שתף קטע נבחר

"אמן הבריחה": מטפסת לפסגת הפחד

הסדרה הבריטית "אמן הבריחה" עוסקת בעורך דין שמסתבך עם הלקוח הלא נכון. הפרק הראשון הוא מופת של פיתולי עלילה שיוצר מתח עז וציפייה לבאות, אך ההמשך - למרות המשחק המוצלח - מעט מאכזב

אולי זו רוחו של שרלוק הטלוויזיוני הנוכחי או "מראה שחורה", אולי זו סתם מסורת של טלוויזיה בריטית במיטבה, אבל משהו טוב קורה שם בכל הנוגע לסדרות עם עונות קצרות. הפיצוי על כמות הפרקים המועטת הוא האיכות שלהם - מבחינת המשחק, התקציב והאורך. לקטגוריה הזו מצטרפת "אמן הבריחה" - מיני סדרת מתח בת שלושה פרקים בלבד, כשעה כל אחד, שיצר וכתב דיוויד וולסטנקרופט ("ספוקס"), ושעלתה אתמול (ד') ב-HOT VOD. במרכזה ניצב וויל ברטון (דיוויד טננט, "דוקטור הו" ו"ברודצ'רץ'"), סנגור פלילי מצליח, שמעולם לא הפסיד, ונהנה ללכלך את הידיים שלו, לדבריו.

 

ביקורות טלוויזיה נוספות:

"קליפורניקיישן": פאתטית כמו הגיבור שלה

"חלומות מפלסטיק": בקרוב במעושרות  

"רמזור" - הסוף: היו שלום ותודה על הפאנצ'ים 

 

הסדרה פוגשת אותו רגע לפני קידום משמעותי, בנקודת ציון בקריירה הפורחת שלו - עם קולגות שמעריצים או מתחרים בו, ועם אישה אוהבת וילד. במהלך שלושת הפרקים שביים בריאן וולש (במאי הפרק הטוב ביותר ב"מראה שחורה": "the entire history of you"), הוא מסתבך עם הלקוח הלא נכון - ומה שנראה בהתחלה כדרמת בית משפט שגרתית שמעלה שאלות של מוסר ומצפון במבטא סקוטי, מקבל טוויסט קצת אחר - ומטריד הרבה יותר.

 

"אמן הבריחה". לא רק דרמת משפט ()
"אמן הבריחה". לא רק דרמת משפט
 

ליאם פויל (טובי קבל, שזכור לטוב מאותו פרק ב"מראה שחורה") מואשם ברצח ברוטאלי של אישה צעירה שכלל התעללות פיזית ומינית בקורבן לפני, במהלך ואחרי הרצח עצמו. וויל מגן עליו ומבצע מהלכים משפטיים מבריקים כהרגלו, אך הספקות נזרעים בלב הצופים ובלבו לגבי חפותו של הצעיר המנומס והאקסצנטרי, שמגדל בביתו המון ציפורים משום מה.

 

בלי לגלות יותר מדי, אפשר לומר שמרגע שוויל מתחיל לייצג את פויל, החיים שלו נקשרים באלו של הנאשם, ונפתחת סאגה של מתח, חרדה ואפילו מעט אימה - כל מה שאמור להיות ביתי ובטוח, הופך לזר ומאיים. הדבר ניכר גם בעיצוב הבתים של וויל ושל מגי גרדנר (סופי אוקונדו, שהיתה מועמדת לאוסקר על "hotel Rwanda"), עורכת דין שמתחרה בו ומסתבכת בעצמה עם הנאשם. שניהם גרים בבתי זכוכית, פשוטו כמשמעו. בדירות שלהם קירות שלמים הם חלונות, שמותירים אותם חשופים לכל אבן שיתחשק לפויל לזרוק.

 

דיוויד טננט. מגלם דמות מורכבת ()
דיוויד טננט. מגלם דמות מורכבת
 

את הרעיון העלילתי של נאשם שמערער עורך דין, ראינו בעבר, לפחות בשתי דוגמאות שנחקקות היטב בזיכרון מעולם הקולנוע: "פחד ראשוני" עם אדוארד נורטון וריצ'רד גיר, ו"פסגת הפחד" של מרטין סקורסזה עם רוברט דה נירו וניק נולטה. שני הסרטים הללו מוערכים בצדק, ו"אמן הבריחה" מכוונת למקום דומה, וכמעט מצליחה.

 

הסדרה לוקחת את הדיון על חזקת החפות ועל כך שכל אדם, אשם או לא, ראוי להגנה, למחוזות אכזריים ומצמררים פי כמה. הפרק הראשון הוא מופת של פיתולי עלילה ובנייה של מתח שמחלחל לאט לאט עד לסופו, וגורם לדחף עז לצפות מייד בשני הפרקים הנוספים.

 

הדיון על חזקת החפות מפשע מגיע למחוזות מצמררים ()
הדיון על חזקת החפות מפשע מגיע למחוזות מצמררים
 

טננט מצליח כהרגלו לשחק באופן משכנע דמות מורכבת – עורך דין שלכאורה היינו אמורים לסלוד ממנו קצת, אך מקבל כאן גוונים אנושיים מאוד ומעוררי אמפתיה. יחד עם ההזדהות הגדלה שלנו כצופים, העצבים הולכים ונמרטים. היריבות בינו לבין מרגרט מוסיפה עוד רבדים של עניין לסדרה, אך אלו לא מצליחים לחפות על כך שביחס לפרק הראשון המרהיב, שני הפרקים האחרים מעט מדשדשים.

 

המשחק נותר אמין והדמויות משכנעות, העלילה עדיין מושכת למדיי, אך ההתקדמות שלה ומהלכיו הבאים של וויל, שהולך ונדחק לקרן זווית גם ברמה האישית וגם המקצועית, נעשים צפויים ודי ברורים, במיוחד לכל מי שראה אי אלו סדרות מתח בעבר.

 

"אמן הבריחה" מותירה אותנו עם מחשבה עגומה משהו על מערכת החוק, בבריטניה בפרט ובעולם בכלל, ומעלה שאלות על האופן שבו אנחנו מסתמכים על מערכות אלו – ובעיקר על המחיר האישי שמשלמים אלו שעובדים בהן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים