שתף קטע נבחר

סיטרואן C4 קקטוס במבחן: דה-שבו מודל 2014

סיטרואן הצליחה לשחזר את רוח הדה-שבו הקלאסית, מבלי ליפול למלכודת הרטרו ולפשרות הנגזרות ממנה. התוצאה: רכב פנאי קטן ומוצלח. נהיגה ראשונה

  • איפה נהגנו: אמסטרדם, הולנד
  • במה נהגנו: סיטרואן C4 קקטוס
  • מתחרים: ניסאן ג'וק, פיז'ו 2008, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס
  • מתי אצלנו: בסביבות ספטמבר 
  • כמה יעלה: בין 110 ל-120 אלף שקל
  • גלריית התמונות המלאה של סיטרואן C4 קקטוס

 

 

בעד: עיצוב, מקוריות, פשטות, נוחות, מרווח

נגד: חלונות אחוריים, תיבה רובוטית 

 

 

מה חדש?

סיטרואן C4 קקטוס מסמן ניסיון ראשון אמיתי של היצרנית בקטגוריה הסופר-אופנתית - רכבי פנאי קטנים. ונראה שהיצרנית ניסתה בכנות להתחיל מדף חלק, למרות שימוש הגיוני בפלטפורמה קיימת (של סיטרואן C3 ופיז'ו 208 ו-2008) כמקובל בסגמנט. הקקטוס מציע עיצוב מקורי בפנים ובחוץ (כולל "כיסי אוויר" צבעוניים ניתנים להחלפה, להגנה מפני שריטות ותאונות קלות בצידי המרכב האופייניות לשימוש עירוני אינטנסיבי), ושורה של רעיונות מקוריים נוספים. אם בכל זאת ננסה לרגע לשייך אותו לקטגוריה, הרי שמדובר ברכב פנאי קטן אה-לה ניסאן ג'וק (אך גדול ומרווח יותר), עם חמש דלתות וחמישה מושבים.

 

 

תא הנוסעים

בניגוד ליצרניות אחרות ולמקובל כיום בתעשייה, סיטרואן השקיעה מאמץ של ממש בעיצוב תא נוסעים מקורי, ואינה נשענת רק על עיצוב חיצוני כגורם משיכה. הכותרת כאן היא "פשטות", ובאה לידי ביטוי בתא מינימליסטי עם שני מסכים דיגיטליים גדולים - אחד למחוונים והשני למערכת המולטימדיה, מיזוג ויישומונים (קיימים או להורדה מהאינטרנט). המרווח בתא טוב מלפנים ומאחור, אם כי ברור מרגע הכניסה כי הרכב פחות רחב ממשפחתית קומפקטית למשל, ומציע מרחב מחייה מקביל יותר למכוניות סופר-מיני מודרניות. תא המטען מציע נפח מספק למשפחה קטנה.

 

איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים טובה מאוד בדרך כלל, ואמצעי התפעול ממוקמים באופן נוח וקל לשימוש. מצד שני, עם מיעוט יוצא דופן של מתגים, זה מתבקש. בגרסה הרובוטית למשל אין אפילו ידית בורר-הילוכים, ובמקומה מוצב מתג עגול במרכז הקונסולה, עם שלושה מתגי-משנה: N להילוך סרק, D לנסיעה לפנים ו-R לאחור. אלא שלמרות המינימליזם, התא עשיר בנגיעות עיצוב חביבות, דוגמת ידיות דלתות דמויות ידית מזוודה מעור, ותא כפפות דמוי מזוודה (כרית האוויר הקדמית לנוסע ממוקמת בגג, חידוש נוסף).

 

בולטים בהיעדרם חלונות אחוריים הנפתחים מטה (יש אפשרות לפתיחה כלפי חוץ כמו במכוניות שלוש דלתות), לנוסע מלפנים אין פתח מיזוג ימני ולנהג אין מד סל"ד. נראה כמו ניסיון לחסוך בעלויות, אך לטענת סיטרואן לטובת פשטות, וכי "הקהל לא רוצה".

 

 

מנוע ותיבת הילוכים

אירוע ההשקה כלל נהיגה קצרה מהמקובל. הגרסה ממנה זכינו להתרשם צויידה במנוע 1.2 ליטר, עם שלושה צילינדרים, מגדש ו-110 כ"ס עם תיבת חמישה הילוכים ידנית. זו אכן צפויה להגיע אלינו, אך באופן טבעי לא תהיה הפופולרית מכולן. לתואר זה מיועדת גרסת מנוע 1.2 ללא מגדש, 82 כ"ס ותיבה רובוטית.

 

מנוע ה-110 כ"ס חזק וגמיש, ובידוד רעשים טוב מותיר את צליל השלושה צילינדרים מחוץ לתא הנוסעים, למעט בהאצות חריפות. לקקטוס יחסי העברה טובים וגמישות מרשימה (למנוע 20.9 קג"מ כבר ב-1,500 סל"ד), מה שאומר שניתן להתנהל בנינוחות מבלי לאמץ את המנוע ו-או להוריד הילוך לצורך האצה קלה. המצמד ברכב ההדגמה היה רך ומדויק, אך את בורר ידית ההילוכים אהבנו פחות - בעיקר בגלל מהלך מאד ארוך ולא מדויק.

 

גרסה נוספת ממנה התרשמנו לזמן קצר היא הדיזל-רובוטית, שם אפשר היה להבחין בשיפור בהעברת ההילוכים לעומת גרסאות רובוטיות קודמות, למעט אותו טלטול-רובוטי-מוכר ומיותר בין הילוך ראשון לשני. התיבה כוללת גם תכונת "זחילה" המסייעת בתמרוני חנייה ומגיבה מהר יחסית לסוגה. מנוע הדיזל - יחידת 1.6 ליטר עם 92 כ"ס שכבר מוצעת בישראל בדגמי PSA שונים - הייתה גם כאן גמישה ושקטה למדי.

 

 

נוחות ויכולת דינמית

מסלול המבחן הקצרצר בהשקה לא איפשר להתרשם כראוי מהיכולת הדינמית של הרכב. בתנועה עירונית ובכבישים בינעירוניים לא-מהירים, הפגין הקקטוס יכולת מכובדת עם זוויות גלגול מתונות, היגוי טוב וכושר בלימה ראוי, אם כי כוח הבלימה בתחילת מהלך הדוושה מעט חזק מהרצוי. מנוחות הנסיעה זכינו להתרשם יותר, ונראה כי סיטרואן בחרה בכיול רך ונעים המתאים לאופיו הרגוע של הרכב. הוסיפו לכך מושבים רחבים ונוחים, ותקבלו רכב שנעים לצבור בו מרחקים. הקקטוס, המושק בימים אלה גם באירופה, עדיין לא עבר מבחן ריסוק על-ידי ה-Euro NCAP.

 

 

סיכום

סיטרואן C4 קקטוס הוא רכב פנאי קטן מסוגנן, מקורי, איכותי ונעים לנהיגה ונסיעה. סיטרואן התאמצה ליצור רכב ייחודי בקטגוריה מאד פופולרית כיום, והייחוד הזה מפצה על הכניסה המאוחרת יחסית לקטגוריה. הקקטוס שואב מרוח הפשטות והתכליתיות של הדה-שבו הקלאסית, אבל בלי פשרות במרווח ובלי תג המחיר היומרני לעיתים שנושאות מכוניות רטרו מוכרות דוגמת מיני, פיאט 500 ופולקסווגן חיפושית. אם אכן יזכה לתג-מחיר תחרותי של פחות מ-120 אלף שקל כפי שצופים ביבואנית, נראה כי הדרך ללב הלקוח הישראלי עשויה להיות קצרה.

 


סיטרואן C4 קקטוס

סיטרואן C4 קקטוס
מנוע שלושה צילינדרים, 12 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,199 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט מרבי 20.9 קג"מ ב-1,500 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, חמישה הילוכים
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 416 ס"מ
רוחב 173 ס"מ
גובה 153 ס"מ
בסיס גלגלים 259.5 ס"מ
משקל 1,020 ק"ג
נפח תא מטען 348 ליטר
100-0 קמ"ש 9.3 שניות
מהירות מרבית 188 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 21.3 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 107 גרם לק"מ
מחיר משוער 110,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות לא נבחן

 

 

  • הכתב היה אורח חברת סיטרואן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
לחצו על התמונה לגלריה המלאה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים