שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

לסיים תואר מבלי ליפול בסטטיסטיקה

מרבית הסטודנטים כבר השלימו את עיקר המבחנים, אך מה עם העבודות שעוד נותרו? אחת הסיבות העיקריות לנשירה מלימודי התואר הראשון נעוצה באי השלמת העבודות השוטפות. קיבצנו עבורכם כמה כללי אצבע על מנת שלא תהפכו לחלק מהנתונים העגומים

הנה נתון קצת מפחיד: כמעט שליש ממתחילי תואר ראשון לא יסיימו אותו. אחת הסיבות לסטטיסטיקה הזאת טמונה באי הגשת העבודות שניתנות במהלך התואר. אמנם כתיבת עבודה דורשת ארגון, מאמץ ומוטיבציה, אך היא אפשרית. מאחר שמדובר בעניין שאינו תמיד פשוט, השלמת המשימה עשויה לטמון בחובה סיפוק ותחושת הישג משמעותיים.

 

כתבות נוספות בערוץ הלימודים של ynet:

 

תכנון הוא צעד קריטי בדרך להשלמת המשימה. ראשית, כדאי לתכנן להגיש את העבודה מספר ימים לפני תאריך ההגשה הסופי ולרשום את המועד ביומן (או ב-smartphone). אחרי שסימנתם מה תאריך ההגשה הרצוי, סמנו את כל הזמנים המדויקים – כולל תאריכים ושעות, אותם תקדישו להכנת העבודה (מאיסוף חומר בספריה עד כתיבת העבודה בפועל).

 

קריאה וכתיבה בהתאם לשאלת המחקר

עבודה מחקרית סובבת סביב שאלת מחקר ומענה עליה. לכן, שאלת המחקר צריכה להיות במוקד בסקירת הספרות והמשך העבודה צריך להתרכז בממצאים וניתוחם. אם העבודה שלכם בנויה כך: רקע מדעי, חידוד והצדקה, ממצאים ודיון וכתיבת מסקנות תוך התייחסות לרקע – עשיתם את רובה.

 

קראו מספיק אך לא יותר מדי

תמיד תמצאו במה עוד להתעמק, אך עדיף לגלות כבר בשלב מוקדם שחסר לכם חומר ולחזור לקריאה ממוקדת. אל תבזבזו זמן יקר בקריאת חומרים שערך המוסף שלהם נמוך. עשו שימוש נבון במאגרים אלקטרוניים כמו google scholar המאפשרים להגביל מראש את מבחר הפרסומים לפי הצרכים שלכם. בנוסף, כדאי להתמקד בפרסומים שזכו להרבה ציטוטים – כך תדעו שאתם משתמשים במקורות חשובים.

 

סוף עונת המבחנים ותחילת העבודות (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
סוף עונת המבחנים ותחילת העבודות(צילום: ירון ברנר)

 

שלב ארגון הרעיונות

אחרי שקראתם מספיק התחילו לארגן את החומר שאספתם. אחדו רעיונות קרובים, סדרו בסדר הגיוני נושאים המקבילים זה לזה ומקדו אותם. בשלב זה מומלץ לכתוב לעצמכם מבנה ראשוני לעבודה, מעין ראשי פרקים, שיהווה שלד לעבודה.

 

כתיבת העבודה

התחילו לכתוב טיוטה ראשונית לפי השלד שהכנתם. נסו לכתוב באופן מהיר בלי להתעכב על ניסוח. כשתסיימו את הטיוטה, קראו אותה, תקנו ניסוחים וודאו שהיא מובנת. אם תרגישו שחסרות לכם מילים או שהניסוח לא מובן, נסו להסביר בקול למה התכוונתם ומיד נסחו זאת בכתב. כשתסיימו את הטיוטה השנייה, עברו לעריכה הסופית.

 

עריכת העבודה

 נסו להימנע מלחזור על אותן מילים במרווחים קרובים. השתמשו במילים נרדפות.

הקפידו שהמשפטים הארוכים ביותר בעבודה לא יעלו על שתיים-שלוש שורות והשתדלו שרוב המשפטים יהיו קצרים יותר.

מומלץ שלכל פסקה יהיה תפקיד ברור (הסבר, דוגמה, פרשנות). אם אין לה תפקיד - ותרו עליה.

היעזרו בקורא חיצוני, או נסו לקרוא את העבודה כאילו אינכם מכירים את התחום. כך תוכלו לזהות מקומות בעייתיים או מחסור בהסברים.

 

עבודה טובה היא עבודה שהוגשה

לפרפקציוניסטים שביניכם – זכרו: תמיד תמצאו מה לשפר, אך אם לא תעצרו בשלב מסוים לא תגישו לעולם. עמדו בלוח הזמנים שהצבתם לעצמכם והגישו את העבודה בזמן. כל עבודה שתגישו תזכה אתכם ביותר נקודות מעבודה שתמשיכו לערוך לעד.

 

הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים 

פורסם לראשונה 03/07/2014 21:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רן שמשוני
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
מומלצים