה הוירטואלית" של רבים מאיתנו ומהווה את "תעודת הזהות" שלנו ברשת. ככזה, אנחנו משתמשים בו כדי לתעד את מהלך היום שלנו ולא נראה לנו מוזר לשתף עם מאות "חברים" מנה מדהימה שאכלנו, פעילויות מביכות או דברים שלא חשבנו עליהם עד הסוף אם כדאי שיעלו לרשת ויהיו חשופים לעיני כל.

 

במדיה רחבה כל כך, המידע הזה יכול להגיע גם לאנשים שלא שיתפנו אותו איתם, ובתוכם - גם אנשי גיוס שמסתובבים ברשת ומחפשים אתכם. עד כמה זה קורה? סקר שערכנו בתחילת השנה, בקרב מעל 250 מגייסים, גילה ש- 57% מהם נעזרים ברשתות חברתיות, במידה כזו או אחרת, כדי לדוג אינפורמציה על המועמדים שלהם. במיוחד כאשר אלו מעלים בהם סימני שאלה. 

(הנתונים באדיבות מחלקת המחקר של AllJobs) (באדיבות AllJobs ) (באדיבות AllJobs )
(הנתונים באדיבות מחלקת המחקר של AllJobs)(באדיבות AllJobs )

 

נכון, רוב המגייסים מבינים שמדובר ברשת חברתית והם לא מצפים שנחזיק בפרופיל מלאכותי וסטרילי שלא מספר עלינו כלום. אך למרות זאת, וגם אם הם לא יודו בכך בפה מלא, הם עדיין לא רוצים למצוא בו נתונים מטרידים.

 

המסקנה ברורה: אנחנו צריכים להיות מודעים למידע שאותו אנחנו הופכים לזמין ולא לפרסם בפרופיל שלנו דברים שלא היינו רוצים לספר עליהם בראיון עבודה. הרי הדרך שבה אנחנו בוחרים להציג את עצמנו היא גם הדרך שבה אחרים רואים אותנו.

הנה כמה דברים שקורים (הרבה) בפייסבוק, אבל כמחפשי עבודה – הם יכולים להזיק לקריירה שלנו:

 

1. תמונות שחושפות קצת יותר מדי

זה נכון, זכותכם להעלות לפייסבוק שלכם איזו תמונה שתבחרו. אבל תמונות פרובוקטיביות וחושפניות עלולות להציף אצל המעסיק הפוטנציאלי רגשות שפשוט לא מתאימים למעמד הגיוס. למשל: דעות קדומות, חשש מפני שיקול הדעת שלנו ואפילו קנאה. זכרו: לא לכולם יש את אותה מידת הפתיחות שיש לכם. 

 

2. אלכוהול, סמים ושאר ירקות

אין ספק שהחברה שלנו הרבה יותר סובלנית מבעבר לעישון ו/או שתיית אלכוהול. אם בחרתם לתפוס ראש או "לתדלק" את עצמכם באמצעים שנויים במחלוקת, כדאי שתשמרו את זה לעצמכם - לפחות בתקופה שלחיפוש עבודה.

 

3. "לכלוך" על מקום העבודה הקודם

הבוס הקודם היה השטן בהתגלמותו? לבי אתכם. ועדיין, לא צריך לרוץ ולספר על זה לחבר'ה. מעסיקים רבים עדיין מתייחסים בחשדנות אל עולם הרשתות החברתיות, בעיקר כי הם חוששים מגל שמועות שיצא משליטה. גם תסכול פשוט יכול לצייר אותנו כאנשים מרירים ושליליים. הדבר נכון גם לראיונות עבודה, שגם בהם צריך לדעת איך להשיב על שאלות הנוגעות למקום עבודה בעייתי.

 

4. גזענות, סקסיזם וגילויי שנאה

בתקופה של חיפוש עבודה רצוי וצריך להבליט את כל מה שטוב בנו כמועמדים, ולכן לא כדאי להעלות לאוויר דברים שעלולים להציג אותנו באור רע. אגב, לא חייבים ללכת לקיצוניות. לפעמים גם דברים שנראים לנו זניחים יכולים להיתפס לא טוב על ידי הצד השני. בסופו של יום, תהליך הגיוס הוא תהליך סובייקטיבי, ואנחנו אף פעם לא יכולים לדעת מי האדם שהסתכל לנו בפרופיל, מה מערכת האמונות שלו ועל איזו נקודות הדברים שכתבנו ילחצו. לפעמים, מספיקה קללה אחת שאינה במקום כדי לפסול אותנו על המקום.

 

ומה כן מחפשים המעסיקים?

אנשי גיוס שמסתכלים עלינו ברשתות החברתיות עושים את זה כדי לקבל עלינו הצצה נוספת, שאותה אי אפשר להשיג בראיון עבודה רגיל. ההתנהלות שלנו בפייסבוק מלמדת אותם הרבה על האופי האמיתי שלנו ועל הכישורים החברתיים שיש לנו. זה מסייע להם להבין האם אנחנו מתאימים לתרבות הארגונית של מקום העבודה.

 

הנה 3 טיפים שיסייעו לכם להתנהל נכון:

 

1. גגלו את עצמכם: איך מוצאים אתכם מלכתחילה? דרך גוגל כמובן. אז נסו זאת בעצמכם וגלו מה אחרים רואים כשהם מקישים את השם שלכם ברשת.

 

2. בדקו היטב את הגדרות הפרטיות שלכם: עברו על ההגדרות ו"הדקו" אותן היכן שצריך. אלו מסוג הדברים שהאתרים נוטים לשנות לעיתים קרובות, לכן שווה לבצע את הבדיקה הזו אחת לכמה זמן.

 

3. הראו מה אתם שווים: אם סיכמנו שבכל מקרה מסתכלים עליכם שם, שווה לקפוץ על ההזדמנות ולהיראות הכי טוב שאפשר. תדאגו לפרסם סטטוסים שמעידים על ידע בתחום שלכם ועל האהבה אליו. לא מדובר בשחצנות, אלא בשיווק עצמי הכרחי.

 

 

הכותבת היא מנהלת התוכן והמחקר באתר AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמרית אסף
עינב בוימפלד
צילום: שמרית אסף
מומלצים