שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר: החילונים נוהרים לחצרות רבנים
    כ-390 אלף אנשים שאינם דתיים פונים לרבנים בבקשת עצה או ברכה, רובם - מתחת לגיל 40, כך עולה ממחקר. במקרי מצוקה מעדיפים 44% מהנשאלים לפנות לרב ולא לפסיכולוג, אף שמדובר בתשלום שבין 150-350 שקלים לביקור. "טשטוש הגבולות בין דת לחילוניות רק הולך וגובר", אומרים החוקרים
    כרבע מהיהודים בישראל (24%) פונים לרבנים בבקשת עצה – כמעט מחציתם (43%) אינם דתיים, כך עולה ממחקר חדש של ד"ר עידו ליברמן וד"ר יעל קשת, המתבסס על בדיקת הלמ"ס. "במספרים נומינליים מדובר ב-386,750 חילונים ומסורתיים, הנוהגים לבקר רבנים ולשאול בעצתם", הם אומרים בראיון ל-ynet.

     

    << לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>

     

    השניים - מרצים לסוציולוגיה במכללה האקדמית גליל מערבי - חקרו את הנהירה של ישראלים, ובפרט ישראלים שאינם דתיים, לחצרות רבנים, וניסו להבין האם מדובר בתופעה מקבילה לזו האמריקאית של נהירה לפסיכולוגים ומאמנים אישיים. הם אף בדקו מדוע מחזרים אנשי עסקים ופוליטיקאים חילונים אחרי רבנים מפורסמים, ומבקשים מענה מיסטי שאינו קשור לשום דבר רציונלי.

     

    קראו עוד בערוץ היהדות:

     

    החוקרים (הוא דתי, היא לא) מבהירים כי ניגשו למחקר בלי ביקורת על התופעה, אלא מתוך רצון כן ואמיתי להבין את מניעי הפונים החילונים לרבנים. "חיפוש הקיומי אחר חיזוק, מקור לנחמה ותמיכה נפשית, מניע מגוון אנשים באוכלוסייה להיעזר גם באלמנטים רוחניים וספיריטואליסטים, מתוך תקווה למצוא את הישועה", אומרת ד"ר קשת.

     

    בדקו מדוע מחזרים אנשי עסקים ופוליטיקאים אחרי רבנים מפורסמים, ומבקשים מענה מיסטי שאינו קשור לשום דבר רציונלי (צילום: מאיר אזולאי)
    בדקו מדוע מחזרים אנשי עסקים ופוליטיקאים אחרי רבנים מפורסמים, ומבקשים מענה מיסטי שאינו קשור לשום דבר רציונלי(צילום: מאיר אזולאי)

     

    "למרות החשדנות, הסטיגמות ולעיתים החוויות השליליות, יותר ויותר אנשים מכל המעמדות מעוניינים להכיל ולהתחבר לפן הרוחני והמסורתי בחייהם החילוניים. טשטוש הגבולות בין דת לחילוניות רק הולך וגובר".

     

    יותר צעירים מחפשים רבנים

    לדברי ד"ר קשת, מהמחקר עולה עוד כי בקרב החילונים והמסורתיים גבוהים שיעורי הפונים לרבנים

    בקרב הצעירים, לעומת מבוגרים מעל גיל 40. שיעור פונים גבוה יחסית נרשם גם בקרב אנשים דור שני ממוצא מזרחי, לעומת ילידי הארץ ואנשים ממוצא אירופי או אמריקאי. בעלי הכנסה נמוכה והשכלה נמוכה נטו לפנות יותר אף הם.

     

    המחקר גם מצא קשר חזק בין מצב נפשי רעוע, לרצון לפנות לרב, וכאשר נשאלו הנחקרים למי יעדיפו לפנות במידה ויחושו דיכאון או צורך לשתף מישהו בבעיותיהם האישיות, ענו 51.2% ענו כי יעדיפו לפנות לפסיכולוג או לאיש מקצוע, 43.9% יעדיפו לפנות לרב ו-5% טענו שיממשו את שתי האופציות.

     

    רבים מהמרואיינים גם תיארו התרגשות גדולה המתגברת לקראת הביקור אצל הרב, ובמקרים מסוימים תוארו הביקורים אצל הרב כחוויה מיסטית ואפילו על-טבעית.

     

    רוב המרואיינים התבקשו על ידי הרב לבצע פעילות סמלית או טקסית, כמו למשל לקרוא את התיקון הכללי, פרקים מתהילים, לשתות מים קדושים פעמיים ביום, או לענוד קמע, לטבול במקווה, להדליק נרות לזכר צדיקים, או להעניק צדקה לעריכת ברית מילה במקרה של בעיית פוריות - הכל בהתאם לרב ולמקרה.

     

    חצרות רבנים: "כאילו מדובר בשוק"

    עוד עולה, כי נשים חילוניות ומסורתיות מרבות להתייעץ עם רבנים, לעומת מקבילותיהן במגזר

    החרדי שכמעט ואינן מתייעצות בעצמן עם רבנים. בקרב בכירי הרבנים החרדים, רב יקבל אישה לשיחה במקרים נדירים מאוד.

     

    במהלך הראיונות שערכו החוקרים, הם נתקלו בתרעומת מצד רבים מהנשאלים על הכספים שהתבקשו לשלם בחצרות הרבנים. מתברר כי התעריפים המקובלים הם בין 150 ל-350 שקל לביקור, אולם מרואיינת אחת סיפרה כי התבקשה לחתום על חוזה של תשלום נוסף אם ייוולד לה בן זכר. יותר מכל הרתיח את דמם של המרואיינים מכירתם של "חפצים מקודשים" שבורכו על ידי הרב, ונמכרו בחדר ההמתנה "כאילו מדובר בשוק".

     

    על שאלת מיליון הדולר - למה באמת פונים חילונים ובעיקר אנשי עסקים לרבנים מקובלים, משיב ד"ר ליברמן בצורה ישירה ונוקבת: "זו עסקה ברורה. הפונים לא מחפשים צדיקים, אלא את הקשר לאל. הצד השני של העסקה הוא הרבנים – חלקם מחפשים כסף, אצל אחרים זו החצר שמחפשת את הכסף, וחלקם מסתפקים בעובדה שהאדם חיפש את קרבתם. הסחורה ברורה והיא על השולחן - כל צד יודע מה הוא יכול לספק ומה לא".

     

    האם הרבנים מבקשים מהפונים להתחזק בקיום המצוות?

     

    "מהמחקר עולה כי שני הצדדים מסתפקים במועט, ולכן העסקה עובדת. הפונים מבקשים ברכה וקשר לעולם הנסתר. הרב מסתפק בעובדה שפונים אליו, ולעיתים תורמים לו. הרב ישמח כמובן אם בהמשך הדרך הפונה יהפוך לדתי יותר, אבל הוא מסתפק במה שיש".

     

    יש לך ביקורת על התופעה?

     

    "בעיניים של סוציולוג אני רק מתאר תופעה. בעיניים האזרחיות שלי, אני מודה שאני לא מאוהב בה.
    אני חושב שיש פה מימד של ניצול, ומימד נוסף שבו אדם מוותר לעצמו. במקום להתחבר לבורא העולם בתהליך פנימי וארוך, אנשים רוצים תהליך מהיר, ולמעשה קונים רוחניות בזול.

     

    "אני קורא לזה חיבור האצבע לתקע של החשמל. אלה שפונים לרבנים המיסטיים, מאמינים שמדובר באנשים שמחוברים למימד שהוא מעבר למציאות הפשוטה והיומיומית שלנו. הרבנים האלה הם כבל חשמל שמחבר בינם לבין אותו מקור חשמלי שיעזור להם להתחבר למהות.

     

    "אבל חייבים להודות שלא מדובר בתופעה ישראלית בלבד, אלא בתהליך שמתרחש בעולם המערבי מאז סוף המאה ה-20, של שבר העולם הרציונאלי. הוא לא נותן מענה מספק. אם בעידן המודרני הרציונאליות הייתה המלכה של האנושות, בעידן הפוסט-מודרני יש ניו-אייג', ניסיון לחפש רוחניות, וזה לא בהכרח מוביל למקומות טובים ולדברים טובים".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מחקר: החילונים נוהרים לחצרות רבנים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אורות
    מה ממגנט את הציבור החילוני?
    צילום: אורות
    "קונים רוחניות בזול". ד"ר עידו ליברמן
    מומלצים