שתף קטע נבחר

יש עתיד: כך ייראו מושבי המטוסים

האם ביום מן הימים נזכה גם אנו לשיפור בתנאי השהייה במטוסים? חוד החנית של העיצובים העתידניים לכיסאות מתקפלים, משענות לידיים בשתי קומות וכיסאות שכיבה ממציאים מחדש את הגלגל

לא מעט נוסעים מתעסקים בשאלה בן כמה המטוס שהם עומדים לטוס בו, והמוטיבציה ברורה: מטוס חדש הוא יותר בטוח, כך נהוג לחשוב. רוב המטוסים בני לפחות שני עשורים ורק עברו שיפוצים טכניים וקוסמטיים. במצב הקיים קשה לדעת כמה באמת השתנה עיצוב הפנים של המטוס בשלושת העשורים האחרונים.

  

כסאות מוסיקליים (צילום: הדמיה)
כסאות מוסיקליים

 

עוד טיולים בערוץ התיירות:

דרכים צדדיות: טיול יין ברמת הגולן

תנו גז: טיול ג'יפים בקטלוניה

מתגלגלים: מדריך לטיולי קראוונים בארץ

 

למרות התהליך המואץ שעובר העולם בכל מה שקשור לעיצוב, נראה שדווקא פנים מטוסי הנוסעים נשארו מאחור: דיילות עדיין גוררות רגליהן עם עגלות חבוטות ומשאירות שובל בהונות דואבות, ונוסעים נלחמים על מילימטרים ספורים של ידית או הטיית משענת בידיעה ברורה שככל הנראה היא נתקעת עמוק בגרון לנוסע מאחור.

 

ועוד לא נאמרה מילה על הנוסע המבולבל שזוכה לכיסא האמצעי ויודע שכל תזוזה לשירותים ובכלל, כרוכה בשורת אישורים ותחינות משכניו למושב. אז בסך הכל מאז שהאחים רייט עלו לראשונה לאוויר בתחילת המאה ה-20, מעט מאוד השתנה.

 

היעדר הקידמה לא סותר את העיסוק המתמיד של מעצבים בנסיונות לשפר את איכות הטיסה, ותערוכות עיצוב מקדישות ממיטב מרצן וחלליהן לתחום. בתערוכה שנערכה לאחרונה בהמבורג נחשפו כמה מתכנוני העתיד, שעשויים אולי להעניק לנוסעים את התחושה שאכן אנו חיים במאה ה-21 ולא 150 שנה קודם.

 

בין אבות הטיפוס המרתקים שנחשפו, בלט הקונספט פורץ הדרך של חברת Zodiac Aerospace הפריזאית, שמציג שורת כיסאות בה שני כיסאות פונים לכיוון אחד והשלישי, האמצעי, פונה לכיוון ההפוך. ההיפוך, כך טוענים בחברה יעניק לנוסעים מרחב תנועה משמעותי יותר, מבלי להטריד את שכניהם המנמנמים. 

 

פייר-אנתוני וסטרה, סמנכ"ל Zodiac, מסר שהרעיון "עורר עניין רב". המושב, על פי הדברים שאמר לרשת CNN, "מספק מקום גדול יותר לכתפיים ובמקביל מאפשר להעלות מספר דומה של נוסעים למטוס".

 

גם בעניין המלחמה הקרה על הזכות להשתמש בידית היחידה של המושב, המיועדת לשני נוסעים יש חדש: משענת היד הדו-קומתית של חברת PaperClip Design מהונג קונג.

 

דו מפלסית (צילום: הדמיה)
דו מפלסית
 

 

המופת העיצובי של ההונג קונגים נשען על רעיון כה פשוט שממש מרגיז שלא חשבו עליו קודם: קומות. המשענת מאפשרת לשני אנשים להניח את המרפקים בין המושבים במקביל- מבלי לחדור אחד למרחב האישי של השני.

 

עיצוב נוסף מבית היוצר של החברה הוא ה" Caterpillar Convertible" מלא הדימיון- שכבר זכה בפרסים הודות לורסטיליות שלו.

 

מרבה רגליים (צילום: הדמיה)
מרבה רגליים

 

המושב העתידני, ה"מרבה רגליים" (Caterpillar) ,עשוי לשמש כאופציה זולה מהקיים להושבה במחלקות התיירים, ובשדרוג קל לאקסקלוסיביות הנדרשת גם ממחלקת העסקים, עם יכולתו להפוך למיטות.

 

פחות קריטי אבל עדין מפנק וראוי הוא עיצובה של חברת Recaro Aircraft Seating, שתכננה מושב שמסוגל להחזיק את הטאבלט האישי של הנוסע בתור חלופה למסכים הממוקמים על גבי משענת הגב. האופציה עשויה להתאים במיוחד לטיסות לואו קוסט, שבמטוסיהן אין מסכים ראויים ובוודאי שלא מסכי מגע.

 

זה שלי מהבית (צילום: הדמיה)
זה שלי מהבית
 

ועוד לפני סיום: במחשבה אקולוגית ואקונומית מבורכת עיצבה חברה צרפתית נוספת Expliseat מושב עשוי רובו מטיטאניום, בתוספת קלה של חומרים קלים נוספים, שמשקלו כ-4 קילו, (מושב כיום שוקל בין 30-40 קילו). למרות עלותו הגבוהה של הטיטניום, המשקל הזעום של הכסא עשוי לחסוך לחברות התעופה, כך על פי החברה, עד 500 אלף דולר בשנה לאור הצמצום המשמעותי בעלויות הדלק.

 


כסא טיטניום (צילום: הדמיה)
כסא טיטניום

 

עם מוחות ראויים כמו אלו שעיצבו את הרעיונות מעלה, לא נותר אלא לקוות שיצרני המטוסים העתידיים, כמו גם חברות התעופה שמזמינות אותם, יחוסו על נוסעיהן וימהרו לאמצם.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים