שתף קטע נבחר

פתח חשבון בבנק קבל חופשה: הסוף

הפיקוח על הבנקים הורה על הטלת מגבלות בכל הקשור למתנות שמעניקים הבנקים ללקוחות. הבנקים: הלקוחות יפסידו. בנק ישראל: הבנקים טישטשו את יכולת ההשוואה של הלקוחות וגם כבלו אותם לבנק לתקופה ארוכה

סוף לחגיגת מתנות הבנקים? אחרי חודשים של דיונים, מפרסם היום (א') הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, הוראות המסדירות את תחום ההטבות הניתנות ללקוחות בבנקים.

 

למה קשה להשיג בכספומטים שטרות של 20?

עמלות העו"ש בבנקים: מי הכי זול?

356 עובדי בנק מרוויחים מעל מיליון בשנה

 

בפיקוח על הבנקים לא אהבו את שלל ההטבות שהוצעו בשנים האחרונות ללקוחות הבנקים ובהן חופשות, טיסות לחו"ל, אופניים ועוד הטבות שונות בשווי מאות ואף אלפי שקלים.

 

לטענת בנק ישראל ההטבות האלו טשטשו למעשה את יכולת ההשוואה של הלקוח בין מוצרים פיננסים שונים בבנקים (הלוואות, פיקדונות) וכן את התנאים האמתיים לניהול חשבון. בנוסף הם כבלו את הלקוח לבנק למשך תקופה ממושכת, כגון מתן הטבה שניתנה ללקוח ב-36 תשלומים, כך שהוא נדרש להישאר לקוח כל אותה תקופה כדי ליהנות ממלוא ההטבה.

 

ההוראות החדשות, שייכנסו לתוקפן בתחילת 2015 קובעות כי בנקים וחברות כרטיסי אשראי, רשאים לתת ללקוחותיהם הטבה בנקאית, כגון: הפחתה או פטור בתשלום עמלות, הפחתה או תוספת בריבית ושינוי בתנאי תשלום, אולם, ככלל, הם אינם רשאים לתת הטבה שאינה בנקאית, כגון מתנה, ובפרט כזו שכובלת את הלקוח בהסכם או בשירות כלשהו.

 

בהוראה נקבע איסור מוחלט על מתן הטבות לא בנקאיות הקשורות בפתיחה וניהול של חשבון עובר ושב, או קשורות במתן שירותים בנקאיים אחרים, ובכלל זה הפקדת פיקדון, העמדה או ניצול של אשראי, פתיחת תיק השקעות וניהולו, ייעוץ להשקעות או ייעוץ פנסיוני, סליקה וניכיון.

 

אפשר: "חפץ קטן ערך"

למרות האמור, בבנק ישראל מאשרים מתן הטבה לא בנקאית במקרים של הנפקת כרטיס חיוב, החזקתו והשימוש בו, נתינת כסף ללקוחות בעת פתיחת חשבון עובר ושב, נתינת חפץ קטן ערך וסמלי, לצורכי שיווק התאגיד הבנקאי, בעת פתיחת חשבון עובר ושב או בעת הגשת בקשה לקבלת שירותי סליקה, או בהתרחש אירוע מסוים (כגון חג, או יום הולדת) אגב ניהול חשבון עו"ש או אגב שימוש בשירותי סליקה.

 

עוד יוכלו הבנקים לתת הנחות או פטורים מתשלום עבור פרסום הטבה לא בנקאית, לבתי עסק המקבלים מהתאגיד הבנקאי שירותי סליקה וכן לתת הטבות לא בנקאיות הקשורות קשר ישיר להסברה פיננסית.

 

ההטבות הללו יתאפשרו בתנאי שלא יותנו בהתקשרות עם התאגיד הבנקאי לתקופת זמן כל שהיא, או בדרישה להשבתן. כמו-כן, התאגיד הבנקאי לא יוכל להתנות את קבלת ההטבה הלא בנקאית בהסכמה מצד הלקוח לקבל חומרים שיווקיים ופרסומיים מהבנק.

 

בעוד, כאמור, לבנקים אסור יהיה לתת מתנה שאינה בנקאית, לחברות האשראי וכן למועדוני האשראי של הבנקים מציאות זו תתאפשר, אם כי במסגרת המגבלות. כך ההוראות החדשות לא צפויות לפגוע במועדוני הלקוחות שהקימו הבנקים לטובת לקוחות המפיקים כרטיסי אשראי בבנק, כגון "קש בק" של הפועלים, "מפתח דיסקונט", של דיסקונט ו"הכרטיס", של מזרחי-טפחות. עם זאת הבנקים יידרשו להתאים את ההטבות להוראות.

 

"הבנקים: זה דופק את הלקוחות"

גורמים במערכת הבנקאית הביעו תרעומת על המהלך של הפיקוח. לטענתם המצב החדש "דופק" את הלקוחות שבסופו של דבר יקבלו הטבות פחות "שוות" ובשווי נמוך יותר ממה שניתן בעבר. בסביבת בנק ישראל דוחים את הטענות הללו ואומרים כי "ההטבות הללו ככלל רק כבלו את הלקוחות לבנק למשך זמן רב ובנוסף טישטשו את יכולת ההשוואה - כך שלמעשה הן רק הזיקו ללקוחות".

 

ההוראה החדשה עוסקת גם בסוגיית כרטיס האשראי המתגלגל (כרטיס המאפשר את דחיית התשלומים בצורה נוחה, אך גובה ריבית גבוהה, כאשר הלקוחות לא תמיד מודעים לכך), במטרה להבטיח שלקוחות יבחרו בשירות של אשראי מתגלגל (שירות שעלותו ללקוח לרוב גבוהה יותר) מתוך עניין בשירות עצמו, ולא בכדי לזכות בהטבות לא בנקאיות המוצעות כחלק משיווק המוצר. לצורך כך הוגדר, שתאגיד בנקאי לא יתנה מתן הטבות לא בנקאיות בהעמדה בפועל של שירות אשראי מתגלגל, או בשימוש בשירות.

 

על מנת לשפר את הגילוי הנאות ללקוח, קובעת ההוראה, כי בעת פרסום הטבה לא בנקאית, על הבנק להציג מידע מהותי בקשר עם ההטבה. בנוסף, אם בחר הבנק להציג בפרסומיו מחיר מוצר או שירות לאחר ההטבה, יהיה עליו להציג גם את המחיר לפני ההטבה, כאשר ישנו כזה. בנוסף נדרש הבנק לפרסם באתר האינטרנט שלו את מלוא פרטי ההטבה הלא בנקאית.

 

יש לציין כי הסכמים ספציפיים עם לקוחות שנוצרו טרם כניסת התיקון לתוקף, ואשר כוללים הטבות לא בנקאיות המותנות בתנאים כלשהם, יישארו בתוקף עד לתאריך שנקבע בהם.

 

דוד זקן, המפקח על הבנקים, אמר היום כי "מטרת התיקון היא לקבוע כללים ברורים ואחידים אשר יאפשרו ללקוחות להשוות בין השירותים והמוצרים הבנקאיים המוצעים להם, תוך אפשרות להבחין בין ערך ההטבות שאינן בנקאיות ובין ערך השירותים הבנקאיים.

 

"כמו כן, התיקון בא להבטיח כי הלקוחות יוכלו להעביר את פעילותם מתאגיד בנקאי אחד למשנהו, במטרה לשפר את התנאים המוצעים להם, ללא חסם שנוצר כתוצאה מהטבה לא בנקאית או "מתנה" שניתנה להם בעבר, שכן הקשר בין הלקוחות לבין התאגידים הבנקאיים צריך להיות מבוסס על טיב השירותים הבנקאיים שהם מקבלים ומחירם ועל שביעות רצונם משירותים אלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים