שתף קטע נבחר

לכולם מגיעה הזדמנות שווה: החודש ה-11 של החינוך הציבורי

מילת המפתח, כשמדובר בחינוך ילדינו, היא הזדמנות. החלטת משרד החינוך לפתוח את בתי הספר במהלך חופשת הקיץ יצרה הזדמנויות לא רק לילדים, למורים ולהורים - תכנית תלמ"א לקידום האנגלית היא יוזמה שמטרתה לקדם את התלמידים הצעירים בתחום שיכול להצעיד אותם לעבר עתיד טוב יותר

לכל מערכת חינוך-ציבורי בעולם יש שתי מטרות - האחת, להכין את התלמידים לחיים במדינה בה הם מתגוררים, והשנייה, להכינם להתחרות בשוק הגלובאלי. כך לדוגמה, היינו רוצים לראות את אזרחי העתיד מובילים, מחד, חיים בעלי משמעות בישראל, ומאידך, בעלי יכולת להתקשר עם שאר מדינות העולם.

 

צעדים גדולים יותר להשגת המטרות הללו דורשים משאבים גדולים יותר למימון, מכאן שטובה היתה החלטת שרי החינוך,

האוצר והרווחה לפתוח לראשונה את בתי הספר במהלך חודש יולי לפי המתווה שפורסם בכלי התקשורת: כיתות א'-ב' בקיץ שחלף, כיתות ג'-ד' יצטרפו לתכנית בשנה הבאה וכיתות ה'-ו' יצטרפו ל"ספסל הלימודים של הקיץ" בשנת 2016. "החודש ה-11 של החינוך הציבורי" טומן בחובו פוטנציאל גדול, דווקא מכיוון שאין מהותו בהכרח "קייטנות מוזלות" או בשירות שמרטפות מסובסד, אלא ב"הזדמנות חינוכית" עסקינן לכל דבר ועניין.

 

"הזדמנות" היא מילת המפתח בהבנת "בתי הספר של החופש הגדול". להורים מתאפשר לעבוד לאחר ה-30 ביוני, למורה נוצרת הזדמנות נוספת להרוויח שכר מכובד בהוראה, ולתלמיד נוצרת הזדמנות לעבור עוד חוויה משמעותית בכיתתו. כשתלמיד מתקשה בלימודיו, המוטיבציה הכללית שלו עשויה לרדת. עם זאת, כל הזדמנות לחוויית הצלחה בכיתה, גם אם היא בחודש יולי, יכולה להשפיע על הרצון להצליח בשאר האתגרים הבית-ספריים שבהמשך.

 

כשמדינה מגדילה את המימון לסדרי עדיפויותיה, גדלים סיכויה למצוא שותפים לפיתוח חזונה. כך שהחלטת קברניטי המגזר הציבורי לפתוח את בתי הספר לחודש נוסף, הביאה את חלוצי המגזר השלישי להקים תכנית לאומית לקיץ.

 

זהו סיפורה של "תלמ"א", תכנית לאומית שמקדמת את תלמידי השכבות הבוגרות של בתי הספר היסודיים במקצוע ליבה אחד והוא שפת האנגלית. בהובלת קרנות שוסטרמן ושטיינהרדט, גוייסו מורים מכל רחבי ארה"ב שבקשו לעבוד לצד מורים ישראליים משך "החודש ה-11", ויחד לקיים את "בתי הספר של החופש הגדול".

 

המורים מחו"ל שבקרו כאן בעבר כתיירים במצדה ובכותל, נחתו הפעם למשימה משותפת עם צוותי הוראה מקומיים - לקיים מערכות חינוך עירוניות לרשות תלמידים ללא קשר לרקע סוציו-אקונומי, ובמטרה לאפשר להם לפתוח את שנת הלימודים הבאה ברמה לימודית גבוהה יותר. חוויה משמעותית לצד שיפור האנגלית, הכנה לחיים בארץ לצד ההכנה להתחרות בשוק הגלובאלי.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

 

כשמתאפשר לשני מורים ללמד בכיתה, ודאי כשהאחד ישראלי והשני מתנדב מחו"ל, קל יותר לאפשר לתלמיד החלש לצמצם פערים, ולתלמיד החזק להתקדם. אין ספק שבחירת הרשויות המקומיות לאמץ את ההרפתקה הציונית הזו ולעצב את הקיץ כהזדמנות חינוכית ולא רק כהזדמנות להפוגה, היא שתסייע למשרד החינוך להטמיע את מגמת המעבר ללמידה חווייתית ומשמעותית בתוך בתי הספר.

 

בשורת משרד החינוך המובאת ב"בתי הספר של החופש הגדול" בכלל ובתלמ"א בפרט כוללת שיח על "מקסימום"משאבים שיש להעמיד לרשות התלמיד על מנת שיסלול את דרכו במדינתו ומחוצה לה. זאת לעומת שיח ציבורי ישן בו דובר ה"מינימום" הנדרש בלבד. מקסימום משאבים, מקסימום שותפים, מקסימום הזדמנויות חינוכיות. כל שהיה צריך הוא שתקום הנהלה למשרד החינוך שתחל את המהלך.

 

  • אלון פוטרמן, מנכ"ל תלמ"א, תכנית לאומית למצוינות באנגלית

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלון פוטרמן, מנכ"ל תלמ"א
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים