שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סיפורה של אטארי
    יום הולדת 42 לחברה שפרצה את הדרך, שינתה את הכל , ולאחר מכן קרסה בגלל פאקמן ואי.טי. הזכרונות נשארו
    הוריי קנו לי את האטארי בגיל 7 וברגע אחד הפכתי מחנון אולטימטיבי לאטרקציה השכונתית. מכשיר האטארי הוא זה שחיבר אותי אל עולם המשחקים והמחשבים. יום הולדת 42 שנה לאטארי הוא אולי הזמן הנכון לומר תודה לנולאן בושנל ולסקור את הישגי החברה מאז ועד היום.

     

     (צילום: מור ורדי)
    (צילום: מור ורדי)

     

    סיפורה של אטארי

    אטארי נוסדה בלוס אנג'לס, ב-27 ביוני 1972 ע"י נולאן בושנל וטד דאבניי כחלוצת מכונות משחק וידאו-ארקייד שהוצבו בפאבים, מסעדות ומועדונים ובהמשך כיצרנית קונסולות ביתיות ומחשבים אישיים. אטארי שבראשיתה היתה אחת מהחברות הרווחיות בעולם, עברה בהמשך הדרך רכישות ומיזוגים אין ספור. מקור השם אטארי מגיע מהמלה היפנית "אטארו" שמשמעותה הוא להרביץ ליריב.

     

    חודשיים לפני הקמת אטארי, כבר הוצגה "אודיסיאה". זו היתה קונסולת המשחק הראשונה בעולם שהושקה ע"י חברת MagnaVox (שנרכשה בהמשך ע"י פיליפס) ושידרה בשחור-לבן בלבד מצ"ב תמונה. נולאן בושנל שהיה בתחילת דרכו העסקית, רצה אף הוא לייצר משחקים אלקטרוניים ממוחשבים ושכר את שירותיו של מהנדס הפיתוח אל אלקורן. משימתו הראשונה של אלקורן היתה ללמוד את סודות משחק הטניס של האודיסיאה ולבנות משחק מכונה דומה. בושנל קרא למשחק "פונג".

     

     

    אנקדוטה מעניינת היא שסטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק – מייסדי אפל, עבדו אף הם באטארי עד שנת 1975. בושנל וווזניאק פיתחו את משחק "הפריצה" (Breakout) למכונות ארקייד בסיוע ויעוץ מטעם סטיב ג'ובס.

      

     

    אטארי 2600

    בשנת 1976 בעקבות הצלחת מכונות המשחק, החליט בושנל לתכנן קונסולת משחק המתחברת לטלויזיה ומאפשרת לשחק במשחקי מחשב. לאחר שנתיים של עבודה מאומצת, השיקה אטארי את ה-VCS-Video Computer System שבהמשך הפכה ל"אטארי 2600". למכשיר התווספו קלטות משחק (Cartridges) שהכילו שבבי PROM (Programmable Read Only Memory) צרובים ועליהם משחקים. הקונסולה שידרה בצבע מלא והתחברה לטלויזיה, הכילה שנאי, שתי ידיות היגוי (ג'ויסטיקים) שתי ידיות פדל ואת קלטת ה"קומבט".

     

    באותה שנה מכר בושנל את אטארי לענקית התקשורת "וורנר" בתמורה לכ-30 מליון דולר. בכסף שקיבל רכש חברה לייצור קפה בשם "Folgers Mansion". בושנל המשיך לעבוד כשכיר באטארי. עקב חילוקי דעות שהלכו וגברו בדצמבר 1978 פוטר בושנל מהחברה.

      

     

    תחת ניהולה של חברת "וורנר", אטארי המשיכה באנרציה וייצרה בקצב גובר והולך משחקי מחשב אשר נמכרו בהצלחה רבה בכל העולם. בתקופת השיא, היתה אחראית חטיבת אטארי ל-30% מהכנסות וורנר ונחשבה לחברה בעלת שיעור הצמיחה הגדול בארה"ב.

     

    הקונסולה המצליחה יוצרה בין השנים 1978 ל- 1992 ומחירה הראשוני היה 199 דולר בארה"ב. סה"כ יוצרו במהלך השנים מעל 30 מליון קונסולות. הקונסולה עם חזית העץ הפכה לרבת מכר בקנה מידה בינלאומי ולסמלה המיתולוגי של אטארי.

     

     (צילום: מור ורדי)
    (צילום: מור ורדי)

     

    פקמן ו-E.T.

    אטארי מכרה כאמור קלטות משחק רבות וחלקן הגדול היו בפיתוח עצמי. קלטת הפקמן תוכננה ויוצרה בשנת 1981 והיתה המצליחה מכולן. הקלטת נמכרה בשבעה מליון עותקים. לכאורה הצלחה רבה, אולם מעטים יודעים כי הקלטת יוצרה ב-12 מליון עותקים. חמישה מליון עותקים מהקלטת לא נמכרו והושמדו (עלות השמדת הקלטות היתה יקרה מאוד). הדבר גרם לאטראי לזעזוע ולפגיעה קשה ברווחיות.

     

    בשנת 1982 בעקבות סרטו המצליח של סטיבן שפילברג, משיקה החברה את קלטת E.T. הנהלת אטארי היתה מעוניינת למקסם רווחים ולהשיק את המשחק טרום חג המולד 1982. בעקבות כך, נתנה ליוצר המשחק הווארד סקוט וורשה, חמישה וחצי שבועות בלבד לתכנון ופיתוח המשחק. כתוצאה מכך, פיתח וורשה משחק בינוני חסר עלילה אשר קיבל את התואר המפוקפק "משחק הוידאו הגרוע ביותר בכל הזמנים". אטארי שהיתה בטוחה בהצלחת המשחק ייצרה מליונים רבים של קלטות והצליחה למכור 1.5 מליון יחידות בלבד. הדבר גרם להפסדים כבדים לחברה שטרם סיימה ללקק את פצעיה לאחר ההפסדים של משחק הפקמן שנה קודם לכן. כדי לחסוך בעלויות,מליוני קלטות נקברו במטמנת אשפה בעיר אלמגורדו שבניו-מקסיקו. באפריל השנה יצא צוות צילום לניו מקסיקו עם מתנדבים מכל העולם למסע חיפוש אחר הקלטות האבודות. הצוות הצליח למצוא חלק מהקלטות.

     

     

    הקלטות הנמכרות ביותר של אטארי בכל הזמנים:

     


    הקלטות הנמכרות ביותר של אטארי בכל הזמנים

    הקלטות הנמכרות ביותר של אטארי בכל הזמנים
    1 PACMAN ATARI הדמות המוכרת שתפקידה לחמוק מארבעת השדונים.

    יוצרו 12 מליון קלטות ונמכרו רק 7 מליון עותקים.

    2 Pitfall Activision הרפתקאות חיפוש אוצר בג'ונגל.

    נמכרו 4 מליון עותקים.

    3 Missile command ATARI הגנה על העיר מפני טילים באליסטיים.

    נמכרו 2.5 מליון עותקים.

    4 Demon Attack IMAGIC יריות על חייזרים.

    נמכרו 2 מליון עותקים.

    5 E.T. ATARI איסוף 3 חלקים ממסכים שונים והשבת E.T הביתה

    נמכרו 1.5 מליון עותקים.

    6 Atlantis IMAGIC יריות על פולשים גורגוניים בנסיון הצלת העיר העתיקה אטלנטיס. נמכרו כמליון עותקים.
    7 Adventure ATARI מבוכים נעים.

    נמכרו כמליון עותקים.

    8 River raid Activision הסתערות על גשרים, הפצצת אניות ומסוקים. נמכרו כמליון עותקים.
    9 Kaboom Activision תפיסת תחמושת.

    נמכרו כמליון עותקים.

    10 Space Invaders ATARI יריות על חייזרים.

    נמכרו כמליון עותקים.

     

    בעקבות ייצור קלטות פקמן ו-E.T. וכשלים ניהוליים נוספים, נקלעה אטארי למשבר חמור. בנוסף, השוק הוצף בקונסולות מתחרות וגרוע מכך חברות צד שלישי כמו Activision, Imagic ועוד, החלו לייצר קלטות משחק מצליחות ולא שיתפו את אטארי ברווחיהן. אטארי כשלה בכל תביעותיה המשפטיות בתחום זה.

     

    אם לא די בכל האמור, צרותיה של אטארי רק החלו. בשנת 1983 המחשבים הביתיים כבר שלטו בעולם ותפסו את מקום הקונסולות ומשחקי המחשב היעודיים. באותה שנה אטארי הפסידה חצי מיליארד דולר ובעקבות כך צנחה מנייתה של וורנר בשני שליש.

     

    אטארי ניסתה לשווק קונסולות חדשות בשם 2600 ג'וניור שעלות ייצורן היתה נמוכה בהרבה מהקונסולה המקורית, אך לשווא. אטארי מעולם לא הצליחה לשחזר את ההצלחה של הקונסולה המקורית.

     

     (צילום: מור ורדי)
    (צילום: מור ורדי)

     

    אטארי – מחשבים ביתיים

    בשנת 1979 במקביל לייצור הקונסולות, ניסתה אטארי את מזלה בייצור מחשבים ביתיים מבוססי מעבד MOS 6502 ברוחב פס של 8 ביט. החברה הוסיפה גם מעבדי-משנה והתצורה הייחודית איפשרה לה להציע איכויות קול וגרפיקה טובות בהרבה מאלו של מחשבי אפל II וקומודור המתחרים. הדגמים הראשונים של מחשבים מבית אטארי היו דגמי 400 ו-800. בהמשך הושקו גם דגמים משוכללים יותר כמו 800XL שהיה פופולארי מאוד בכל העולם וגם בישראל.

     

    בסה"כ מכרה אטארי מעל שני מליון יחידות מדגמים אלה והם נחשבים להצלחה מסחרית. המחשבים הראשונים יוצרו ברוח הקונסולות, הכילו חריץ לקלטות משחק יעודיות וכניסות תואמות ידיות היגוי של מכשיר ה-2600. כלקח מן העבר, אטארי שינתה את מבנה הקלטות הפיזי ולא איפשרה שימוש בקלטות משחק של קונסולת ה-2600 במחשביה החדשים ללא אישורה.

     

     

    זמנים משתנים, בעלים מתחלפים

    בשנת 1984 מונה ג'יימס ג'י מורגן המנכ"ל החדש כאחראי על שיקום החברה ובנייתה מחדש. במקביל וללא עדכון מורגן, החלו קברניטי אטארי במגעים עם חברתו החדשה של ג'ק טרמל שפוטר באותה עת מקומודור (החברה אותה הקים במו ידיו). ב-1 ביולי אותה שנה רכש טרמל את חטיבת הקונסולות והמחשבים הביתיים של אטארי בתמורה ל-50 מליון דולר במזומן ועוד 240 מליון דולר בשווי מניות. וורנר שמרה לעצמה את חטיבת מכונות הארקייד ומכרה אותה לאחר שנה ל-NAMCO.

     

    תחת בעלותו של טרמל, השיקה החברה את Atari ST (ראשי התיבות של Sixteen Thirty-two) מחשבים שפעלו ברוחב פס של 16/32 ביט בשונה ממחשביה הקודמים בעלי רוחב פס של 8 ביט. מחשבים אלה התחרו ישירות מול מחשבי האמיגה של קומודור וטרמל השקיע את כל מרצו בפיתוח המחשב כנקמה על פיטוריו מקומודור. באפריל 1985 משיקה אטארי את סדרת ה-XE. הדגמים המוצגים הנם 65XE ו- 130XE. אלה היו כבר מחשבים מודרניים עם זכרון נכבד.

     

     

    ושוב, קונסולות

    בשנת 1989 חוזרת אטארי אל עולם הקונסולות אותו זנחה שנים קודם לכן ומשיקה את ה-Lynx – קונסולת כיס צבעונית ניידת. קצר חשמלי באחד הרכיבים מנע מאטארי להשיק את הקונסולה ערב חג המולד 1989. באותו זמן בדיוק נינטנדו משיקה את ה-Gameboy שלמרות היותו קונסולת מונוכרום, היתה זולה ובעיקר נהנתה מתזמון מצויין. אטארי בצר לה, ניסתה לתבוע את נינטנדו על מונופול לא חוקי של קונוסולות משחק אך הפסידה במשפט.

     

    ב-1993 מציגה אטארי קונסולת משחקים חדשה לגמרי בעלת רוחב פס של 64 ביט: היגואר. גם כאן נחלה אטארי בכשלון חרוץ והקונסולה נכשלה במבחן השוק. בשנת 1996 בעקבות סדרת משפטים מוצלחים בהם זכתה אטארי, התמלא חשבון הבנק שלה, אך לטרמל לא היו מוצרים המתאימים למכירה וגם לא רעיונות. טרמל רצה לצאת מעסקי המחשבים והקונסולות ומכר את אטארי לחברה לייצור דיסקים קשיחים - JTS. חברת JTS לא הצליחה לקדם את אטארי ושנה וחצי לאחר המהלך נמכרה אטארי שוב והפעם לחברת הענק "Hasbro". אטארי הפכה להיות חטיבת האינטראקטיב של הסברו. בשנת 2000 החליפה אטארי את שמה (באופן זמני) בעקבות רכישת הסברו ע"י חברת Infogrames הצרפתית. באוקטובר 2001, Infogrames משיקה מחדש את המותג "אטארי" שהיה בתרדמת. Infogrames גם משתלטת על כל מניותיה של אטארי ומחזירה אותה לימי נעוריה כחברה פרטית. באפריל 2010 בצעד נדיר מחזירה אטארי למועצת מנהליה שני דירקטורים מהעבר: דיוויד גרדנר שכיהן כמנכ"ל החברה בעבר ואת נולאן בושנל – מקים החברה.

     

     (צילום: מור ורדי)
    (צילום: מור ורדי)

     

    אטארי בישראל

    בישראל, תור הזהב של אטארי התרחש בתחילת שנות השמונים. היבואנית "ארם בע"מ" הקימה את חנות הדגל שלה בדיזנגוף סנטר. למעשה זו לא היתה חנות. זה היה "מקדש מעריצים" אליו נהרו ילדים ונוער חברי מועדון אטארי (וגם מבוגרים) מכל רחבי הארץ שהגיעו כדי לשחק במשחקים חדשים ויקרים טרם יציאתם לשוק, ללטף את חידושי הקונסולות וגם לדבר על ענייני השעה בעולם המשחקים הממוחשבים. באצע שנות השמונים התקיים טורניר שנתי של פאקמן על קונסולת אטארי. בהמשך יובאו גם מספר דגמי מחשבים ביתיים לישראל והמוצלח ביותר היה מחשב ה-800XL.

     

    קלטות האטארי עלו עשרות דולרים והיו יקרות מאוד לצרכן הישראלי. תופעה מרתקת שהתרחשה בישראל ובמקומות נוספים בעולם היתה משחקי אטארי מועתקים וצרובים. בארגונים גדולים בהם פעלה מחלקה ליישום אלקטרוניקה, עסקו בצריבה והעתקת משחקי אטארי וייצור מתאמים מאולתרים. כל מי שהוריו עבדו בארגון כזה היה "מלך" והחזיק באמתחתו משחקים רבים ולעיתים עשרות ומאות מהם. עלות קלטת צרובה היתה זולה מאוד (מחיר הרכיב הצרוב בלבד). כך בעצם ניתן היה למצוא פלטפורמות ומתאמים שונים ומשונים שחיברו בין הרכיב הצרוב לקונסולה.

     

    אטארי כיום

    כיום אטארי הנה יצרנית משחקי מחשב לסמארטפונים, מחשבי PC וקונסולות משחק כמו XBOX, Playstation וכו'. במשחקים המיתולוגיים ניתן לשחק אונליין באתר הרשמי של החברה, או להגיע אל המוזיאון לתולדות המחשב האישי בחיפה, שם מוצבות קונסולות אטארי, אודיסיאה ועוד. אם תתאמו מראש, תוכלו להכנס אל קודש הקודשים – חדר המשחקים הנוסטלגיים ולשחק.

     

     

    הכותב הנו מייסד המוזיאון לתולדות המחשב האישי, מרצה בכיר לחדשנות ומנכ"ל ג'ון ברייס מדיאטק הייטק.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "סיפורה של אטארי"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים