שתף קטע נבחר

הקרב על הגוף: הבריאות מגיעה לסלולר

גוגל, סמסונג ואפל נערכות למערכה הבאה במלחמת המכשירים החכמים. טרנד הבריאות הטכנולוגי דורש גם חומרה וגם תוכנה מתקדמות ומי שתגיע ראשונה במרוץ , עשויה לשלוט בתחום

שדה הקרב העקוב מאפליקציות וסמארטפונים בין חברות הטכנולוגיה הגדולות פותח חזית נוספת: כולן רוצות להיות הראשונה שתצליח לכבוש את לב המשתמשים בכל מה שקשור לבריאות. אפל, סמסונג ולפי השמועות גם גוגל משיקות בימים אלו מערך טכנולוגי שלם של כושר ובריאות, שתפקידן יהיה לווסת, לנטר ולסנכרן בין נתונים פיזיולוגיים אשר מוזנים מסנסורים שונים, וזאת על מנת לתת למשתמש תמונה בהירה ומדויקת ככל האפשר על מצבו הגופני, היישר על מסך הטלפון החכם.

  

השילוב שבין תחום החומרה והתוכנה לעולם הפעילות הגופנית והבריאות אינו חדש, אולם נדמה שב-2014 הוא סוף סוף מקבל את התאוצה והפופולריות לה קיוו בחברות הגדולות. סקרים עדכניים מראים כי בשנת 2014, נרשמה עלייה של כ-62 אחוזים בשימוש באפליקציות ספורט בקרב משתמשי אייפון בלבד. אולם בשל העובדה כי קיימות אפליקציות רבות, שונות ומשונות, מנסות החברות הגדולות כעת ליצור "אפליקציית-על" שתהווה את מרכז הבקרה הדיגיטלי של כל הנתונים הפיזיולוגיים שאוספים החיישנים השונים, ואף תוכל להפיק תובנות חכמות.

 

ים של צמידים חכמים

כדי להבין מה גרם להייפ הבריאותי, כדאי לחזור מספר שנים אחורה, אל צמיחתה של מהפכת "האינטרנט של הדברים" והמחשוב הלביש. בשנים האחרונות אנו צופים במהפכה של ממש, במסגרתה יותר ויותר חפצים דוממים בעולם הופכים לחכמים יותר, ובעלי היכולת לאסוף מידע, לתקשר אחד עם השני ולהפיק תובנות חכמות. הדוגמא הבולטת לכך הינם הגוגל גלאס וכן השעונים החכמים, אולם לצד אלו פורחת תעשייה שלמה של פריטי לבוש חכמים ואוספי מידע. יותר ויותר חובבי ספורט משתמשים בפריטים חכמים שונים שמסייעים להם ללמוד את גופם ולהפיק ממנו תוצאות טובות יותר.

 

 

הדוגמא הבולטת ביותר ללבוש חכם בתחום הספורט הינם הצמידים החכמים. אלו מכשירים אלקטרוניים קלים וקומפקטיים אשר אוספים נתונים כגון מרחקי ריצה, קלוריות שנשרפו ואחוזי שומן, ומשדרים אותן לאפליקציות ייעודיות על גבי הטלפון החכם או המחשב. מדובר בשוק גדול למדי שמגלגל לפי ההערכות כ-330 מיליון דולר בשנה. שלושת המוצרים המובילים בשוק הינם ה- FitBit Force, צמיד בריאות שמתפקד גם כשעון חכם; ה- Jawbone up המתוחכם, שמלבד לנטר קלוריות וצעדים, יכול למדוד גם צריכת חמצן ולהעריך את איכות שנת לילה; וכן ה- Fuelband הפופולרי של נייק, אשר חביב על ספורטאים רבים.

 

 

החזון הבריאותי של סמסונג

הבעיה אשר לה חברות הטכנולוגיה הגדולות מנסות לתת מענה הינה עומס המידע. ככל שיש יותר מכשירים שונים שאוספים ומנטרים מידע על גופנו, כך גדל עומס הנתונים, והיכולת להפיק מהן תובנה משמעותית קטנה. הראשונה לזהות את הבעיה ואת הפתרון היתה דווקא סמסונג. החל מהגלקסי S4, הטלפונים החכמים של סמסונג מכילים אפליקציה מובנית בשם Health S. תוכנה זו הופכת את הטלפון החכם לחמ"ל הניהול של הגוף, ומווסתת בין הנתונים השונים לטובת יצירת תובנות חכמות על מצב הפיזיולוגי של המשתמש.

 

בנוסף לתחום התוכנה, סמסונג אוחזת היטב גם בתחום החומרה. באפריל החברה השיקה את ה- Gearfit, שעון חכם בעל יכולות ניטור פיזיולוגיות מתקדמות. מלבדו, החברה עומדת להשיק בקרוב פלטפורמה שאפתנית ורבת עוצמה בשם- Simband, שלפי ההבטחות אמורה להיות מכשיר ניטור הבריאות החזק ביותר בשוק.

 

מדובר באב-טיפוס מודולרי, שמושק כ"גרסת בטא" עליו מפתחי טכנולוגיה שונים יוכלו להוסיף פיתוחים כאוות נפשם. המכשיר הבסיסי יהיה מסוגל למדוד לחץ דם ואחוזי שומן, לחשב את קצב פעימות הלב, ואפילו לשער רמות לחץ פסיכולוגי. לפי ההצהרות של החברה, היכולות המתקדמות אמורות להיות בטוחות לחלוטין לגוף האדם.

 

 

גוגל ואפל מצטרפות לספרינט

אפשר היה לצפות כי אפל וגוגל יצטרפו לתחרות במהרה, ואכן כך היה. אפל נמצאת בנקודת נחיתות בשלב זה, לפחות כל עוד ה- iwatch המהולל טרם הוכרז באופן רשמי. אולם החברה מרכזת מאמץ לתחום התוכנה, כנראה בשל ההבנה שהשליטה האמיתית בשוק תגיע מאפליקציה שתצלח לבצע אינטגרציה מוצלחת בין הנתונים השונים. וכך, הודיעה החברה על HealthKit, שתופיע פשוט בשם –"Health" על מסך האייפון. האפליקציה תאפשר לאפליקציות שונות לחלוק מידע ובכך להוות את אפליקציית הבית בכל הנוגע לבריאות וכושר. כמו כן, אפל כבר הודיעה על שותפות על מספר מרפאות בארה"ב, מה שיאפשר סנכרון של מידע רפואי מקצועי עם זה הנאסף על ידי המכשירים השונים. ל- Healthkit יש פוטנציאל מהפכני-בעתיד הקרוב, כל מטופל יוכל בלחיצת כפתור לחלוק את המידע הרפואי שלו עם רופאו ובכל לייעל משמעותית את הטיפול- כל עוד יישמר אלמנט הפרטיות.

 

גוגל הינה האחרונה לקפוץ על עגלת הבריאות הדיגיטלית הדוהרת. בכנס המפתחים של גוגל שנערך לא מכבר, הכריזה החברה על אפליקציית Google Fit, שתהווה פלטפורמה מרכזית לניהול הנתונים השונים של חובבי הפעילות הגופנית. האפליקציה תוכל תאפשר סנכרון עם אפליקציות כושר אחרות וגאדג'טי פעילות גופנית, וכבר עכשיו מותגים רבים הודיעו על שיתוף פעולה על האפליקציה, כגון, אדידס, נייק ועוד. אחד משיתופי הפעולה שהוצגו בכנס הינו סנכרון שבין צמיד הכושר Fuelband של נייק לאפליקציה של גוגל.

 

 

עוברים מהחומרה לתוכנה

הקרב על אפליקציית הבריאות האולטימטיבית מהווה שלב מרתק במלחמה הארוכה על דומיננטיות בעולם המכשירים החכמים. נדמה שזירת הקרב הזו נבחרה בשל העובדה הפשוטה שתחום החומרה בעולם הטלפונים החכמים הגיע למעין רוויה. סקירה מהירה של הרכיבים של המכשירים החכמים השונים תגלה שכמעט ואין הבדל משמעותי במפרטים הטכנולוגיים, ולכן בוחרות החברות להדגיש את עליונותן בתחום התוכנה. בנוסף לכך, הקרב מסמל תפנית מעניינת: בעוד שגאדג'טי מחשוב לביש ממשיכים להציף את השוק, החברות הגדולות מחפשות קלף מנצח שיחזיר את תשומת הלב אליהן, ויהפוך את מכשיר הדגל שלהן לבסיס האם של פעילות המשתמש.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אהוד קינן
הקרב על הבריאות
צילום: אהוד קינן
מומלצים