שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכיתה המתקדמת: מרחב למידה עתידני
    המחשבים, הסמארטפונים והטאבלטים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי הילדים ופעמים רבות הם אלו שמלמדים את המבוגרים את רזי הטכנולוגיה. על מנת שלא להשאיר אף אחד מאחור, מסגרות חינוך שונות החליטו להפוך את אמצעי המדיה השונים לחלק בלתי נפרד מכיתות הלימוד וממערכי השיעורים

    התלמידים בעשור האחרון הפכו את המדיה לחלק בלתי נפרד מחייהם והם מחוברים 24 שעות ביממה לרשת, לכן, על מנת להיות חלק מהקידמה, יש צורך בשינויים שיאפשרו את התנאים המקסימלים לחינוך התואם את הטכנולוגיה הקיימת כיום. ההכרה בכך שיש צורך בשינוי היתה הצעד הראשון שהוביל לשינויים בתחומים שונים, לרבות פיתוח תכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 במשרד החינוך ובמקביל שילוב מערכות מתקדמות בבתי ספר שונים, כמו גם בתכניות להכשרות מורים.

     

     

    הטעמת המערכות הטכנולוגיות נעשית בצורה משולבת המאפשרת הכשרה של המורים ובו בעת שיתוף התלמידים - בצורה מאוזנת על מנת ליצור שיפור, הן מבחינה לימודית-טכנולוגית המאפשרת לבית הספר ומערכי השיעור שונים להיות חלק מהקידמה, אך בו בעת גם לאפשר לכל תלמיד, באופן אישי, ללמוד בצורה המתאימה לו.

     

    אוריינות המדיה היא חלק בלתי נפרד מתכניות הלימודים, ומטרתה להקנות מיומנויות שונות לתלמידים, אלו יכולות להועיל כשמתמודדים, למשל, עם בריונות ברשת, או התנהלות שאינה תקינה - כלים וידע מוקדמים, יכולים לסייע לתלמידים להתנהל נכונה מול אירועים כאלו.

     

    להתקדם לעבר העתיד עם הכלים הנכונים (צילום: shutterstock)
    להתקדם לעבר העתיד עם הכלים הנכונים(צילום: shutterstock)

     

    מרחב למידה עתיד(נ)י

    מערכת החינוך רותמת כיום את הטכנולוגיה לצרכיה ומשלבת בבתי הספר כלים חדשניים כדי לעודד תלמידים להשתמש בטכנולוגיה תוך יישום הידע הנלמד בכיתה. בהשפעת עולם ההייטק, שבו צוותים מכל העולם עובדים על פיתוחים ומתקשרים ביניהם דרך המייל ודרך שיחות סקייפ, תלמידים לוקחים חלק בפרויקטים רבים העושים שימוש בעבודת צוות דרך האינטרנט.

     

    בּיוחקר ברשת הוא פרויקט במסגרתו קבוצות תלמידים מבתי ספר שונים עובדות ביחד דרך האינטרנט כדי לבצע את עבודת החקר ליחידה החמישית בבגרות בביולוגיה, בהנחיה של המורים שלהם ושל חוקרים מהמכון הוולקני. לאחר תהליך העבודה, המתבצע בשיחות סקייפ וצ'אט בין בתי ספר בצפון הארץ ובדרומה, ניגשים התלמידים לבחינת בגרות המתבצעת, לראשונה בישראל, בשיחת וידאו.

     

    במסגרת פרויקט פתרון בעיות שיתופי, שמטרתו להקנות לבני הנוער כלים לעבודה שיתופית דרך הרשת, בני נוער מבתי ספר בפריפריה עובדים ביחד עם בני נוער מבתי ספר של World ORT בארה"ב ובמקסיקו בפתרון משימות אינטראקטיביות הנוגעות לבעיה בינתחומית מעולם האקולוגיה. התכנית מופעלת השנה כפיילוט בארבעה בתי ספר בישראל וארבעה בתי ספר בחו"ל, במטרה להרחיב אותה בשנה הבאה לבתי ספר נוספים בישראל ולמדינות שותפות נוספות.

     

    אפשרות להתקדם בצורה אישית בהתאם ליכולות (צילום: shutterstock)
    אפשרות להתקדם בצורה אישית בהתאם ליכולות(צילום: shutterstock)

    החל משנת 2011 ועד היום הוקמו בבתי ספר בישראל 1,000 כיתות חכמות בלמעלה מ-130 בתי"ס בגליל והנגב, במסגרת פרויקט משותף ל-World ORT קדימה מדע, משרד החינוך והמשרד לפיתוח הנגב והגליל. בנוסף, הוקמו שני בתי ספר חכמים, והוכשרו 2,500 מורים לשימוש בכלים החדשניים הללו. מטרת המיזם היתה לשנות את דרכי ההוראה והלמידה בשימוש טכנולוגיה מתקדמת. בבסיס הפרויקט עומד "מודל חינוכי משולש" הכולל: לוח אינטראקטיבי, ערכת הצבעה לתלמידים ומחשבים ניידים. כמו כן, כל כיתה חכמה מכילה עמדת מחשב למורה, תכנית ניהול ושליטה למורה, מקרן ורמקולים.

     

    השנה,בהמשך להחלטה שהעביר השר סילבן שלום בועדת שרים לפיתוח הנגב והגליל, ייצא לדרך השלב הבא בפרויקט, קונספט חדשני בשם מרחב למידה עתידי, שגובש יחד עם המשרד לפיתוח הנגב והגליל וחוקרים מאונ' חיפה ומרכז Links למצוינות. במסגרת מרחב הלמידה יוכנסו לכיתה טכנולוגיות מתקדמות כגון מדפסת תלת-מימד, אייפדים, מסכי מגע כדי לפתח אצל התלמידים דרכי חשיבה יצירתיות, אוריינות מדעית ויכולת עבודה בצוות. מרחב הלמידה העתידי מאפשר גם מעבר מלימוד פאסיבי על ידי שינון החומר ללימוד אקטיבי על ידי חקירה וגילוי ידע.

     

    המבנה הפיזי המודולארי של מרחב הלמידה העתידי יאפשר למידה שבה תלמידים יכולים לעבור מעמדה לעמדה במהלך השיעור ולקבל ליווי מהמורה בעת הצורך, כמו בלימוד בסדנא. סוג הלמידה הזה נועד לאפשר שיתוף פעולה בין התלמידים, שיוכלו לבחור אם ללמוד בעמדות העבודה השיתופיות או העצמאיות, לבצע עבודות בעמדת התכנון ומדפסת התלת מימד או לשבת בפינת הישיבה לדיונים קבוצתיים.

     

    שילוב של כלים טכנולוגים מתקדמים בשיעורים (צילום: shutterstock)
    שילוב של כלים טכנולוגים מתקדמים בשיעורים(צילום: shutterstock)
     

     

    "כארגון שמטרתו לעודד חינוך למדעים וטכנולוגיה בנגב ובגליל", אומר אבי גנון, מנכ"ל World ORT קדימה מדע, "אנו מחפשים כל העת כלים וטכנולוגיות חדשות שיעשירו את עולמם של התלמידים בפריפריה. אנו רואים חשיבות גדולה להנגשת המדע והטכנולוגיה לילדים ולבני נוער בפריפריה, משום שאנו מאמינים כי זוהי אחת הדרכים המרכזיות לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה במדינת ישראל, וחשוב לנו לעשות זאת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, ותוך סיוע להשגת היעדים שהמשרד הציב לעצמו".

     

    פורצים את גבולות החינוך

    במכללת "אוהלו" בקצרין, בחרו להתחיל בקידום טכנולוגיה לימודית חדשה מצד המורים - פרויקט בינלאומי בשיתוף חברות הענק סטילקייס ואינטל מאפשר הכשרת מורים במסלולים חדשים המשלבים טכנולוגיה מתקדמת בכיתות חכמות, הכל למען דור העתיד.

     

     (צילום: נתנאל בר דוד)
    (צילום: נתנאל בר דוד)

    במשך שלוש שנים ישבו פרופסור שמעון עמר, ראש המכללה, וצוות החשיבה במכללת "אוהלו", ופיתחו מיזם שיגשים את החזון להכשרת מורים פורצת דרך. כאדם שעבר לתחום החינוך מחברת אינטל, החליט עמר לגייס את חברות הענק הבינלאומיות סטילקייס ואינטל לפרויקט, וכך הוקם המתחם המתקדם בשטח המכללה בקצרין. "שינוי מקיף בהכשרת המורים זה הדבר היחיד שיעשה את ההבדל ויכין את התלמידים לחיים", אומר פרופ' עמר.

     

    חברת סטילקייס, מומחית בעלת שם עולמי בייצור סביבות עבודה, בנתה את מתחם כיתות העתיד על סמך מחקרים רבים אותם אספה לאורך השנים. במתחם הייחודי ממוקמות כיתות חדשניות וטכנולוגיות, בהן ניתן לשבור את אספקט הזמן והמרחב המיושנים. "הכיתה הקלאסית", טוען פרופסור עמר, "עם שיעורי הבית וכדומה אינה תואמת את מה שהילדים אחר כך פוגשים בחוץ. הסביבה שפיתחנו יוצרת תחושת אי וודאות, וגורמת לילד למצוא את הדרך והכיוון בעצמו".

     

    הכיתות, בהן יוכשרו השנה פרחי ההוראה ב"אוהלו", בנויות כך שהתלמיד באמת יכול ללמוד וליצור ידע חדש משלו. ניתן ללמוד בהן למידה עצמאית או משותפת, להרחיב על נושא מסוים ולעניין בו את שותפיך ללמידה. ישנו מרחב המאפשר חשיבה עצמאית, מרחב המאפשר "עימות ואימות" - עימות עם ההנחות הראשוניות, ואימות השערות על ידי חקר - כיתות המאפשרות דיונים ודיבייטים ומרחב לאיסוף הידע ועיבודו. את הידע התלמידים רוכשים לבד, והמורה נמצא כדי להנחות ולהכווין.

     

     (צילום: נתנאל בר דוד)
    (צילום: נתנאל בר דוד)

     

    "אני רוצה להפוך את המורה לאטרקטיבי ורלוונטי לימינו", אומר פרופסור עמר. "לשם כך צריך לשנות את ההכשרה שלו".

     

    • הצטרפו אלינו לעמוד המורה של המדינה

     

     

     

     


    פרסום ראשון: 05.05.14, 11:46
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הכיתה המתקדמת: מרחב למידה עתידני"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים