שתף קטע נבחר

עוברים דירה: הסעיפים הקטנים שעולים הרבה

הובלת דירות ידועה בתור תחום שבו יש הרבה תוספות מפתיעות בין סגירת הצעת המחיר ובין ביצוע העבודה בפועל. באילו מקרים באמת מקובל לגבות יותר ומתי המוביל רק מנסה לסחוט מכם עוד כסף?

כמה פעמים שמעתם משפטים כמו "קומה שנייה בלי מעלית זה עוד כסף" או "המקרר לא עובר, צריך לשלם אקסטרה על פירוק הדלת"? עולם ההובלות מלא בסעיפים שונים ומשונים, שלרוב מנפחים את המחיר ולעתים מפתיעים אותנו בזמן אמת. מתי באמת מדובר בעבודה חריגה ואיך אפשר להימנע מהפתעות עוד לפני שמגיעים המובילים?

 

עוד בנושא:

עוברים? כך תבחרו חברת הובלה

הובלת דירה ירוקה

מחירון ההובלה המלא

 

כיצד נשלם רק על מה שצריך?

בתור התחלה חשוב לעבוד רק מול חברות שמספקות מראש חוזה כתוב ומפורט. אם לאחר קבלת הצעת המחיר המצב השתנה (פחתו או גדלו כמות הפריטים) הודיעו על כך בהקדם למוביל וקחו בחשבון שהצעת המחיר תגדל בהתאם. רגע לפני תחילת העבודה, עברו עם מנהל העבודה בדירה ובדקו כי הכול תואם להצעת המחיר הראשונית, כדי שלא תופתעו לאחר מכן.

 

שהמוביל לא יפתיע. ארכיון (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
שהמוביל לא יפתיע. ארכיון(צילום: Shutterstock)

 

ג'קי אדרי, מנהל חברת המקצוענים של ג'קי, אמר: "בעל מקצוע רציני ישאל על כל הפרטים בזמן גיבוש הצעת המחיר, גם על הדירה שאתם עוברים אליה. אם משהו ייראה לו חריג, הוא גם יטרח ויבוא לראות אותה כדי להבין את המצב ולתקן את הצעת המחיר".

 

קומה חמישית בלי מעלית

אחד הסעיפים הנפוצים ביותר להקפצת המחיר היא העברה מדירה הנמצאת בקומה גבוהה בלי מעלית או העברה לדירה בבניין בלי מעלית. שי פטל, מנהל ניו יורק מוברס מכיר את הנושא: "עד קומה שלישית בלי מעלית זה בסדר גמור והמחיר נשאר בערך כמו קומה ראשונה בלי מעלית. קומה רביעית בלי מעלית כבר חוצה את הרף ומצדיק העלאה במחיר".

 

מחדרה עד גדרה

עוד סעיף שיכול לנפח את המחיר הוא העברה בין יישובים מרוחקים אחד מהשני. הובלה עם נסיעה של שעתיים הלוך-חזור עשויה לגרום למוביל "לשרוף" יום שלם על ההעברה, וכתוצאה מכך לדרוש מראש מחיר גבוה יותר. "הכול תלוי

במספר החדרים ובנפח ההובלה - אם גם ההעמסה והפריקה ייקחו הרבה זמן, בנוסף לנסיעה, אז המחיר חייב לעלות, ב-400 שקלים לרוב", מסביר פטל. "המוביל לא יכול לקחת את הסיכון ולאחר ללקוח השני באותו יום, רק משום שההובלה הראשונה לקחה יותר מדי זמן, בנוסף לנסיעה הארוכה".

 

פטל ממליץ על סידור עבודה שיכול לחסוך גם ללקוח וגם למוביל: "אם המוביל מצליח לסגור הובלה גם בדרך חזור, אז המחיר של שתי ההובלות מצטמצם. ניתן לתת הצעת מחיר - ואז אם יש הובלה נוספת שמתאימה לחזור, מפחיתים את המחיר הראשוני".

 

מע"מ

ברור לכולם כי מחיר ההובלה צריך לכלול מע"מ ואין מדובר בסעיף ש"מנפח" את המחיר. עם זאת, מובילים רבים משתמשים בשיטה של הוספת המע"מ רק בסוף ההובלה, בטענה כי המחירים שנתנו בהצעת המחיר לא כללו מע"מ. "לפעמים המוביל מחליט שהוא עבד יותר מדי ומחליט בסוף ההובלה להוסיף מע"מ. לכן, חובה לקבל בשלב הצעת המחיר מסמך רשום ומפורט, כולל מע"מ", מפציר פטל.

 

חפצים כבדים ומחירים חריגים

לעתים הובלה של חפצים מסוימים מתוך הדירה מביאה לתוספת מחיר. אך מה הם החפצים שבאמת מצריכים עוד עבודה מהמובילים ואילו חפצים הם תירוץ לניפוח המחיר?

 

"פסנתר הוא אלמנט גדול מאוד והוא גורר תוספת מוצדקת במחיר. לא כל מוביל יודע לפרק ולהרכיב אותו, לכן לבעלי הפסנתרים מומלץ לוודא עם בעל מקצוע שיש לו ניסיון בתחום", מסביר פטל. גם פירוק והרכבה של ארון יובילו לתוספת מחיר בהובלה, בעקבות זמן העבודה הנוסף. תמיד תוכלו לפרק ולהרכיב מחדש את הארון בעצמכם, אם יש לכם את הזמן, היכולת והרצון.

 

דעו גם ארגזים יש לכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
דעו גם ארגזים יש לכם(צילום: shutterstock)

 

"אחד מהדברים הנפוצים ביותר שמשמשים בתור אמצעי לניפוח מחיר, הוא המקרר", מסביר פטל, "מובילים רבים נותנים הצעת מחיר נמוכה בטלפון, וכשהם

 מגיעים לדירה החדשה, הם טוענים שהמקרר לא עובר בדלת וצריך לשלם 100-300 שקלים נוספים עבור פירוק הדלת. חשוב לדעת - רוב המקררים בגדלים הסטנדרטיים עוברים בדלת ומדובר בהמצאה רק כדי לסחוט עוד קצת כסף".

 

עם זאת, אומר פטל, כשמדובר במקרר רחב מאוד , סייד-ביי-סייד, עם ברז מים ומכשיר לייצור קרח המובנים בדלת, "מומלץ להזמין טכנאי מוסמך של היבואן או היצרן, כדי שיפרק וירכיב את דלתות המקרר. עדיף שהחברה תיקח אחריות על המקרר שלה ולא להטיל את המשימה על מוביל לא מנוסה שלא יודע כיצד לפרק ולהרכיב מחדש את המערכות האלו".

 

טיפים

באופן עקרוני, נושא הטיפים צריך להיות מופרד מהצעת המחיר של חברת ההובלה, והוא נתון לחלוטין לשיקול דעתו של הלקוח. רוב חברות ההובלה יגידו לכם שאם הייתם מרוצים מהשירות, אתם מוזמנים לצ'פר את העובדים בסכום של כ-100 שקלים לעובד.

 

 (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

עם זאת, וודאו שמספר העובדים מתאים לנפח ההובלה. "דירת 2-3 חדרים מממוצעת, של זוג צעיר, לא צריכה יותר ממנהל עבודה ושני עובדים, כך שאם החברה בחרה לשלוח הרבה עובדים, אין לכם מחויבות לתת טיפים בחישוב 'לפי ראש'", אומר פטל. ההתנהלות בנוגע לטיפים מתבצעת לרוב מול מנהל העבודה שהגיע עם העובדים, כשבעל מקצוע מהימן ומקצועי לא ינסה לדחוק אתכם לשלם, אלא יגיד תודה על הטיפים שנתתם ולא 'יעשה פרצופים' אם החלטתם שלא להעניק טיפים.

 

"בחלק מחברות ההובלה מנחים את העובדים באופן מפורש שלא לבקש טיפ באופן אקטיבי, על מנת שההחלטה תמצא אצל הלקוח בלבד", אומר אדרי, "במקרה וסיכמתם מראש על סכום הטיפים מול מנהל החברה, ניתן לדרוש לעגן את הסכומים בהצעת מחיר, כדי לא להכניס את עצמכם לאי נעימויות לאחר סיום העבודה".

 

שינויים מהצד של הלקוח

"אם הלקוח אומר שיש לו משהו להעביר, אבל מתברר שזה משהו אחר, שדורש יותר עבודה, אין ברירה אלא להקפיץ במעט את המחיר", אומר פטל. לחלופין צפו לעלייה במחיר אם מספר הארגזים שלכם עלה פלאים מאז הצעת המחיר. אם גיליתם זאת במהלך העבודה, חשוב

 לדבר בנועם על הנושא ולהבין שיכול להיות שהתוספת מוצדקת. תנו למובילים לעשות סיבוב בדירה ולוודא שכל הפריטים תואמים להצעת המחיר הראשונית. אם צריך, אז מוסיפים את הפריטים להזמנה ומחליטים אם יש על כך תוספת מחיר. חשוב לזכור - ברגע שההעמסה מתחילה, הלקוח שבוי ולא תהיה לכם כמעט ברירה אלא לשלם תוספות למחיר, בין אם הן מוצדקות ובין אם לאו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים