שתף קטע נבחר

מצוקת העומס בגני ילדים: "מתסכל, אין חינוך"

סרדינים, כבר בגנים: בהשוואה למדינות ה-OECD קורסות הגננות בארץ תחת מספר כמעט כפול של ילדים. "הם אומללים, אנחנו לא יודעות למי לגשת קודם", אומרת גננת. חברתה מוסיפה: "אנחנו באפיסת כוחות"

דו"ח החינוך שפרסם אתמול (ג') ארגון ה-OECD הציג תמונת מצב עגומה בכל הקשור להשקעה בחינוך בגיל הרך בישראל, ובצפיפות הקשה בגני הילדים ובכיתות בתי הספר במערכת החינוך בארץ. הדו"ח בדק את הנתונים נכון ל-2012, ובישראל עמד היחס על 27 ילדים לכל גננת, בעוד הממוצע במדינות ה-OECD עמד על 14 ילדים לכל גננת. על פי התקן של משרד החינוך, בגני הילדים ניתן להכניס עד 35 ילדים.

 

כמו כן עלה מהנתונים שההשקעה בישראל לבני 6-3 מסתכמת בכ-4,000 דולר לילד - 45% פחות ממוצע במדינות ה-OECD, שעומד על כ-7,000 דולר לילד.

גננת מירושלים, שבגן שלה 29 ילדים וסייעת אחת, סיפרה ל-ynet: "זה מתיש, קשה, מתסכל. את לא יודעת למי לגשת קודם. הם צריכים עזרה בכל דבר. הם לא יודעים לשטוף את הידיים, הם אפילו לא מגיעים לכיור. זה קשה ומתסכל בעיקר לילדים עצמם. כתבתי למפקחת שלי שהילדים אומללים כי אנחנו מנסות לתת להם את המענה, אבל פשוט לא מצליחות. את אומרת לעצמך 'אני אזעיק את ההורים?', אבל אני לא יכולה להקפיץ אותם על כל דבר.

 

"אני אפילו לא מדברת על החינוך שאנחנו לא מצליחות לספק להם. אתמול הייתי עסוקה כל היום בלהחליף חיתולים ולא הספקתי לשוחח איתם בכלל. הם זקוקים לעוד סייעת שתהיה איתם ותיתן להם תשומת לב. מערכת החינוך שלנו כושלת ובגדול".

 

דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות וגננת בגן עירוני בירושלים, מספרת שאצלה בגן יש 24 ילדים וסייעת אחת. "אנחנו מוצאות את עצמנו כל היום במרדף אחרי הילדים, במקום להקדיש את הזמן להעשרה, למשחקים, לעיצוב האישיות שלהם.

 

"אנחנו מסיימות כל יום באפיסת כוחות, תשושות וחסרות אנרגיה. יש פה תסכול של שני הצדדים, גם שלנו הצוות החינוכי – וגם של הילדים. חייבים להקטין את מספר הילדים ביחס לאיש צוות, או לחלופין להוסיף סייעת. יש פתרונות, צריך רק ליישם אותם. אתם רוצים חינוך איכותי? צריך לחתור לכך".

 

גננת מצפון הארץ מספרת בשיחה עם ynet שהורים לילדים בגן שלה משלמים מכיסם מאות שקלים עבור סייעת נוספת. "יש לי בגן 35 ילדים בני שלוש או פחות. אומרים לנו להגיד להורים שאנחנו מסתדרות, לא לשדר חוסר ביטחון וחשש, אבל זה פשוט בלתי אפשרי, זו עבודה קשה.

 

"יש ילדים עם בעיות של קשב וריכוז, יש ילדים שמתקשים להיפרד מהוריהם, אנחנו כל הזמן בהתרוצצויות. אם הילד מגיע לגן עם בעיות התנהגותיות או רגשיות, ואין יכולת לטפל בזה ולתת לו יחס אישי, אז הבעיה רק מתעצמת והוא מגיע לבית הספר עם אותן בעיות ומתחיל לקחת ריטלין".

 

סייעת בגן במרכז הארץ הוסיפה: "בגן שלנו חצי מהילדים דוברי רוסית. הם לא מבינים אותנו ואנחנו לא מבינות אותם. אנחנו פשוט מדברות איתם בפנטומימה. הפתרון הוא להביא סייעת מתאימה. אנחנו פשוט מפספסות אותם, וחבל. הנזק בעיניי יכול להיות גדול מאוד".

 

לפני מספר שבועות החליטו ח"כ גילה גמליאל (הליכוד) וח"כ חיליק בר (העבודה) להקים שדולה בכנסת שתעסוק בנושא הצפיפות במוסדות החינוך בישראל. "השדולה, שעתידה לקיים את כנס הפתיחה שלה בפתיחת מושב החורף של הכנסת, תפעל למען הורדה משמעותית של מספר התלמידים בכיתות בלימוד", הסבירה גמליאל, "בעקבות הפרסומים החלטתי להוסיף גם את נושא הצפיפות בגני הילדים כיעד מרכזי של השדולה. פתירת בעיית הצפיפות, הן בגני הילדים והן בבתי הספר, מצריכה רפורמה מקיפה שעיקרה בנייה מסיבית של מבני לימוד חדשים ברחבי הארץ. מתוך הבנה שפרוייקט שכזה עלול להימשך מספר שנים, אדאג שבמקביל לבנייה יפתחו תקנים נוספים לגננות ומורים בכל כיתה וגן הזקוקים לכך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום ארכיון: יריב כץ
אילוסטרציה
צילום ארכיון: יריב כץ
מומלצים