שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

כך ייראה לוח הבחינות של תלמידי היסודי

פרסום ראשון: במסגרת תוכנית "ישראל עולה כיתה" יהיו לתלמידי כיתות א'-ו' פחות מבחנים. התחליף: משחקי תפקידים, בימות דיון ועוד. מנהלת האגף היסודי במשרד החינוך: "המבחנים מהווים כלי הערכה אחד, אך לא בלעדי"

לוח הבחינות של בתי הספר היסודיים לשנת תשע"ה נחשף: פחות מבחנים ויותר הערכה חלופית. במסגרת תוכנית "ישראל עולה כיתה" שיזם שר החנוך שי פירון ותצא לדרך ביום שני, עם פתיחת שנת הלימודים, החליטו במשרד לרווח את המבחנים גם בבתי הספר היסודיים, ולאפשר למורים להתמקד בהערכה באמצעות חלופות למבחנים, ומה שמוגדר למידה משמעותית.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך שפורסם בימים האחרונים מאפשר לבחון כיצד ייראה לוח המבחנים בכיתות א'-ו'. מדובר בשילוב של מבחנים פנימיים, מבחנים חיצוניים והערכה חלופית שכוללת בין היתר עבודת חקר, מבחן בעל פה, המחזה, נאום ועוד. על פי החוזר, בכיתות א' לא יתקיימו מבחנים פנימיים אלא רק מבדק קריאה וכתיבה, שישמש ככלי עבודה למורה במהלך השנה. הממצאים יאפשרו למורה לבנות תוכנית הוראה פרטנית או כיתתית, והערכת התלמיד תבוסס רק על נתונים שיתקבלו באמצעות כלי הערכה מגוונים.

 

בכיתות ב' תהיה משימת הערכה אחת ומיצ"ב פנימי בשפה (עברית או ערבית), ובמתמטיקה יתקיימו עד שני מבחנים. בכיתה ג' יהיה ניתן לקיים מבחנים בכל תחומי הדעת, ובתנאי שבתוך שלושה שבועות לא יהיה יותר ממבחן אחד. גם בכיתה ד' יהיה ניתן לקיים מבחנים בכל תחומי הדעת, ובתנאי שבתוך שבועיים לא יהיה יותר ממבחן אחד. בכיתות א'-ד' לא יתקיימו מבחנים חיצוניים. בשכבות הגיל ב'-ד' הערכת התלמיד תתבסס בעיקר על הנתונים שיתקבלו מההערכה החלופית.

אצל הגדולים זה כבר סיפור אחר לגמרי (צילום: זהר שטרית) (צילום: זהר שטרית)
אצל הגדולים זה כבר סיפור אחר לגמרי(צילום: זהר שטרית)
 

שר החינוך פירון. תוכנית למידה משמעותית (צילום: רמי זרנגר) (צילום: רמי זרנגר)
שר החינוך פירון. תוכנית למידה משמעותית(צילום: רמי זרנגר)

בכיתות ה' יהיה מבחן מיצ"ב פנימי בשפת אם (עברית/ערבית), ובאנגלית או מתמטיקה – לפי בחירת המורה, שביכולתו לבחור לבצע מבחן פנימי במקצוע אחד, שניים או שלושה. באנגלית יתקיים מבדק "הערכה של ראשית קריאה", ואפשר יהיה לקיים מבחנים בכל תחומי הדעת, ובתנאי שבתוך שבוע לא יהיה יותר ממבחן אחד. גם בכיתות ה' לא יהיו מבחנים חיצוניים, אלא רק מבחני מיצ"ב פנימיים בשפה, מתמטיקה ואנגלית. כמו כן יתקיים סקר אקלים וסביבה פדגוגית.

 

בכיתה ו' אפשר יהיה לקיים מבחנים בכל תחומי הדעת, ובתנאי שלא יהיה יותר ממבחן אחד בשבוע. בחינוך הממלכתי-דתי יהיה בשכבת גיל זו מבחן מסכם פנימי אחד בתנ"ך, ומבחן מסכם פנימי אחד בתורה

שבעל פה (תושב"ע). גם בכיתות ו' לא יתקיימו מבחנים חיצוניים, ובכיתות ה'-ו' יוכלו המורים לשלב במשוב לתלמיד גם ציונים מספריים, שלא ניתנים בגילאים הקטנים. הערכת התלמיד תבוא לידי ביטוי באיזון בין הנתונים שיתקבלו במבחנים לבין אלה שיתקבלו באמצעות הערכה חלופית.

 

"בכל שכבות הגיל ישנה ירידה במספר המבחנים וריווחם, במטרה לפנות למורים זמן לעסוק בתהליכי למידה מגוונים וחווייתיים", אומרת מנהלת האגף היסודי במשרד החינוך, יהודית קדש. "המבחנים מהווים כלי הערכה אחד, אך לא בלעדי. ריווח הזמן נועד לשלב בבתי הספר הערכות חלופיות, כגון עבודות חקר, הצגת עבודה בעל פה, משחק תפקידים, המחזה, בימת דיון, נאום ועוד".

 

לדבריה, ההערכות החלופיות יאפשרו לבתי הספר להעריך את התלמיד "על פי מכלול רחב יותר, שיאפשר לו להביע את עצמו בתחומים שבהם הוא חזק וטוב יותר. כל אלה נועדו ליצור תרבות למידה חדשה, התואמת את אתגרי המאה ה-21 והעולם הגלובלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים