שתף קטע נבחר

"האחים והאחיות" - הגרסה המשודרגת

הורים, 11 אחים, בני זוגם וילדיהם: משפחת ואך מציגים את ההרכב המוזיקאלי המשפחתי הגדול בישראל. עם צאת אלבומם השישי, הם מספרים בראיון נדיר על האתגר לפעול כלהקה משפחתית, וההחלטה לשתף את בנות המשפחה בחברה שלא מעכלת שירת נשים בקלות. ויש שלושה שירים בבכורה

הכירו את משפחת ואך: תשתית של 11 אחים ושני הורים, ועליה עוד המון נכדים ואחיינים שמרכיבים את המשפחה המוזיקלית הגדולה ביותר הפועלת כיום כלהקה. אם אתם שייכים ל"מגזר" – אתם כבר מכירים את הוואכים על ששת אלבומיהם. כלומר, מכירים את השירים, הלחנים, הקולות וחמשת האלבומים הקודמים. אבל בני משפחת ואך ממעטים להתראיין, כך שמלבד סינגלים בהשמעת בכורה מתוך האלבום החמישי, אתם מוזמנים להצצה נדירה למשפחה הכי מוזיקאלית בבית הכנסת.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

משפחת ואך על בניה ובנותיה משתייכת למגזר הדתי, התורני, המתנחלי – אבל לא נופלת לתוך קלישאות. בנות המשפחה מקליטות ושרות, וקולותיהן הזכים מונצחים בלהיטים כ"אחותינו את", "קדוש" ו"את אחיי אנוכי מבקש".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

ארבע שנים לקח להם להוציא את אלבומם החדש: "ליל אברהם". 12 רצועות, כמו באלבומים הקודמים, שבהן שירים מן המקורות, שירי משוררים, וגם שירים מקוריים שעליהם אחראי גולן ואך – המפיק, המלחין והמעבד של הלהקה.

 

 

אלא שגולן - כמו שאר אחיו ואחיותיו - איננו "רק" מוזיקאי - הוא איש צבא בחיי היומיום (שקודם בימים אלה לדרגת אלוף משנה); הוריו שוהים כמחצית מימות השנה בצרפת, שם הם עוסקים בעידוד עלייה מאסיבי של הצעירים היהודים, וגם אחיו ואחיותיו פזורים ברחבי הארץ - ממצפה רמון ועד בית רימון.

 

13 אנשים בוחרים שיר

כיצד, אם כן, אוספים 13 אנשים עסוקים מקצוות ארץ, להקלטות מאסיביות וקפדניות? "השירה היא חלק מאושיות חיינו", כך גולן. "אנחנו מוצאים את הדרך להקליט. יש לי אולפן בבית, ובכל פעם מגיע אח או אחות, והם משאירים את הקול שלהם על שורה או שתיים מהטקסט, ולבסוף, בעבודת עיבוד משותפת, אנו מצרפים את הכל".

 

איך אתם בוחרים את השירים?

 

"במשך ארבע השנים האחרונות הגיעו עשרות שירים ל'קו הגמר'", אומר גולן. "הם בשלו והיו לפירות של חיינו על התמורות שחלו בהם, ומתוכם היה עלינו להחליט מה נכנס ומה לא. השירים כולם עוברים את בני המשפחה, והם מחווים את דעתם. שירים שלא עברו את בקרת המשפחה המחמירה, פשוט 'עפו'".

 

 

יחד עם זאת, גם גולן מודע לכך שבמשפחה כל כך גדולה אי אפשר להגיע לשלמות אוטופית: "מציאות כזו קיימת רק בסרטים. גם אצלינו, כמו בכל משפחה, עלולים להיות מתחים. אבל כם זאת, קיימת אהבה עמוקה בין האחים והאחיות, ורצון להגיע למציאות הרמונית".

 

המשפחה - מעל לכל

משפחת ואך החלה את דרכה בקריית ארבע, ולאחר שנים העתיקה את מגוריה ליישוב עלי. דרך ארוכה הם עברו מאז היו ילדי המשפחה עוברים בריכוזים הדתיים, ומוכרים את האלבומים מדלת לדלת. "ההרמוניות הקוליות שלנו התעצבו סביב עמוד התפילה במערת המכפלה", אומר גולן. "חברון שבה גדלנו, הכניסה בנו ובשירים את האהבה לעם ולארץ".

 

"בכל פעם מגיע אח או אחות, והם משאירים את הקול שלהם על שורה או שתיים מהטקסט, ולבסוף, בעבודת עיבוד משותפת, אנו מצרפים את הכל" ()
"בכל פעם מגיע אח או אחות, והם משאירים את הקול שלהם על שורה או שתיים מהטקסט, ולבסוף, בעבודת עיבוד משותפת, אנו מצרפים את הכל"

 

"עיר האבות" מהווה אולי את ההשראה לשיר הנושא של האלבום, "ליל אברהם". כמו באלבומים הקודמים – גם הפעם שילבו הוואכים, בינות למילים מן המקורות – שירי משוררים. בעבר היו אלה רחל, אורי צבי גרינברג, נתן אלתרמן ולאה גולדברג שהמילים שכתבו הולחנו. הפעם הוכנס שירו של יצחק שליו (אביו של הסופר מאיר שליו).

 

"יש מנהיג לבירה הדולקת/ לו כאז הציפני האור, לו עכשיו הגיעני עכשיו/ הייתי חוזר לאדם אל עמיו ואל כל אנשיו", משורר שליו, והמילים, מעיד גולן, נגעו בו "משום שהאמונה של אברהם אבינו, המאמין הראשון, מוכיחה כי ניתן להגיע אל האל, והאמונה בו לא רק שלא מתבטלת, אלא מעצימה את הכבוד לאנשים באשר הם".

 

האלמנט המשפחתי, כבר הבנתם, דומיננטי בקונספט המוזיקאלי הייחודי שקרוי "משפחת ואך". על השירים חתומה "משפחת ואך", וגם ההופעות מתמקדות סביב המשפחה. "אנחנו לא להקה", מדגיש גולן. "אנחנו משפחה".

 

 

אחותו, בת עמי, מוסיפה כי דווקא העובדה שהם מופיעים כמשפחה, מעבירה מסר "נקי וטהור", כדבריה. "אנחנו מעבירים את המשפחתיות". שיחה עם כל אחד מהוואכים, תבהיר את אותה הנקודה: המשפחה מעל לכל, וזה גם מה שעומד בבסיס ההחלטה לערב קולות נשיים, מגמה לא מאוד ברורה מאליה במוזיקה היהודית-דתית.

 

"ככלל, קיבלנו היתר מהרב דב ליאור סביב הנושא של שירת נשים כחלק מלהקה", אומר גולן, אך "ההיתר שיש לו מקום", כדבריו, איננו מהווה את מרכז הכובד של ההופעה המשותפת. "בהופעות שלנו אנחנו מבקשים להעלות את קדושתה וחשיבותה של המשפחה הישראלית - העניין המרכזי בדור הזה, והעבודה המוזיקלית המשותפת שלנו נותנת לה ערך מרכזי".

 

פרנסה? יותר שליחות

גולן מספר כי לא פעם ולא פעמיים ניגשו אליהם אנשים בתום ההופעה, והתוודו בפניהם כי ההופעה המרגשת היאה אותם לחשוב על הרחבת המשפחה. "הם קיבלו פתואם חשק למשפחה גדולה יותר".

 

שלושה דורות על במה אחת: "קיבלנו היתר מהרב דב ליאור סביב הנושא של שירת נשים כחלק מלהקה" ()
שלושה דורות על במה אחת: "קיבלנו היתר מהרב דב ליאור סביב הנושא של שירת נשים כחלק מלהקה"

 

"יש בהופעה הגדולה שלנו מסר", מסכימה גם בת עמי, "מסר של אהבה והתקשרות בין אב לבן, בין אח לאחות, ובין איש לאישה. העובדה שאנחנו שלושה דורות של מוזיקאים ששרים ביחד, מייצרת סוג של שרשרת שמתחילה, אך לעולם אינה נגמרת. להבדיל מזמר שעולה על במה ומוכר בעיקר את עצמו – אנחנו מעניקים את המשפחתיות שלנו. זה המסר שלנו".

 

להופעה הראשונה שלה, הגיעה משפחת ואך לגמרי במקרה. "היה זה ביישוב איתמר", נזכר גולן, כאשר אחד האמנים ביטל הופעה ברגע האחרון, ומזכירות היישוב ביקשה מהם להגיע כמוצא אחרון. הוואכים הגיעו עם כל המשפחה, ועם כלי הנגינה - ומאז הכל היסטוריה: "הופענו מאות פעמים, וכעת עם פרסום האלבום, אנו עומדים לפני סיבוב הופעות חדש".

 

ההופעות הללו מבחינת המשפחה הגדולה, הן סוג של שליחות. בטח לא פרנסה. האהבה לאנשים ולארץ, אומרים האחים, היא ציונות בלי מרכאות. "כשאנחנו מופיעים, ההורים מקריאים קטעים חדשים שהם כתבו על הפלא הזה שנקרא עם ישראל והמשפחה היהודית. כשאנשים מביטים בנו הם מבינים שהערך הזה של תא משפחתי, שהיה עד כה בתחתית הסולם, מגיע פתאם למרכז הבמה, ולא משנה אם זה ברעננה, בתל אביב, או ביישוב עלי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים