שתף קטע נבחר

למי מתאים לפתוח עסק עצמאי?

רעיון חדשני, מיאוס מהבוס שיושב על הראש או קושי במציאת עבודה בשוק התעסוקה - מעוררים ברבים את המחשבה על פתיחת עסק עצמאי. כך תדעו אם זה באמת מתאים לכם, או שאתם עלולים להתחרט

לאנשים רבים יש חלום להפוך לעצמאים; חלק רוצים להרוויח הרבה, לאחרים יש אופי יזמי ורעיון חדשני, יש את אלו שרוצים להיפטר סוף סוף מהבוס ויש את מי שמתקשים למצוא עבודה מתאימה ורוצים לפתוח בקריירה עצמאית. אך איך אפשר לדעת אם באמת נצליח כעצמאים והאם נהנה מהעבודה, או שאולי בכלל נתחרט?

 

 

קיימים מספר גורמים שיכולים לגלות מה מידת ההתאמה של כל אחד ליוזמה עסקית עצמאית. מעבר להבדלים השונים בין סוגי העסקים, לכולם יש מאפיין אחד מרכזי - הצורך להגיע ללקוחות, לבצע את המכירה, לשמר ולהשביע את רצון הלקוחות לטובת המשך ההצלחה.

 

איך אדם יכול לדעת אם מתאים לו להיות עצמאי? על מנת לקבל החלטה בנושא זה מומלץ להסתכל על הנסיון האישי והמקצועי בתקופות שונות, החל מהצבא, דרך הלימודים וכלה במסגרות נוספות. ניתן לזהות בכל תקופה את החוויות החיוביות שגרמו לנו הנאה ותחושת סיפוק, לעומת הקשיים שעלו ושחלקם הותירו משקעים, המעוררים בנו תחושה לא טובה עד היום.

 

בנוסף, חשוב לזהות את הערכים וההעדפות שלנו - מה חשוב עבורנו? מה מלהיב אותנו? מה מסייע לנו לזרום לרצות להיות מעורבים? לאחר זיהוי התחומים המשמעותיים מבחינתנו, ניתן לבחון האם התובנות אליהן הגענו תואמות למאפיינים של עצמאים או לא. לפניכם הדברים המרכזיים שיש לבחון קודם לקבלת ההחלטה:

 

התמודדות עם חוסר ודאות

רוב העצמאים נדרשים לפעילות המאופיינת ביכולת ההתמודדות עם חוסר וודאות במציאות דינמית ומשתנה. הסביבה העסקית מצריכה שינויים טכנולוגיים מהירים והתמודדות עם לקוחות מתוחכמים, המצפים לרמת גירוי עולה באופן מתמיד. מציאות זו מצמיחה עסקים דינמיים ומתפתחים שקשובים לטרנדים ולדרישות משתנות.

 

לפיכך, עצמאים צריכים להתעדכן באופן מתמיד בשינויים בתחום בו הם עוסקים, בהופעת מתחרים חדשים, אופנות חדשות וטכנולוגיה חדשה, וכן לשינויים רגולטוריים, כלכליים או חברתיים שישפיעו על דפוסי הצריכה.

 

כך למשל המחאה החברתית, שהביאה לשינוי בדפוסי הרכישה ולנראות הפרסומית של חברות רבות, שלא רצו להיתפס כ"לא חברתיות" ולעורר את זעם הצרכנים. לכן, אנשים שזקוקים ליציבות וביטחון תעסוקתי וכלכלי, מתאימים פחות לנהל עסק עצמאי.

 

ניהול הממלכה שלנו

עצמאים מייחסים ערך גבוה לממלכה האישית שלהם - העסק שחלמו עליו ושכעת הם יכולים לטפח ולפתח בדרך שלהם. הם נהנים לספר על העסק שלהם ומרגישים גאוות יחידה.

 

אחרים, לעומת זאת, נרתעים מכובד האחריות ומהאפשרות להכשל. החשיפה של העסק ושלהם עלולה להרתיע אותם ולהראות בעיניהם יומרנית. כתוצאה, הם עלולים להתקשות להתרומם.

 

אופטימיות זה שם המשחק

עצמאי אופטימי ונחוש יוכל לנהל את העסק שלו מתוך תפיסה שהצלחת העסק תלויה בו. עליו להיות מסוגל לראות את התמונה הכוללת של העסק על כל היבטיו, תוך הסתכלות לטווח הארוך. עצמאים אופטימיים יוכלו להעריך את ההישגים שצברו ואת יתרונותיהם התחרותיים אל מול החסרונות והקשיים עמם הם מתמודדים בניהול העסק.

 

כאשר משדרים ללקוחות בטחון ואמונה בשירות או במוצר אותו משווקים - מקבלים תגובה תואמת מהלקוחות, שכן אופטימיות ופסימיות נוטות להגשים את עצמן. לכן, על העצמאי להתמודד בנחישות וקור רוח עם הקשיים. לעומת זאת, עצמאים שמגיבים לקשיים בחוסר בטחון וספקות, ישלמו מחיר גבוה על בחירתם.

 

תקשורת בין אישית

עבודתם של עצמאים כוללת אינטראקציה יום יומית עם לקוחות ,ספקים ולעתים גם עובדים. לכן, מיומנויות תקשורת משמעותיות מאד לעצמאים. מי שהתקשורת הבין אישית אינה הצד החזק שלו ומעדיף לצמצם מפגשים עם אחרים, עשוי להתקשות בניהול אפקטיבי של העסק שלו.

 

יזמות

מרבית העצמאים הם אנשים אקטיביים, שמעדיפים להשקיע זמן ומשאבים ולהיות מעורבים ברעיון שלהם כדי להפוך אותו להצלחה אישית וכלכלית. אנשים שהם שכירים באופיים, יעדיפו במקרים רבים אתגרים מקצועיים ויתייחסו למקומם בהיררכיה בתוך הארגון.

 

רקע משפחתי

מי שגדל בבית שבו הורה ניהל עסק מצליח ונהנה מעבודתו, נחשף למודל מוצלח של עצמאי ועשוי לבחון אפשרות להפוך לעצמאי בעצמו. במקרה ההפוך, אדם שגדל בבית שבו הורה התמודד כעצמאי עם קשיים כלכליים וחווה מצוקה, עייפות ושחיקה, נחשף למודל שמדגיש את החלקים הפסימיים של עסק עצמאי וככל הנראה יעדיף להמנע מלחשוף את עצמו לקשיים אלו.

 

הכותב הוא פסיכולוג תעסוקתי ומאמן אישי


פורסם לראשונה 05/09/2014 15:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים