שתף קטע נבחר

מכוניות ליסינג מעורבות בפחות תאונות קשות

חשבתם שרכבי ליסינג מעורבים בתאונות יותר מכלי רכב אחרים? חשבו שוב. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שמכוניות בבעלות ליסינג לא חריגות לרעה. מצד שני, "מכוניות חברה" זה כבר סיפור אחר

במהלך השנים התקבעה בתודעה הישראלית תפישה לפיה רכבי ליסינג מעורבים בתאונות דרכים, בשיעור גבוה משמעותית מחלקם בצי הרכב. לכך תרמו הצהרות של בכירים במשרדי ממשלה ובגופים שעוסקים בבטיחות בדרכים. כך למשל, בכנס שנערך ב-2013, הצהיר המדען הראשי לשעבר של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, כי "עשירית מההרוגים בכבישים נובעים מנסועה מיותרת, שנגרמת מתופעת הליסינג והרכב הצמוד".

 

לכתבות נוספות של שחר הזלקורן - TheCar

 

מכוניות ליסינג - למרות התדמית, פחות מעורבות (צילום: רועי קופר) (צילום: רועי קופר)
מכוניות ליסינג - למרות התדמית, פחות מעורבות(צילום: רועי קופר)

 

ד"ר זיו-אב, שלא הציג כל מחקר שיוכל לאשש את הצהרתו הדרמטית, הסביר בזמנו כי טענתו מבוססת על כך שרכבי ליסינג נוסעים מדי שנה מרחק כפול מזה שעוברים כלי רכב בבעלות פרטית. "הנסועה הממוצעת לרכב ליסינג כפולה מרכב בבעלות פרטית ועומדת על כ-32 אלף ק"מ", אמר זיו-אב, והקיש מכך כי באופן הגיוני , יותר קילומטרים מגדילים את הסיכוי הסטטיסטי להיות מעורב בתאונה. הדרך משם לקביעה מרחיקת הלכת לה נתן ביטוי, הייתה כנראה ממש קצרה. והוא לא היה היחיד.

 

אלא שבניגוד להערכותיו הלא-מבוססות של המדען הראשי לשעבר והדעה הרווחת בציבור, נתונים רשמיים ועדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מלמדים כי שיעור המעורבות של רכבי ליסינג בתאונות דווקא קטן מחלקם היחסי בצי הרכב. לפי הלמ"ס, מתוך 15,655 כלי רכב שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים ב-2013, כ-1,100 היו בבעלות חברות ליסינג - שיעור של כ-7%, בזמן שרכבי ליסינג מהווים כ-9% מצי הרכב בישראל.

 

גם בהתפלגות לפי חומרת התאונות תופסים רכבי הליסינג חלק קטן מחלקם היחסי בצי הרכב: מתוך 211 כלי רכב שהיו מעורבים אשתקד בתאונה קטלנית, 12 היו בבעלות של חברות ליסינג (כמעט 6%). חלקם היחסי של רכבי ליסינג בתאונות קשות - תאונות שבהן נפגע לפחות אדם אחד באורח קשה - היה יותר מ-8%, וחלקם בתאונות קלות כ-7%.

 

רכבי חברה מעורבים יותר בתאונות

על-פי נתוני הלמ"ס, שיעור המעורבות של כלי רכב בבעלות פרטית בתאונות עם נפגעים, תואם או מעט נמוך מחלקם בצי הרכב: כ-83.4% מסך כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות אשתקד היו בבעלות פרטית, וחלקם בצי הרכב הוא כ-84.9%. פער דומה נשמר גם בהתפלגות התאונות לפי חומרתן.

 

לאור זאת מתעוררת שאלה פשוטה: אם מעורבותם של רכבי ליסינג בתאונות דרכים קטן מחלקם בצי הרכב, וכך גם מעורבותם של כלי רכב בבעלות פרטית, אילו כלי רכב מעורבים בשיעור גבוה מחלקם בצי הרכב? התשובה, לפי נתוני הלמ"ס - כלי רכב בבעלות חברות ("רכב חברה").

 

למרות שרכבי חברה מהווים כ-4.7% מצי הרכב הישראלי, חלקם בסך התאונות עם נפגעים בשנת 2013 היה כ-7.7%. גם כאשר נבחנים הנתונים לפי חומרת התאונות, רכבי חברה "שומרים" של שיעור מעורבות גבוה מחלקם בצי הרכב: כ-6.1% מסך התאונות הקטלניות, כ-6.4% מסך התאונות הקשות וכ-7.9% מסך התאונות הקלות.

 

מה אפשר ללמוד מסטטיסטיקה?

יש לזכור כי נתוני הלמ"ס הם נתונים סטטיסטיים בלבד, ולכן אין בהם הסבר לשיעורי המעורבות של כלי רכב בבעלות שונה. עם זאת, אפשר למצוא בהם עדות אפשרית לשינוי משמעותי שחל ב"תרבות הליסינג" בישראל: אם בעבר רכבי ליסינג היו בעלי אבזור בטיחותי דל וזכו ליחס בלתי סביר מצד הנהגים (וגם מצד חברות הליסינג עצמן), הרי שבשנים האחרונות הפכו רכבי הליסינג לבטוחים משמעותית, ובמקביל החמירו רוב חברות הליסינג את ה"ענישה" שלהן כלפי נהגים המעורבים בתאונות, למשל בכל הקשור להשתתפות עצמית.

 

לשיפור רמת הבטיחות של רכבי הליסינג תרמו שני גורמים: החקיקה שלא מאפשרת יותר יבוא של מכוניות חדשות שלא מצוידות במערכות בקרת יציבות אלקטרונית (ESC) והטבת המס שקדמה לחקיקה. ומכיוון שמדובר ללא יוצא מהכלל בכלי רכב חדשים יחסית, השיפור הנמשך ברמת הבטיחות הבסיסית של מכוניות מודרניות משפיע על הנתונים ללא ספק.

 

את השינוי "התרבותי" קשה למדוד או לכמת אך אפשר לייחסו לכמה גורמים, ובעיקר לשיקול כלכלי פשוט: ריבוי תאונות דרכים אינו יעיל כלכלית, ולכן חברות ליסינג - או חברות שעושות שימוש בשירותיהן - נקטו צעדים לצמצום המעורבות של רכבי (ונהגי) ליסינג בתאונות. "התמריצים" שניתנו היו בחלקם חיוביים (למשל, הדרכות נהיגה), ובחלקם שליליים (למשל, דרישת תשלום מוגדל מנהגים המעורבים בתאונה).

 

לעומת זאת, חברות רבות אשר מנהלות את צי הרכב שלהן בעצמן לא מייצרות תחושת אחריות ואכיפה אצל מקבלי הרכב הצמוד, ומגלות יחס סלחני פיננסית כלפי מעורבים בתאונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
ליסינג - הרבה מכוניות, פחות תאונות
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים