שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה עושים כשהמזוודה לא מגיעה? ועוד המון שאלות ותשובות על המִטְעָן שלכם
    אני בשדה התעופה. נחתתי. המזוודה לא הגיעה. מה עושים עכשיו? ומה קורה אם המזוודה הגיעה, אבל עם נזק או קרועה? ותוך כמה זמן מכריזים על מזוודה שמקום הימצאה לא נודע? עו"ד אהוד פאי עם תשובות לשאלות המטען שלכם

    אין ספק: מדובר באחד הדברים המעצבנים שקיימים בעולם כולו. אתם מגיעים לחופשה בחו"ל, לפעמים גם ליעד הרחק הרחק מהבית, נוחתים בשמחה גדולה אך המזוודה - לא שם. עו"ד אהוד פאי, המתמחה בתחום המשפט האזרחי-מסחרי, שמע וראה כבר את כל המקרים הקיימים בתחום, ומביא לנו את התשובות לכל השאלת בנושא המזוודות.

     

    הגעתי לחו"ל, המזוודה לא. מה הצעדים שעלי לעשות?

    קודם כל, על מנת לנסות ולצמצם את הסיכון שהמזוודה תאבד, מומלץ בעת מסירה לדיילת הקרקע להקפיד לרשום על התג המוצמד אליה את כתובתכם בכתב יד קריא, ואת מספר הטלפון הישיר שלכם. כמו כן מומלץ גם לרשום הכתובת בה אתם מתכוונים לשהות בה בחו"ל.

    כולם כבר לקחו את המזוודות, ורק שלכם לא הגיעה (צילום: יואב גלזנר)
    כולם כבר לקחו את המזוודות, ורק שלכם לא הגיעה

    גיליתם לאחר הנחיתה שהמזוודה אבדה? חובה לגשת באופן מידי לדלפקי חברת התעופה בנמל התעופה אליו הגעתם, או למחלקת האבידות, ולהודיע כי איבדתם את מזוודתכם ולתעד את ההודעה הזו. רצוי גם לבקש ממי שאתם מודיעים לו על כך אישור בכתב, המאשר את קבלת ההודעה.

     

    למעשה, מרבית חברות התעופה דורשות מהנוסעים כתנאי לקבלת פיצוי לאובדן המזוודה, לדווח מידית על האובדן על מנת שיהיה ביכולתן לאתר אותה, שכן ככל שהודעתכם אליהן תהיה במועד רחוק יותר מהמועד בו הגעתם לשדה וגיליתם שהיא אבדה - כך גם הסיכוי למצוא אותה יקטן, ולכן הודעה מאוחרת על אובדן מזוודה יכולה להשליך על גובה הפיצוי שתהיו זכאים לקבל.

     

    מה עושים אם המזוודה הגיעה עם נזק, אך לא נפתחה - או אם הגיעה קרועה או שבורה ונפלו ממנה דברים?

    גם במקרה כזה חובה לדווח ישירות לחברת התעופה בנמל התעופה אליו הגעתם על הנזק שנגרם למזוודה שקיבלתם, וגם לתעד הודעתכם זו, רק שהפעם גם יש לכם אפשרות לצלם את המזוודה בסמוך למועד שקיבלתם אותה וגילתם את הנזק שנגרם לה במהלך הובלתה. צרפו תמונות אלה לאחר מכן לתביעתכם את חברת התעופה.

    מה עושים אם המזוודה הגיעה פתוחה? (צילום: יואב זיתון)
    מה עושים אם המזוודה הגיעה פתוחה?(צילום: יואב זיתון)

    לא קיבלתי תשובות מחברת התעופה או מהשדה. לצאת מהשדה (בלי מזוודה) ולרכוש מוצרים בסיסיים? ואם כן, באיזה סכום והאם צריך לשמור קבלות?

    בטרם יציאתכם משדה התעופה, רצוי מאוד להקפיד למסור לנציגי חברת התעופה את מספרי הטלפון הישירים שלכם, ואת הכתובת בה אתם מתכוונים לשהות בחו"ל.

    לצאת או לא לצאת? (צילום: shutterstock)
    לצאת או לא לצאת?(צילום: shutterstock)

    במידה ולאחר 24 שעות ממועד הנחיתה המזוודה עדיין לא הגיעה לידכם, צרו קשר עם חברת התעופה ובדקו מולם מה הסכום שתהיו זכאים לקבל מהחברה בגין רכישת מוצרים בסיסיים. בהתאם לכך, רכשו את המוצרים שאתם צריכים. שימו לב שסכום זה משתנה מחברה לחברה בהתאם למדיניות.

     

    כמובן שחובה לשמור את כל הקבלות בגין רכישות אלה, על מנת לצרפן לאחר מכן בתביעתכם לחברת התעופה לקבלת פיצוי והחזר הוצאות.

     

    כל כמה זמן "להציק" לחברת התעופה? בטוח שייצרו איתי קשר כשימצאו?

    אם השארתם את פרטיכם בחברת התעופה, הרי שמרבית הסיכויים שברגע מציאת המזוודה יצרו אתכם קשר. יחד עם זאת, מכיוון שחברת התעופה היא גוף גדול ולקוחות רבים לה, רצוי מאוד ליצור עם נציגי החברה קשר במהלך הימים הראשונים שלאחר הנחיתה, ולבדוק האם המזוודה נמצאה.

     

    חזרתי לארץ ועדיין המזוודה לא נמצאה. זה אומר שיפסיקו לחפש? תוך כמה זמן אפשר לתבוע על אובדן?

    עצם העובדה שחזרתם לארץ והמזוודה עדיין לא נמצאה, לא אומרת שיפסיקו לחפש אותה ולא תקבלו אותה, אך לצערנו הסיכויים שהיא תימצא הולכים ופוחתים.

    לא לשכוח לשלוח את התביעה בדואר רשום (צילום: דלית שחם, מישל דור)
    לא לשכוח לשלוח את התביעה בדואר רשום

    אם אחרי מספר שבועות מעת חזרתכם ארצה עוד לא קיבלתם את המזוודה, יש להגיש לחברת התעופה תביעה לקבלת פיצוי והחזר הוצאות. ברוב אתרי חברות התעופה קיים טופס ספציפי אותו יש למלא לצורך הגשת התביעה.

     

    לתביעה יש לצרף גם את כל הקבלות בגין רכישות המוצרים הבסיסיים, וגם קבלות של התכולה שהיתה במזוודה שאבדה. כמובן שברוב המקרים לנוסעים אין קבלות של דברים שהיו בתוך המזוודה, אך למרות זאת, חברות התעופה נוהגות לדרוש זאת.

     

    לאחר שאתם שולחים את התביעה לחברת התעופה (חובה לשלוח בדואר רשום!), רצוי מאוד להיות עם היד על הדופק, שכן בדרך כלל התשובות מחברות התעופה מתקבלות לאחר זמן ממושך, וגם לעתים רבות במסגרת תשובות אלה הנכם נדרשים להמציא מסמכים נוספים. לכן, לאחר שאתם שולחים את המכתב מומלץ להתקשר טלפונית אחת לשבוע ולבדוק מה קורה עם תביעתכם. אל תשכחו לתעד את השיחות.

     

    ניתן להגיש תביעות על אובדן מזוודה עד שנתיים ממועד האובדן. לפני שאתם נוקטים הליכים משפטים נגד חברת התעופה, יש לנסות ולמצות מול חברת התעופה את כל ההליכים האפשריים ולתעד כמובן הכל, ורק אם הליכים אלה לא צלחו, לנקוט בהליך משפטי.

     

    מזוודתי לא נמצאה כלל. מה גובה הפיצוי המקסימלי שאפשר לדרוש?

    ככל ואין בידי הנוסע את משקלה המדויק של המזוודה שאבדה, בדרך כלל קובעים את משקלה על פי המשקל המקסימלי המותר לנוסע לשלוח שהנו 20 ק"ג. הפיצוי בגין אובדן מזוודה במשקל 20 ק"ג, הוא 2,000 ש"ח בקירוב, כלומר 100 ש"ח לק"ג.

    הפיצוי עד משקל 20 ק"ג (צילום: יואב זיתון)
    הפיצוי עד משקל 20 ק"ג(צילום: יואב זיתון)

    היה והנוסע הוכיח כי היה קיים במזוודה שאבדה ציוד יקר ערך (על ידי המצאת קבלות על התכולה שהיתה במזוודה, למשל), הסכום המקסימלי במקרה זה יהיה בסך 6,000 ש"ח לערך, לאור הגבלת שיעור הפיצוי הקבוע במסגרת האמנות הקיימות בתחום.

     

    מה הפיצוי בגין איחור בהגעת המזוודה?

    בגין איחור בקבלת המזוודה, הפיצוי המתקבל מחברות התעופה או הנפסק על-ידי בית המשפט נמוך משמעותית, ומבוסס על החזרת כסף לנוסע בגין רכישת ביגוד וציוד בסיסי באופן אובייקטיבי. כאשר אין בידי הנוסע קבלות בגין רכישות אלה, בית המשפט יקבע פיצוי זה על דרך של אומדן.

     

    האם אפשר לדרוש פיצוי על עוגמת נפש?

    מלבד הפיצוי המוענק לנוסעים בגין הנזק הישיר שנגרם להם עקב אובדן המזוודה (קרי, בשל התכולה שהיתה מצויה במזוודה), בדרך כלל, נוטה בית המשפט שלא לקבל דרישות לפיצוי נוסף בגין עוגמת נפש או טרחה.

    יחד עם זאת, אין אחדות דעים בפסיקה בנושא זה, וישנם בתי משפט אשר כן מקבלים דרישה לפיצוי בגין עוגמת נפש.

     

    ניתן לומר כי על מנת "לזכות" בפיצוי זה, על הנוסע להוכיח בפני בית המשפט באופן חד משמעי, כי נגרמה לו עוגמת נפש ממשית בגין אובדן המזוודה, וגם במקרה כזה, עשוי בית המשפט לפסוק לו לא יותר ממאות שקלים בודדים.

     

    אפשר להצהיר על דברי ערך שהיו במזוודה? איך בודקים זאת?

    חברות התעופה נוטות שלא להעניק פיצוי מעבר לגובה הפיצוי המקסימלי הקבוע באמנות בגין אובדן המזוודה אלא במקרים חריגים במיוחד (בדרך כלל גם הפיצוי שמתקבל אף נמוך מהפיצוי המקסימלי).

    לא לשכוח: תג עם כל הפרטים (צילום: shutterstock)
    לא לשכוח: תג עם כל הפרטים(צילום: shutterstock)

    לכן, במקרים בהם הנכם יודעים מראש כי בכוונתם לשלוח ציוד יקר ערך במזוודה (כגון: מכשור רפואי, ציוד וידאו וצילום, תכשיטים, ציוד ספורט וכיו"ב), הנכם יכולים למסור לחברת התעופה לפני הטיסה "הצהרת ערך מיוחדת" בגינה תידרשו לשלם תשלום נוסף, ובמקרה והמזוודה תאבד לאחר שמילאתם את אותה הצהרה, אז תהיו זכאים לקבל פיצוי גבוה יותר, עד הסכום הקבוע בטופס ההצהרה.

     

    מלבד זאת, ניתן ואף מומלץ לרכוש ביטוח למזוודה דרך חברות הביטוח שבדרך כלל עלותו זולה, והפיצויים שמקבלים מחברות הביטוח יהיו גבוהים יותר משמעותית מהפיצוי שתקבלו מחברות התעופה.

     

    בדרככם לחו"ל שמרו על עצמכם ועל כבודתכם, סמנו את המזוודות, וגם אם המזוודה לא הגיעה, נסו ליהנות. חופשה נעימה!

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מה עושים כשהמזוודה לא מגיעה? ועוד המון שאלות ותשובות על המִטְעָן שלכם"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים