שתף קטע נבחר
 

הזכות להישכח: גוגל מקבלת אלפי בקשות

12,000 בקשות נשלחו כבר לגוגל מאזרחים אירופאיים בטופס חדש באתר, במסגרת הפסיקה שמאפשרת את "הזכות להישכח" מהתוצאות החיפוש. לא ברור כיצד תצליח גוגל לבחון ידנית כל בקשה ובקשה

בסוף השבוע השיקה גוגל טופס שבו תושבים אירופאיים יכולים לבקש להמחק ממנוע החיפוש, אם השם שלהם מופיע בתוצאות החיפוש, וכבר קיבלה 12,000 בקשות. גוגל השיקה את הטופס לאחר פסיקה של בין הדין הגבוה לצדק באירופה, לפיו לתושבי האיחוד יש "זכות להישכח" מכל מנוע חיפוש, אם יש בתוצאות חיפוש של שמם אזכורים לא מדויקים שלהם שיכולים לפגוע בהם, או שאינם רלוונטים יותר. גוגל הקימה ועדה שתלווה את התהליך ובראשה יושב ראש ולשעבר מנכ"ל החברה אריק שמידט, יועצה המשפטי, דיוויד דרומונד, מייסד ויקיפדיה ג'ימי וויילס,  פרופסור לוציאנו פלורדי, מומחה לאתיקה מממכון האינטרנט של אוקספורד .ופרנק לה רו, האחראי על תחום חופש הביטוי מטעם האו"ם.

 

איך מבקשים להישכח?

גוגל פותחת את האפשרות להישכח רק לתושבי מדינות אירופה כמו בריטניה, הונגריה, איטליה, צרפת ואחרות. ישראל מחוץ לרשימה וככל הנראה תשאר כך אלא אם החקיקה או הפסיקה בישראל תצטרף לזו של אירופה. אם אתם גרים במדינות אלה, או שיש לכם אזרחות במדינות אלה אתם יכולים לשלוח בקשה דרך הטופס הזה.

 

בעמוד הזה יש למלא, לפי הסדר, את הפרטים הבאים: שם של מי שהבקשה נוגעת אליו, שם של ממלא הבקשה, קשר לאדם שעבורו מבקשים את המחיקה (בן זוג או עורך דין), וכתובת מייל ליצירת קשר.

 

בהמשך יש למלא את רשימת הקישורים הבעייתיים ולהסביר עבור כל קישור, איך הוא קשור לאדם שביקש להסיר אותו ומדוע נדרשת ההסרה (הוא פוגעני, הוא כבר לא רלוונטי וכדומה).

 

אל הבקשה יש לצרף צילום (אפשר מהסלולרי) של תעודת זיהוי כלשהי, לא חובה תעודה ממשלתית. אפשר לטשטש פרטים כמו מספר התעודה, כל עוד לא מסתירים את השם והמידע המזהה האחר, על פי גוגל. זאת על מנת שגוגל תוכל לוודא כי מי ששלח את הבקשה אכן מורשה לעשות זאת.

 

בסוף יש להכניס את התאריך ושוב את השם (כמעיין חתימה אלקטרונית) ולשגר את הבקשה. גוגל מבטיחה לבדוק אותה לעדכן במייל.

 

 

 

 

12,000 בקשות

"בהטמעה של החלטה זו, נבחן כל בקשה לגופה", נכתב בטופס החדש של גוגל, בנסיון לאזן בין זכויות הפרט לבין זכות הציבור לדעת ולהפיץ מידע. כשנעריך את הבקשה נבדוק אם יש בה מידע שכבר אינו רלוונטי ואם יש עניין לציבור לקבל את המידע. למשל, מידע על הונאות כספיות, רשלנות מקצועית, הרשעות פליליות, או התנהגות של גורמים ממשלתיים".

 

לא ברור בשלב זה כיצד גוגל תתמודד עם בדיקה ידנית של כל הבקשות שיזרמו אליה וכיצד תוכל להחליט נכונה עבור כל אחת מהן, אך על פי SMH נשלחו כבר 12,000 בקשות כאלה.

 

סביר להניח שהקצב יגבר ועשרות אלפי בקשות יוגשו מדי יום. גוגל מבקשת לצרף כתבות אימייל אליה תשלח אישור כשהבקשה מולאה ומציינת כי היא נמצאת בשלבים אחרונים של הטעמת ההחלטה של בין הדין האירופי. בין הבקשות שכבר נשלחו לגוגל מאז שהתקבלה הפסיקה ועוד לפני שהוצע הטופס הרשמי, היו גם מקרים של פדופילים שביקשו למחוק אזכורים שלהם.

 

 

מלחמתו של מריו

עד כה, אדם שנפגע באזכור בעייתי של שמו באינטרנט נאלץ לפנות לאתר שבו מתפרסם מידע עליו ולבקש ממנו להסיר אותו. טענתה העיקרית של גוגל  הייתה שהיא רק משקפת את הפרסומים ברשת, ולא מפרסמת דברים בעצמה. על פי הפסיקה, על גוגל יהיה למחוק קישורים לתוצאות חיפוש, גם אם אלה מפנים למידע שהוא נכון, אך לא רלוונטי. בפועל היה קשה עד בלתי אפשרי להסיר תוצאות  כאלה מהאתר. מנגד, החשש הוא שאפשרות כזאת למחוק כל תוצאת חיפוש יפגע בחופש הביטוי וחופש המידע ולמעשה יהווה צנזורה קשה, במיוחד בהתחשב בעובדה שעל גוגל ומנועי חיפוש אחרים יהיה להסיר גם מידע נכון.

 

התביעה התבססה בין השאר על מקרה של אזרח ספרדי בשם מריו גונזלס שהיו לו חובות לפני 16 שנים, ושידיעה על חובותיו ועל עיקול ביתו התפרסמה באתר חדשות ספרדי. חיפוש של שמו באינטרנט הוביל לאותה ידיעה, למרות שהחובות כבר סולקו לפני מספר שנים. גונזלז ניצח את גוגל באופן עקרוני, אלא שכעת בחיפוש שמו אפשר למצוא הרבה יותר קישורים לאתרי חדשות סביב העולם שמזכירים את גונזלס ואת פרשיית החובות העתיקה שלו בהקשר של המחיקה מגוגל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
נשכחים מגוגל
צילום: gettyimages
מומלצים