שתף קטע נבחר

האפליקציות לא שומרות על הפרטיות שלכם

כ-59 אחוזים מהאפליקציות לא מספקות מידע על פרטיות לפני ההורדה וכשליש מהן דורשות הרשאות מיותרות. כך על פי בדיקה של רשויות אכיפת פרטיות. מה עושים? קוראים היטב את מדיניות הפרטיות, ומתקינים רק אפליקציות שסומכים עליהן

26 רשויות הגנה על פרטיות בעולם, ובהן הרשות לטכנולוגיה ומידע בישראל סקרו 1,211 אפליקציות וגילו כי 59% מהאפליקציות לא כללו התייחסות לפרטיות בשלב לפני הורדת האפליקציה, וכי רק 15% מהן סיפקו הסבר ברור באשר לאופן איסוף, שימוש וגילוי המידע האישי.

 

על פי ההודעה המשותפת של הרשויות, נסקרו אפליקציות למכשירי אפל, מכשירי אנדרואיד, אפליקציות חינמיות ובתשלום, כמו גם אפליקציות מהסקטור הציבורי ומהסקטור הפרטי. מנעד האפליקציות כלל בין היתר אפליקציות של משחקים, בריאות וכושר, חדשות ובנקאות.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

הפנס לא צריך גישה לאנשי קשר

אפליקציות רבות שמתקינים בסלולרי, ובמיוחד באנדרואיד מבקשות הרשאות לחלקים שונים של המכשיר, לעתים באופן מוצדק.

פייסבוק למשל, תרצה גישה למצלמה כדי לאפשר לשלוח ולהעלות תמונות ישירות מהאפליקציה, ולאנשי הקשר כדי לסנכרן אותם עם אנשי הקשר ברשת החברתית. אפליקציית ניווט תדרוש גישה למיקום בשביל לעבוד וכדומה.

 

מצד שני, אפליקציה של פנס לא צריכה לדעת את פרטי המיקום כדי להדליק את הפלאש, אבל כן תבקש אותן בשביל לשלב פרסומות מבוססות מיקום. אפליקציות אחרות יאספו מידע תמורת משהו חינמי בלי לגלות עד הסוף איך המידע נאסף, איפה הוא נשמר ומה נעשה איתו.

 

ב-75% מכלל האפליקציות שנבדקו נדרשה הרשאה אחת או יותר, כאשר ההרשאות הנפוצות ביותר היו מיקום, זיהוי המכשיר, גישה לחשבונות אחרים, מצלמה ואנשי קשר. חלקן אכן מוצדקות, אך לפי הסקירה של הרשויות ב-31 אחוזים מהמקרים, הדרישות חרגו מהצורך של האפליקציה כפי שהן אמורות לפעול - למשל כמו במקרים של הפנס שידרוש אנשי קשר ומיקום.

 

במקרים אחרים הסוקרים היו מרוצים מההסבר והגילוי הנאות של מפתחי האפליקציות לגבי למה צריך את ההרשאה, מה נעשה אם המידע, ומה לא נעשה איתו.

 

בהודעה מסבירים כי נמצא שבחלק מהאפליקציות אין כל התייחסות לסוגיית הפרטיות טרם הורדת האפליקציה, בחלקן יש רק הפניה לקרוא מידע באתר של בעלת האפליקציה, ולגבי חלק מההרשאות המבוקשות על ידי האפליקציה לא ברור מדוע הן נדרשות לסוג השירות שהיא מיועדת לו.

 

בחלק מהאפליקציות היה קשה להבין מי בעל האפליקציה ומה המידע שהוא אוסף, על אף שיש מקום בעמוד האפליקציה לתת הסברים או קישורים ישירים למדינות פרטיות. עוד מוסבר כי הדו"ח מראה כי ככל שהפופולאריות של האפליקציות עולה, רבות מהן מחייבות גישה למידע אישי רב ללא מתן הסבר מספק באשר לאופן השימוש במידע. 

 

מה עושים?

הרשויות מבטיחות כי נושאים המעלים חששות, אשר זוהו במהלך סריקת האפליקציות, יטופלו באופן של מעקב עתידי, באופן של פניה למפתחי האפליקציות, ניתוח מעמיק של מדיניות הפרטיות ופעילות אכיפה.

 

ברשות לטכנולוגיה ומידע ממליצים להוריד אפליקציות רק מחנויות מוכרות, אם כי זה עדיין לא נותן תעודת ביטוח לאפליקציות זדוניות שמצליחות להסתנן לשם. בכל מקרה מומלץ גם לעיין בהרשאות שהאפליקציה מבקשת ולראות אם הן תואמות את מה שהאפליקציה מציעה.

 

אפשר לראות את ההרשאות הללו בעמוד של האפליקציה בחנות, שם אמור להיות קישור גם למדיניות הפרטיות, שלמרות שמפרך לקרוא אותה - שם יהיה המידע על מה נאסף.

 

 

 

הרשות ממליצה גם לעדכן אפליקציות שמשתמשים בהן (וגם אז צריך לראות אם אפליקציות מבקשות הראשות נוספות בעקבות העדכון), ולמחוק באופן שוטף אפליקציות שכבר לא משתמשים בהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
זהירות מדרישות מוגזמות
צילום: shutterstock
מומלצים