שתף קטע נבחר

צילום: חיים צח

תחליטו - טיול בי"ס זה לחינוך או לכיף?

דו"ח המבקר על הליקויים במערכת החינוך: תוכניות לטיפול באלימות לא יושמו, יותר ממחצית המורים למתמטיקה לא השתלמו במקצוע במשך שלוש שנים - ומי מפקח על הטיולים?

משרד החינוך נותן בשנים האחרונות עדיפות גבוהה להתמודדות עם אלימות של תלמידים, אך לצד המאמצים למגר את התופעה, מצא מבקר המדינה כמה ליקויים ואי יישום תוכניות שמטרתן להביא לצמצום האלימות של תלמידים.

 

עוד בדו"ח המבקר:

חומרים רעילים ומסוכנים בביצים

1 מכל 8 תל אביבים - זר

יש לך מוגבלות? אין לך עבודה

השרים בממשלת נתניהו טסו יותר

רשות השידור: הפקות בלי מכרזים, משלמים בלי לבדוק

 

המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, מצא בדו"ח שמתפרסם אחר הצהריים (יום ד') כי כמה ממרכיבי התוכנית המערכתית לטיפול בתופעת האלימות לא יושמו וטרם הסתיימה היערכותו של משרד החינוך להתמודדות עם מצבי סיכון ואלימות של תלמידים באינטרנט. נוסף על כך, הועלו מגוון בעיות הנוגעות להסדרה וליישום של התוכנית "עיר ללא אלימות".

 

בנוסף מצא המבקר ליקויים בהובלת ההתמודדות על אלימות וירטואלית ומצבי סיכון באינטרנט. מהביקורת עולה כי הנהלת משרד החינוך והיחידות האחראיות לנושא במשרד לא דנו בהמלצות בנוגע לתוכנית לאומית מערכתית לקידום גלישה בטוחה של תלמידים.

 

משרד החינוך פועל אמנם לקידום גלישה בטוחה, ובין היתר הוצגה תוכנית "חיים ברשת", שמטרתה לחנך לגלישה בטוחה ולמניעת אלימות וירטואלית. אבל בביקורת נמצא כי רק בבתי הספר המשתתפים בתוכנית התקשוב, שהם כרבע מכלל בתי הספר, הוקם צוות "חיים ברשת", שאמור לקדם את הגלישה הבטוחה בבתי הספר. עוד נמצא כי התוכנית לגלישה בטוחה עדיין אינן מתאומות כראוי לאורחות החיים ולצרכים של מגזרים ייחודיים ושמשרד החינוך לא השלים את תרגומן של תוכניות קיימות לערבית, ועדיין לא החל בהתאמת תוכניות לחברה החרדית.

 

המפקחים, שהיו אחראים לעקוב אחר יישום התוכנית באמצעות ביקורים בבתי הספר, לא ערכו - לפי בדיקת המבקר - ביקורת על יישום תוכנית "חיים וברשת".

 

ליקויים בארגון טיולים

נושא נוסף שאותו בדק המבקר במשרד החינוך הוא הטיולים במערכת החינוך. בין היתר נמצא כי למרות שב-1997 הקים המשרד יחידה עצמאית שטיפלה בתחומים הפדגוגיים, הארגוניים, הבטיחותיים והביטחוניים של הטיולים - לא נמצא מסמך המרכז, מגדיר ומפרט את תפקידי האגף בתחום הטיולים ואת הנושאים שהוא אחראי להם לא נמצא גם מסמך המגדיר באיזו מידה מנהלת הטיולים ממשיכה לשמש גוף האחראי בפועל לנושא הטיולים, מה תפקידה ומהו המדרג של בעלי התפקידים המטפלים בנושא הטיולים.

 

כמו כן מצא המבקר כי יש פער גדול בין תפיסת הגורמים האחראים במשרד, ולפיה לטיול יש משמעות חינוכית-ערכית ראשונה במעלה בטיפוח הכרת הארץ ואהבת המולדת ובין האופן שבו תופסים אותו חלק לא מבוטל מצוותי החינוך, התלמידים וההורים – הרואים בטיול פעילות שעיקרה הפוגה, נופש ופנאי.

 

עבור הטיולים נקבע כי בית ספר ימנה רכז טיולים, אבל בביקורת נמצא כי למרות החשיבות של התמדה, הידע והניסיון של הרכז שצריך להישאר בתפקידו זמן רב - נמצא כי יש תחלופה רבה של רכזים בשל ריבוי המטלות שלהם מחד-גיסא ובשל היעדר תגמול מאידך-גיסא. הועלה בביקורת שאף כי המשרד פעל לתגמל את הרכזים על מילוי תפקידם, טרם הסתיימה הסדרת הנושא.

בדו"ח נמצא כי יש תחלופה רבה של רכזי טיולים (אילוסטרציה) (צילום: shatter stok) (צילום: shatter stok)
בדו"ח נמצא כי יש תחלופה רבה של רכזי טיולים (אילוסטרציה)(צילום: shatter stok)

לגבי התשלומים של ההורים על הטיולים, מצא המבקר כי מכסת הטיולים שבית הספר אמור להוציא אל הפועל לפי תוכנית הליבה גדולה מזה הקבוע בחוזר התשלומים. לכן, מנהל בית ספר המבקש לעמוד בחוזר הטיולים, עלול להפר את ההנחיות בחוזר תשלומי ההורים.

 

חשבון לא פשוט

ב-2009 גיבש משרד החינוך תוכנית עבודה לשלוש שנים שיועדה, בין היתר, לשיפור הישגי התלמידים ולצמצום פערים לימודיים. היעדים בתוכנית היו שיפור הדרגתי ועקבי בתוצאות של מבחני המיצ"ב ושל המבחנים הבינלאומיים, הגדלת שיעור הזכאים לתעודת בגרות, הגדלת שיעור הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד ועוד. המשרד הקצה אמצעים רבים להשגת היעדים בתחום הוראת המתמטיקה. הוא הוסיף אלפי שעות לימוד, הפעיל תוכניות "מיצוי מצינות במתמטיקה" ועוד.

 

במסגרת יישום התוכנית אספר הנהלת המשרד נתונים מבתי הספר באמצעות שאלונים. על סמך נתונים אלה פורסמו מדי שנה נתוני התכנון והביצוע של התוכנית. בביקורת נמצאו פערים ניכרים בין הנתונים שהעלו השאלונים ובין נתונים אחרים של המשרד, והדבר עלול - לדברי המבקר - להקשות את ניתוח תוצאות התוכנית האסטרטגית ואת הסקת המסקנות מאופן ביצועה.

 

כמו כן, הדיווחים התקופתיים התייחסו באופן חלקי בלבד לחלק מהמשימות שהוגדרו בתוכנית, ולפיכך הם לא איפשרו מעקב אפקטיבי אחר ביצועה. המבקר כתב כי המשרד הפעיל אפוא תוכניות עתירות תקציב מבלי שהיה לו מידע מלא על התקדמותה של התוכנית האסטרטגית ועל השגת היעדים.

 

ומה לגבי המורים? המבקר מצא כי יותר ממחצית המורים למתמטיקה

לא השתתפו במשך שלוש שנים בשום השתלמות בנושאים הקשורים למתמטיקה. המבקר העיר כי על משרד החינוך לעודד את המורים למתמטיקה לצאת להשתלמויות ולהבטיח את התפתחותם המקצועית, כדי לבסס את הידע המתמטי והדידקטי שלהם, לעדכן אותם בחידושים בהוראת המתמטיקה ולהביא לשיפור איכות ההוראה.

 

בתחום החינוך בדק המבקר גם את המכון הטכנולוגי בחולון, שם נמצאו ליקויים רבים, המצביעים לדברי המבקר על כך שהמוסדות המנהלים של המכון, יו"ר חבר הנאמנים ועוד לא פעלו על פי סדרי מנהל תקין ובשקיפות הראויה ופעילותיהם נעשו ללא פיקוח ובקרה הולמים. המבקר הוסיף כי מהממצאים עולים ליקויים בנוגע לתהליך מינוי של הנשיא היוצא ולתהליך סיום כהונתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מבקר המדינה שפירא
צילום: גיל יוחנן
מומלצים