הכירו את 5 גיבורי הסביבה של ישראל
אלפי טפסי המלצה נשלחו עם פתיחת תחרות "גיבורי הסביבה" - פרויקט שמטרתו היתה להביא למרכז הבמה את האנשים שעושים הכל כדי שלכולנו יהיה עתיד ירוק. מתוך אותם אלפים, נבחרו חמישה זוכים בתואר גיבורי הסביבה של ישראל - בואו להכיר אותם ואת פועלם
אתמול, (א'), נחתמה תחרות "גיבורי הסביבה של ישראל" בטקס מרגש שנערך בוואהל סנטר שבאוניברסיטת בר-אילן, במעמד השר להגנת הסביבה, ובו נבחרו 5 גיבורי הסביבה של מדינת ישראל.

 

"אתם לא רק גיבורים, אתם לוחמים בצבא הסביבה באוויר, בים וביבשה‭,"‬ אמר לזוכים השר להגנת הסביבה עמיר פרץ. "הפעילות שלכם עוזרת לנו לקדם נושאים סביבתיים בממשלה‭."‬ יו"ר קק"ל אפי שטנצלר הוסיף וחתם: "אתם חוד החנית של החברה הישראלית, שמבינים שאי־אפשר לשבת בחיבוק ידיים ושחייבים לפעול למען הסביבה."‬ את הטקס הנחה גיא זו-ארץ, ובמהלכו הופיעה להקת טררם

 

הכירו את הגיבורים: אריק הר זהב, נציגי גינות קהילה, עופרי משה, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, השר לאיכות הסביבה עמיר פרץ וסוהא אבו עיטא (צילום: שאול גולן)
הכירו את הגיבורים: אריק הר זהב, נציגי גינות קהילה, עופרי משה, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, השר לאיכות הסביבה עמיר פרץ וסוהא אבו עיטא (צילום: שאול גולן)

 

תחרות "גיבורי הסביבה" היא פרויקט משותף לקרן הקיימת לישראל, ynet, ידיעות אחרונות, ידיעות תקשורת, ו-ONE. למדנו שהגיבורים הם אנשים או קבוצות הפועלים על מנת לשמור על הסביבה בה אנו חיים: חלקם שומרים על הסביבה על ידי מיחזור, חלקם מקדמים את המעבר לשימוש באנרגיה ירוקה או מפתחים תחומים טכנולוגיים אחרים המעודדים שמירה על הסביבה, יש בהם את אלו ששומרים על שטחים ירוקים, ריאות ירוקות, שטחי חקלאות, או מטפחים סביבה נקייה ונעימה לטובת כולנו. יש כאלה המשפיעים על שמירתם של שטחים פתוחים וטבעיים בארץ, אלו המחנכים את דור העתיד על מנת שישמור את הסביבה הירוקה והיפה של כולנו, אלו שיוצרים ומקדמים עיצוב ואדריכלות סביבתית ואלו המארגנים קהילות ירוקות. כל אלו ראויים להכרה ולהערכה מכולנו.

 

במהלך תחרות "גיבורי הסביבה" הגיעו מעל ל-1,200 המלצות על גיבורי סביבה שונים, מתוך אלפי ההמלצות נבחרו 21 גיבורים שעברו ראיון עם ועדה ציבורית שהורכבה מאישיים בתחומי החברה, חינוך וסביבה. אתמול נבחרו חמשת הזוכים בתחרות:

 

עופרי משה

בת שמונה וחצי, מתגוררת בקיבוץ גזר. מאמינה שכמו שהסביבה עוזרת לנו לחיות, למשל העצים שמספקים לנו מזון וחמצן, ככה גם אנחנו צריכים להחזיר אהבה לטבע. בפורים האחרון לא קניתי תחפושת מוכנה אלא הכנתי תחפושת סביבתית: התחפשתי לעונות השנה, ואת התחפושת הכנתי מבדים ישנים: צד ימין היה בגד ירוק שמסמל את האביב ועליו הדבקתי פרחים, והצד שני היה בגד אפור שמסמל את הסתיו. התחפושת הזאת גם מגבירה את המודעות לסביבה וגם נלחמת בתרבות הצריכה. אני לומדת בכיתה ג' בבית הספר "שדות אילן‭,"‬ ובתחילת השנה יזמתי פרויקט של מיחזור פלאפונים ישנים. עברתי בין כל הכיתות והסברתי כמה חשוב למחזר את הטלפונים הישנים שזרוקים לנו בבית. הנחתי בכל כיתה קרטון עם הסבר, וכך אספתי 130 טלפונים ישנים. הטלפונים הועברו לחברה שמעסיקה בעלי צרכים מיוחדים בפירוק ומיחזור החלקים. חוץ מזה גם דאגתי שהכיתה שלי תקבל הרצאה על הסכנות האורבות לחיות בים וביבשה משקיות פלסטיק של חטיפים שזורקים אנשים ומ - בלוני הליום שעפים והם עלולים לבלוע אותם ולהיחנק. בשנה שעברה יזמתי פרויקט "פרח" שבו כל כיתה בחרה כמה פרחים, למדה עליהם ומתוכם בחרנו בסוף את הפרח שהכי מתאים להיות סמל בית הספר. הפרויקט הבא שלי הוא להכין מגדיר בית ספרי לנוצות של בעלי חיים. שורה תחתונה: "אני מחזירה לטבע אהבה" (מאיר תורג'מן, ידיעות אחרונות). ‬

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

  

אריק הר זהב

 במסגרת עבודתי כמורה למדעי הסביבה הקמתי ‭12-ב‬ השנים האחרונות מגמות ללימודי הסביבה בשתי ישיבות ובאולפנה אחת. זה נשמע נחמד, אבל זה ממש לא מובן מאליו אצלנו. יש כאלה שמסתכלים ואומרים שאני בטח ירוק משוגע או שחושבים שאם אני ירוק משמע אני שמאלן. אבל הקמנו את המגמה והוחלט שכל הבנות באולפנה ייגשו ללפחות שלוש יחידות בגרות בלימודי סביבה. חלק מהתלמידות אפילו משלימות לחמש יחידות. חוץ מזה הם גם עושים עבודת מחקר. אז יוצא שאני מלמד את הנושא יותר ‭400-מ‬ תלמידים, מתוכם ‭200-כ‬ בנות. התלמידים, ברוך השם, עושים לי חיים קשים, אבל הכי משמח אותי להישאל שאלות שאני לא יודע להשיב עליהן. המטרה היא שכל תלמיד יבין איך עובדת מערכת אקולוגית וכמה גדולה השפעת האדם על המערכת. חוץ מזה אני גם מכשיר מדריכות שמע - בירות תכנים סביבתיים לתלמידי בתי הספר היסודיים בגוש-עציון, יזמתי פרויקט לשיקום גת קדומה, פרויקט מסלולי הליכה עם ספסלי ישיבה מחומרים ממוחזרים ופרויקט ערוגות תבלין ונוי המבוססות על קומפוסט שמכינות התלמידות. לא חשוב מה יהיה העיסוק של התלמידים האלה בעתיד, חשוב שכולם יחזיקו באג'נדה סביבתית. גם בעבודה הכי בורגנית אתה יכול להיות איש סביבה ברוחך. זה אומר הפרדת אשפה, צמצום שימוש באנרגיה, שמירת משאבים ועולם שלם שנכנס לחיי היומיום. שורה תחתונה: בתוך הבית אנחנו בעלי הבית, אבל מחוצה לו, בטבע, אתה אורח (עקיבא נוביק, ידיעות אחרונות).

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ד"ר גליה רועה - גינות קהילה

התארגנות גינות קהילה בישראל פועלת כח- ממה לפעילי גינון קהילתי. המטרה שלנו היא לספק תמיכה וידע לכל מי שמתעניין בנושא בכל מקום בארץ. ההתארגנות שלנו קיימת משנת 2008 ומונה ‭20-כ‬ פעילים. כל גינה קהילתית היא בדרך כלל עצמאית ויש לה רכזים משלה שאנחנו מסייעים להם מרחוק. הקמנו מאגר מיפוי כדי להכיר את התופעה, וכדי לאפשר קשר בין פעילי הגינות יצרנו מאגר של אנשי קשר ברשויות שאפשר ליצור איתם קשר כדי להקים וליזום גינות, והקמנו גם מאגר מאוד גדול שכולל חומרים בנושא גינון, כמו למשל איך מגדלים ירקות, מתי צריך לשתול ‭.'וכו‬ המטרה שלנו היא שתופעת הגינות הקהילתיות תתרחב ויוקמו כמה שיותר גינות כאלה, כי יש להן תרומה גדולה גם בחיבור החברתי בין האנשים, גם במובן של איכות הסביבה כי מגדלים מזון בריא ונגיש ושומרים על הטבע העירוני, וגם בחינוך סביבתי והגברת המודעות לאורח חיים בריא ולשמירה על משאבי הטבע. שורה תחתונה: אם יש לכם שאלה בנוגע לגינון קהילתי, אפשר תמיד ליצור איתנו קשר (ליאור אל-חי, ידיעות אחרונות).

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ד"ר אמיר יחיאלי

פני 14 שנה הייתי מורה למדעים בבית ספר קטן בירושלים. חיפשנו דרך לחסוך בהוצאות והצעתי שנאסוף את מי הגשמים ונשתמש בהם. מה שהתחיל כיוזמה מקומית הפך למיזם מיחזור מים שמופעל כיום בהצלחה רבה ‭130-ב‬ בתי ספר ברחבי מדינה. פרויקט מיחזור המים בבתי הספר חוסך למוסדות הלימוד אלפי שקלים בשנה. הוא גם מדגים לתלמידים צריכת משאבים בת קיימא, ומאפשר להעמיק איתם בשאלות עקרוניות וערכיות הנוגעות ליחסים שבין האדם לסביבתו. כך למשל בתי הספר שבהם אנחנו מקימים את מתקני מיחזור המים משבצים את נושא בעיית המים בישראל בתוכנית הלימודים ודנים בו בשיעורי גיאוגרפיה ומדע. המורים והתלמידים דנים בבעיות, מציעים פתרונות ובודקים את ההיתכנות שלהם. בצד המעשי התלמידים שמפעילים את המערכת לומדים לקרוא שעון מים ובודקים את יעילות המודל במונחים של צריכה וחיסכון. כך הם לומדים לעצב לעצמם תודעה צרכנית נכונה ולתרום את חלקם. אני סבור שהמשימה הלאומית כיום היא לעצור את מי הגשמים בדרך לים במקום להחזירם מהים באמצעות התפלה. אגב, השמועות על הפרויקט הגיעו עד לא - פריקה, שם אנחנו פועלים בימים אלה לסייע למדינות העניות לאגור מי גשמים. שורה תחתונה: המים מהטבע נקיים, יפים, ואין בהם תוספות של כלור. ישר מהשמיים לפה שלנו (דני אדינו אבבה, ידיעות אחרונות).

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

סוהא אבו-עיטא

מאז שאני זוכרת את עצמי אני מתעסקת בנושאי איכות הסביבה. כמורה למדעים ומחנכת כיתה ג' בבית הספר היסודי אלחכימה בטייבה, אני פועלת כבר שנים להעלות את המודעות לנושאי איכות סביבה בקרב התלמידים שלי. איכות הסביבה זה נושא שמאוד קשה ללמד במגזר הערבי, ולמרות זאת הקמנו בבית הספר גינה אקולוגית ואני מלמדת את הילדים על מיחזור. זה ממש כיף שהילדים וגם ההורים מעורבים ומשתפים פעולה. חוץ מזה אני גם מארגנת לילדים סיורים בשטח ומראה להם סרטים בנושאי איכות הסביבה. הם אוהבים את זה מאוד, ועל הדרך גם לומדים על קיימות. שורה תחתונה: אם רק רוצים, אפשר להעלות את המודעות לאיכות הסביבה גם במגזר הערבי (איתן גליקמן, ידיעות אחרונות)

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה הכירו את 5 גיבורי הסביבה של ישראל
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד