שתף קטע נבחר

צילום: דובר צה"ל

מחדל החטיפה: קצינים יודחו מתפקידם, אך יישארו במשטרה

ועדת הבדיקה המליצה להדיח מתפקידם קצין בדרגת נצ"מ, את מפקד מרכז השליטה, אחראי המשמרת במוקד ואחראית מוקד 100 במחוז ש"י. המשך שירותם במשטרה של שני האחרונים יישקל. המפכ"ל דנינו: "כשל חמור ביותר. אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע את האמון במשטרה"

המחדל - ההדחות - והמשך השירות במשטרה. משטרת ישראל פרסמה בצהריים (יום ב') את מסקנות הוועדה לבדיקת הטיפול המשטרתי בשלבים הראשונים של אירוע חטיפת שלושת הנערים, ובמיוחד בשיחת הטלפון מאחד החטופים. המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו קיבל את ההמלצות והורה על הדחה של כמה קצינים. המפכ"ל דנינו הגדיר את המחדל "כשל חמור ביותר". עם זאת, לפי שעה האחראים למחדל יישארו בשירות המשטרה.

 

בעקבות ממצאי הוועדה הוחלט להדיח קצין בכיר בדרגת ניצב משנה שפרטיו נאסרו לפרסום, את מפקד מרכז השליטה במחוז ש"י בדרגת רב-פקד, את אחראית המשמרת במוקד ואחראית מוקד 100 במחוז ש"י.

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

בנוסף להחלטה להדיח את הקצין הבכיר נקבע כי תירשם לו "הערת מפקד" בגין אחריותו כמפקד הממונה על מרכז השליטה. "הערת מפקד" נרשמה גם למפקד מרכז השליטה בגין אחריותו הפיקודית על יחידות מרכז השליטה, ועל הכשלים שנפלו בתפקודם. עוד נקבע כי הוא לא ישמש בתפקיד פיקודי לתקופה בת שלוש שנים.

 

בנוגע לאחראי המשמרת במוקד נקבע כי המשך שירותו במשטרה יישקל, וכך גם לגבי אחראית מוקד 100 במחוז ש"י, שגם היא כאמור הודחה מתפקידה. מנגד, הוועדה מצאה כי שוטר החובה במוקד מחוז ש"י פעל כמצופה ממנו בנסיבות העניין, וכי לא נמצא כשל בתפקודו.

 

המחדל המשטרתי נחשף לראשונה בחדשות ערוץ 10. הוועדה קבעה כי בניגוד להנחיות, השיחה שהתקבלה מאחד הנערים לא סווגה על-ידי המוקד "שיחת מצוקה" או "שיחת הטרדה". למעשה, השיחה לא סווגה כלל אף על פי שהיה צריך לסווג אותה "שיחת מצוקה" ולנסות לאתר את זהותו של המטלפן.

 

על-פי ממצאי הוועדה, ב-22:25 התקבלה השיחה במוקד מחוז ש"י כאשר מהעבר השני של הקו נשמע קול חלש שאומר "חטפו אותי". את השיחה שארכה שתי דקות ותשע שניות קיבל המוקדן, שוטר בשירות חובה. המוקדן העביר את הטלפון לאחראית המוקד, נגדת בדרגת רב סמלת בכירה. אחראית המוקד קראה למטלפן בלא שקיבלה תשובה. במקביל היא ניסתה לחייג למספר שממנו התקבלה השיחה - ללא מענה.

 

כשנותקה השיחה אחראית המוקד ניסתה לחייג עוד שבע פעמים לטלפון שממנו בוצעה השיחה ללא מענה. בהתייעצות עם אחראי המשמרת במוקד הופסק הטיפול בשיחה. הוועדה קבעה כי המוקד כשל בטיפול השיחה. נוהלי המשטרה קובעים כי "שיחת הטרדה" היא שיחה שבה מתקבלים "גידופים קללות ונאצות", ומאחר שאלו לא נרשמו בשיחה שהתקבלה, נדרש היה לסווג את השיחה "שיחת מצוקה", לפעול לאיתור זהות המטלפן ולאכן את הטלפון שממנו בוצעה השיחה. הוועדה מצאה כי במשמרת שבמהלכה התקבלה השיחה (מ-16:00 ועד 08:00 לבוקר המחרת) התקבלו 757 שיחות למוקד, 155 מהם סווגו "שיחות הטרדה".

 

הוועדה, בראשות תת-ניצב משה ברקת, תמליץ ככל הנראה לפרסם לציבור את השיחה, אך הדבר יהיה תלוי גם בהסכמת המשפחות.

 

דנינו: "במקום שיש ספק, אין ספק"

לדברי המפכ"ל דנינו, "מדובר בכשל חמור ביותר הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם, עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה,

 ואל לנו לעבור עליו לסדר היום. משטרת ישראל אמונה בראש ובראשונה על ביטחון אזרחיה, ובעניין זה מוקד 100 ניצב בקו הקדמי של התודעה הציבורית, ככתובת שאליה הוא פונה עת נקלע למצוקה ובמטרה לקבל מענה במגוון מצבי חירום והצלה. במקום שיש ספק, אין ספק".

 

רנ"צ דנינו אמר עוד כי "אי-מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הוא אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע בסופו של דבר את אמון הציבור במשטרה, שהוא אבן יסוד בפעילות המשטרתית. הווי ידוע, שאין גוף החף מתקלות, וודאי כשמדובר בארגון מסוגה של משטרת ישראל, אשר מתמודדת שעה בשעה עם אתגרים מורכבים ביותר. עם זאת, חוסנה של משטרת ישראל כארגון מקצועי הפועל בשקיפות ואשר מסוגל לבחון את עצמו ולבצע בדק בית, אינו מוטל בספק. נאמן לגישה זו, הנחיתי את חברי הוועדה שלא להסס ולהפוך כל אבן על מנת להגיע לחקר האמת וכך הם פעלו, זאת בגיבוי מלא שלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
המפכ"ל דנינו
צילום: מוטי קמחי
מומלצים