שתף קטע נבחר

מצע מנותק: היתר מכירה ללוקשים של שמיטה

המכונית "יד ראשונה" אבל נסעה 450 אלף קילומטרים? זה בגלל שהיא הייתה בשימוש של גוי, נסעה מחוץ לגבולות ארץ ישראל - ועל ציפוי פולימרי, כדי שלא תיגע באספלט. כל השיטות לעקוף את איסור לעבוד את האדמה בשנת שמיטה. לא תקנו?

זאת המכונית?

זאת המכונית.

 

רגע, נראה לי שיש כאן איזו טעות.

למה טעות? אתה לא רוכש רכב תמים?

 

אני כן, פשוט חשבתי יותר בכיוון של "מודל תשע"ה 0 קילומטראז'".

זאת 0 קילומטראז', חביבי.

 

אז איך זה שהצמיגים שחוקים כמעט כמו בדיחות של רב שעורך חופה?

תראה, המכונית הזו נסעה רק על כביש הערבה.

 

"זאת רק מכירה פיקטיבית, דאוד בכלל לא נסע ברכב. המכונית, כאילו הייתה שלו. אבל מי שנסע בה זה רק יהודי כשר באחריות. סע לשלום המפתחות בפנים" (צילום: איי אף פי) (צילום: איי אף פי)
"זאת רק מכירה פיקטיבית, דאוד בכלל לא נסע ברכב. המכונית, כאילו הייתה שלו. אבל מי שנסע בה זה רק יהודי כשר באחריות. סע לשלום המפתחות בפנים"(צילום: איי אף פי)

 

מה אכפת לי איפה היא נסעה?

אז ככה, קבוצת רבנים סיירה לאורך הכביש, וקבעה שכביש הערבה אינו שייך לארץ ישראל.

 

ואז מה?

ואז אין בכביש הזה "חשש ספיחין", וכל קילומטר שנסע בו הרכב - מבוטל לאלתר כעפרא דארעא. סע לשלום, המפתחות בפנים.

 

רגע, תראה לי קודם את הקילומטראז'.

בבקשה.

 

450,000 ק"מ! כל זה רק על כביש הערבה?

פה ושם הרכב נסע קצת לצדיק משטפנשט בגבעתיים, מקסימום עד לרשב"י במירון, אבל זה הכל באישור.

 

איזה אישור?

מכרנו את המכונית לגוי.

 

גוי?

דאוד מאבו גוש.

 

אבל אמרת לי שהרכב יד ראשונה!

כן-כן. זאת רק מכירה פיקטיבית, דאוד בכלל לא נסע ברכב. המכונית, כאילו הייתה שלו. אבל מי שנסע בה זה רק יהודי כשר באחריות. סע לשלום המפתחות בפנים.

 

אז בשביל מה בכלל מכרתם אותה?

זה כי קילומטרים שעשה גוי, לא נחשבים. אתה מבין?

 

לא.

אתה יודע שאתה נודניק? אבל בוא אני ארגיע אותך. אתה רואה את הצמיגים?

 

רואה.

אז תדע לך שיש עליהם ציפוי פולמרי מיוחד. כלומר, המכונית למעשה אינה נוגעת בקרקע – אלא נוסעת על מצע מנותק.

 

וואלה?

וחוץ מזה, המכונית נוסעת רק בגרמא.

 

שוּ גרמא?

אתה לא יודע מה זה גרמא? וואלה, אתה אשכרה תינוק שנשבה אתה, תקשיב. אתה איתי?

 

כן.

אז ככה: גרמא זו פעולה עקיפה שהיא מותרת, שתוצאתה היא משהו שאסור לעשות באופן ישיר. כמו לנסוע ברכב, ואז לשקר ולהגיד שיש לו קילומטראז' 0. נגיד, בשבת אתה קורא לאור הנר?

 

לא.

חבל. לקרוא זה חשוב, תרחיב קצת אופקים. לא חשוב. נניח שאתה קורא בשבת לאור הנר, ומעוניין לכבות אותו, אבל אסור לכבות את האש בשבת. אז מה עושים?

 

קוראים לדאוד?

לא.

 

לוקחים את הנר לכביש הערבה?

וואלה, זה רעיון. אתה יכול להיות רב גדול אתה. אבל אם אתה פותח את החלון ונותן לרוח לכבות לבד – זה נקרא גרמא, ואז הכל בסדר לגמרי.

 

והגרמא, זאת הסיבה שהמכונית עשתה 450,000?

453,000 ליתר דיוק.

 

וואלה? לאיפה נעלמו 3,000 קילומטרים?

איך רואים שאתה חילוני?

 

איך?

כי אין לך מושג מה זה פרוזבול.

 

פרוזבול?

כן. זה רעיון של הלל הזקן, שמוחק לך כהרף עין 3,000 ק"מ. אין לך מה לדאוג – סע לשלום, המפתחות בפנים.

 

רגע, אמרת שהרכב יד ראשונה!

בטח יד ראשונה.

 

ברישיון כתוב שהרכב היה קודם של חברה.

אה, זה לא חברה, זה היה רכב של אוצר בית דין – זה לא נחשב. סע לשלום, המפתחות בפנים.

 

תגיד, אתה באמת חושב שכל השטיקים האלה יעבדו על מישהו?

יעבדו, בטח שיעבדו.

 

אין מצב שמישהו יקנה את הלוקשים האלה.

מה אתה אומר! כל שבע שנים אנחנו עושים את זה, ועד עכשיו אף אחד לא צייץ.

 

עזוב, לא חשוב. יום שישי היום, תן את הרשיונות ונסגור עניין.

בסימן ובמזל טוב. רגע, מה זה?

 

זה פרוזבול של אוצר בית דין. אני נותן לך את הכסף עבור המכונית בגרמא, עם ערבות של דאוד מאבו גוש - וכל זה כשאני עומד על מצע מנותק באמצע כביש הערבה.

חביבי, אתה חושב שאני אידיוט? אני עובד רק במזומן או עם המחאה בנקאית.

 

מה קרה?

אני לא אלוהים, כפרה, אני סוחר משומשות. עלי אי אפשר לעשות דאווינים!

 

טוב, אל תצעק. אפשר כבר לקחת את המכונית?

לא. בזמן שבילבלת לי את המוח נכנסה כבר שבת.

 

אז עכשיו צריך לחכות עד למוצאי שבת?

מה פתאום. על מכון "צומת" שמעת?

 

לא.

הם פיתחו "שמיטון", זה טרקטור שחורש בשנת שמיטה.

 

מה עניין שמיטה?

הוא גם גורר בשבת.

 

רציני?

כן. שבת שלום, המפתחות בפנים.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
זאת המכונית?
צילום: דלית שחם
צילום: קובי סליס
אסף וול
צילום: קובי סליס
מומלצים