שתף קטע נבחר

דרום חלש, מזרח בתחתית. פערי חינוך בערים

כמה בתי ספר מובילים יש בדרום תל אביב? מהיכן מגיעים התלמידים המצטיינים בירושלים? מה הפער בין השכונות בכרמל לשכונות התחתונות בחיפה ובין מערב ראשון לציון למזרחה? יו"ר ועד ההורים בירושלים: "אסור לתת למצב הזה להימשך כי הפערים יתרחבו". זהו ניתוח תוצאות המיצ"ב

בתי הספר בצפון תל אביב השיגו תוצאות מיצ"ב גבוהות מאלה שבדרומה, בחיפה הפערים הם בין השכונות העליונות לבין העיר התחתית, ובראשון המערב מוביל בהשוואה למזרח העיר. וכיצד מתפלגים הציונים בירושלים? ניתוח של נתוני המיצ"ב לשנים 2013-2012, שעיבד אתר "מדלן" עבור ynet, מאפשר השוואה בין הציונים בתוך הערים הגדולות ובין שכונותיהן השונות.

 


 

מיהם בתי הספר המובילים בירושלים? בראש הרשימה עם ציון 100 עומדים בתי הספר סאדברי (כיתות א'-י"ב) משכונת מקור חיים, ובית הספר היסודי פסגת זאב צפון. שכונת מקור חיים ממוקמת בדרום ירושלים, באזור עמק רפאים, ולפי אתר "מדלן" היא בעלת רקע סוציו-אקונומי בדרגה 6 מתוך 10. פסגת זאב שמעבר לקו הירוק מאוכלסת בתושבים ממעמד סוציו-אקונומי זהה.

 

אחריהם נמצא תיכון אולפנא תורנית חורב שבשכונת בית וגן (ציון 98), ואחריהם עם ציון 95 עומדים התיכון התורני ניסויי בנות פלך בשכונת גאולים בקעה ותיכון הרטמן לבנות משכונת קטמון.

 


את תחתית הרשימה בירושלים סוגרים תיכון אולפנא נווה רוחמה משכונת קריית יובל ותיכון קדמה ירושלים משכונת הקטמונים, שניהם עם ציון 10. ישיבת בני חיל מתלפיות מזרח ובית הספר היסודי ארגנטינה בקרית יובל קיבלו ציונים 13 ו-15 בהתאמה.

 

יו"ר ועד ההורים בירושלים, פז כהן: "אסור לתת למצב הזה להימשך כי הפערים יתרחבו וילכו. בתי הספר החזקים ימשיכו לקבל תלמידים שיכולים יותר ובתי ספר מוחלשים ייחלשו עוד יותר. אנחנו קוראים לשר החינוך ולעיריית ירושלים לעשות מאמץ מיוחד, כי זהו מצב חירום. יש מתאם בין היכולות הכלכליות של ההורים לרמת ההצלחה בבית הספר".

 

ירון מנשה, אב לילדים בשכונת קטמון הישנה, טוען שחרף העובדה שהכוונה בפתיחת אזורי הרישום הייתה טובה, בפועל הלכו התלמידים החזקים מהשכונות המוחלשות לבתי הספר החזקים, והחלשים נשארו בשכונותיהם. עם זאת הוא הוסיף: "צריך לשים לב שיש בתי ספר שמשיגים ממוצעים גבוהים בבגרויות למרות ציונים נמוכים במיצ"ב. למשל, בית הספר קדמה".

 

תל אביב: דרומיים וצפוניים

בתל אביב בולט הפער בין צפון העיר לדרומה. את הרשימה מובילים חטיבת הביניים גורדון מהצפון הישן, יסודי מגן משכונת מעוז אביב (צפון מזרח העיר), יסודי גבריאלי-הכרמל שבצפון הישן ובית הספר לטבע, סביבה וחברה מגבעת הרצל שבדרום העיר - כולם עם ציון 100.



את הרשימה סוגרים יסודי ביאליק שבפלורנטין בדרום העיר עם ציון 15, ושלושה בתי ספר עם ציון 25: בית הספר קהילה מגבעת הרצל שבדרום העיר, בית הספר תיכון ראשית עירוני ח' מיד אליהו ועירוני ה' מהצפון הישן.

 

חיפה: בין הכרמל לשכונות התחתונות

בחיפה מורגש מעט הבדל בין השכונות העליונות לשכונות התחתונות, אם כי בית הספר שמוביל את החמישייה הפותחת עם ציון 100, רעות לאמנויות, ממוקם ברמת הדר, שהמעמד הסוציו-אקונומי של תושביה איננו גבוה כמו בשכונות הכרמל. עם זאת, בית הספר נופים שבשכונת רמת בגין, המחזיק בציון 100, ממוקם באזור בעל סוציו-אקונומי גבוה (9 מתוך 10).

 

נתוני המיצ"ב הארציים:





בתי הספר המרכיבים את חמישיית הציונים הנמוכים בחיפה הם גבריאלי משכונת נווה פז (ציון 10), חדר חב"ד קריית חיים שבקריית חיים המערבית (ציון 17), ושלושה בתי ספר עם ציון 25: בית הספר חופית שבשכונת שער העלייה, בית הספר עלייה בשכונת בת גלים, ובית הספר הממלכתי-דתי בשכונת קריית שמואל.

 

ראשון לציון: המערב מוביל

על פי המיצ"ב, רוב בתי הספר המובילים בראשל"צ מגיעים ממערב העיר. שני הראשונים הם מקיף ג' עמית משכונת כצנלסון ומקיף י"א משכונת נווה דקלים, שניהם עם ציון 95. אחריהם בית הספר היסודי בארי שבשכונת כצנלסון, בית ספר אתרים משכונת נאות אשלים (שניהם עם הציון 93).

היחיד ממזרח העיר בחמישייה הראשונה הוא בית הספר אולפנה ראשון לציון (ז' עד י"ב) משכונת רמב"ם, שמעמדה הסוציו-אקונומי לפי "מדלן" הוא 5 מתוך 10.

 

אבל החלוקה בין מערב העיר למזרחה אינה מובהקת, ובתי ספר ממערב העיר נמצאים גם בחמישייה הסוגרת את הרשימה. בית הספר החקלאי בשכונת נחלת יהודה שבמערב הוותיק של העיר אחרון עם ציון 10. מעליו בית הספר מקיף ממ"ד משכונת הראשונים שבמרכז העיר (ציון 20), ממ"ד הראל משכונת רמז שבמרכז העיר (ציון 23) וממ"ד מעלה שמעוני משכונת רמב"ם שבמזרח העיר (ציון 28), ומקיף י' אבני החושן, הממוקם בשכונת נוה ים שבמערב (ציון 40).

 

אמיר ויינשטוק, ממייסדי "מדלן": "השוני בין בתי הספר באותה העיר מוסבר במידה רבה על ידי הרמה החברתית-כלכלית של השכונה שבה נמצא בית הספר. הקשר בין המדד החברתי-כלכלי של השכונה להישגי התלמידים איננו בבחינת חוק טבע, וישנם בתי ספר רבים שמתבלטים בהישגיהם למרות המאפיין החברתי-כלכלי של השכונה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים