שתף קטע נבחר

ההתנהלות וההתנערות: כך מינה שר התחבורה אדם שספג ביקורת חריפה בפרשת הולילנד לתפקיד ציבורי בכיר

"העד התפתל על דוכן העדים וביקש להסתיר ולהעלים עובדות", קבע בית המשפט על אברהם נתן. זה לא הפריע לשר התחבורה ישראל כץ לבחור דווקא בו ליו"ר חברה ציבורית גדולה. בתגובה ניסה כץ להמעיט בחלקו במינוי, אבל בדיקת ynet מגלה: השר התעלם מהמלצה למנות מועמדים אחרים. נתן בתגובה: "אם אני יכול לתרום - אשמח". כץ: "המינוי אושר ע"י ועדה בראשות שופט". רשות החברות בעקבות פניית ynet: "המידע החדש על אודות נתן נבדק"

"עדות אברהם נתן הותירה באולם בית המשפט תחושה קודרת ועכורה. עד נכבד התפתל על דוכן העדים וביקש להסתיר ולהעלים עובדות, שעליהן סיפר בחקירתו במשטרה. אברהם נתן עלה על דוכן העדים כאזרח הנחוש ש'לא לדעת', או ליתר דיוק, אזרח שבחר להעיד כמי ש'לא ראה ולא שמע דבר'. אברהם נתן התייצב בבית המשפט כמי שגמר אומר שלא להאיר התמונה העובדתית שנתרחשה לנגד עיניו, גם במחיר אי אמירת אמת בעדות בבית משפט".

 

את הדברים החמורים הללו כתב דוד רוזן, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, על אברהם נתן בהכרעת הדין בתיק הולילנד. זה לא הפריע לשר התחבורה ישראל כץ למנות את אותו נתן לאחרונה לתפקיד ציבורי בכיר: יו"ר חברת חוצה ישראל. בתגובה לפניית ynet ניסה כץ להמעיט באופן משמעותי בחלקו במינוי. אלא שבדיקה מגלה כי לא זו בלבד שכץ עומד מאחורי המינוי - הוא גם התעלם מהמלצות רשות החברות למנות לתפקיד מועמדים אחרים לגמרי.

שר התחבורה ישראל כץ. בחר את איש מרכז הליכוד לשעבר (צילום: מיכאל קרמר) (צילום: מיכאל קרמר)
שר התחבורה ישראל כץ. בחר את איש מרכז הליכוד לשעבר(צילום: מיכאל קרמר)

אברהם נתן. ביקורת חריפה מבית המשפט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אברהם נתן. ביקורת חריפה מבית המשפט(צילום: מוטי קמחי)

נתן, כוכב הפרשה, כיהן בתפקידים ציבוריים רבים בעברו, בהם מנכ"ל עיריית לוד, נציב שירות המדינה, יו"ר הוועד המנהל של רשות השידור ועוד. אבל בעברו יש עוד פרט מעניין: נתן היה חבר מרכז הליכוד, המפלגה שבה מושרש השר כץ היטב זה שנים ארוכות. בתגובה לפניית ynet למשרד התחבורה בסוגיית מינויו של נתן אמרו במשרד כי "אברהם נתן נכלל בנבחרת הדירקטורים שגיבשה רשות החברות הממשלתית בראשות מנהל הרשות אורי יוגב. מינויו של נתן אושר על ידי הוועדה לאישור מינויים בחברות הממשלתיות בראשותו של השופט ברנר. המינוי אושר על ידי השופט ברנר לאחר שהוועדה בדקה את כישוריו ונתוניו ומצאה אותו ראוי לתפקיד. לאחר אישור הוועדה חתמו השרים (אוצר ותחבורה) על המינוי לתפקיד".

 

ניתן להתרשם מתגובת משרד התחבורה כי חלקו של כץ במינוי היה מזערי לכאורה, פסיבי. אפילו חתימתו, כך עולה מן התגובה, באה לאחר חתימת שר האוצר. אלא שבדיקת ynet מגלה שהמציאות הפוכה לגמרי. ממסמכים שהגיעו לידינו עולה כי כבר ב-8 באפריל פנתה לילי אילון, סגנית מנהל רשות החברות הממשלתיות, לשר כץ. במכתבה תיארה בפני כץ את הנהלים למינוי דירקטורים והציעה לו מועמדים לתפקידי דירקטור בחברות ציבוריות שבתחום אחריותו. לחברת חוצה ישראל, נשואת הפרשה, הוצעו שישה מועמדים. אף אחד מהם לא היה נתן, שאותו מינה לבסוף כץ. אחד המועמדים שנפסלו על ידי כץ, אגב, הוא גיבור מלחמת יום כיפור, צביקה גרינגולד, שקיבל את עיטור הגבורה וידוע כמי שעמד במלחמה בראשות "כוח צביקה". בשנים האחרונות שימש גרינגולד כראש הוועדה הקרואה באופקים.

 

במכתב נוסף, זמן קצר לאחר מכן, פנה ראש רשות החברות אורי יוגב בעצמו לשר כץ. "במכתבנו הקודם הוצעו לבחירתך מועמדים מקרב 'נבחרת הדירקטורים'. המועמדים הנ"ל הוצעו בתום הליך יסודי ומקצועי, שלקח בחשבון את צורכי החברה, את הרכב הדירקטוריון בחברה ואת תחומי העיסוק והעניין של המועמדים", כתב יוגב לכץ. "הליך זה זכה לברכתו של היועץ המשפטי לממשלה ותואם עם משרד המשפטים", הוסיף. הוא מנה שוב את רשימת ששת המועמדים. נתן, כאמור, לא היה חלק מהם.

 

מכתב אחר נשלח בכיוון ההפוך, אחרי דיונים בין הצדדים. ב-29 ביולי שלחה קטי שטרית, ראש מטהו של כץ, מכתב לרשות החברות. במכתב הציגה שטרית את מועמדותו של נתן לדירקטוריון. אם שמה של שטרית מצלצל לכם מוכר, זה לא במקרה. לאחרונה נחשף ב-ynet כי בשנה האחרונה משמשת שטרית בניגוד לחוק גם כראש מטהו של שר התחבורה וגם כמועמדת ברשימת הליכוד לכנסת. רק לפני שבועיים, לאחר פניית ynet, התפטרה שטרית מרשימת מועמדי הליכוד לכנסת. בתגובה אמרה: "לא ידעתי שצריך להתפטר".

 

"המידע החדש נבחן"

חזרה לכץ. ראש רשות החברות אורי יוגב אישר את הפרטים הנחשפים כאן לראשונה על אודות התנהלותו של כץ. בתגובה ל-ynet אמר יוגב: "הדירקטורים בהליך לאיתור מועמדים ('נבחרת הדירקטורים') נבחרו בהליך פומבי, מקצועי ואובייקטיבי. רשות החברות המליצה על מועמדים מתאימים לכהונה בדירקטוריונים השונים בחברות הממשלתיות. במקרה של חברת 'חוצה ישראל' - שר התחבורה לא קיבל את המלצת הרשות ובחר במועמדים אחרים מתוך נבחרת הדירקטורים, בהם אברהם נתן". על קביעת בית המשפט אשר לנתן בתיק הולילנד אמר יוגב: "המידע החדש על אודותיו נבחן בימים אלו על-ידי הרשות ויועבר לוועדה לבחינת מינויים מיד כשתסתיים הבדיקה. השלמת תהליך המינוי של קרוב ל-100 דירקטורים מתוך נבחרת הדירקטורים משפרת כבר עכשיו את ההתנהלות של הדירקטוריונים בלא מעט חברות ממשלתיות. אני משוכנע שהדבר יקרה בקרוב גם בשאר החברות הממשלתיות". ל-ynet נודע כי לפי שעה טרם הושלם סופית מינויו של נתן ליו"ר החברה. דירקטוריון החברה אמנם אישר את מועמדתו לתפקיד, אולם כעת נדרשת בדיקה מחודשת בשל התפקיד הבכיר, וכעת תידרש רשות החברות לבחון מחדש את המינוי.

 

בעקבות הדברים, פנה ynet שוב למשרד התחבורה. זו התגובה החדשה שהתקבלה: "אברהם נתן הוצע כמועמד לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת חוצה ישראל מתוך רשימת נבחרת הדירקטורים שרשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב קבעה בעצמה. רשימת הנבחרת הכוללת גם את מר נתן עברה סינון מקיף ובדיקות קפדניות ביותר בטרם אושרה על ידי רשות החברות. מינויו של נתן אושר על ידי ועדת המינויים בחברות הממשלתיות בראשותו של השופט ברנר. הוועדה ערכה בדיקה מקיפה ביותר של המינוי, כנהוג במקרים דומים, ומצאה אותו ראוי לכהן כיו"ר החברה. הוועדה בחנה בין השאר את כשרות המינוי, התאמתו לתפקיד, ניגודי עניינים ועוד שורה ארוכה של נושאים ומצאה אותו כמתאים ביותר לתפקיד".

 

ומה אומר אברהם נתן? הוא לא מבין על מה המהומה. "בוא לא נגזים, זה תפקיד ללא שכר וזה גם לא תפקיד דרמטי", מסר בתגובה. "באופן רשמי אני עדיין לא נכנסתי לתפקיד. בית המשפט העדיף את גרסתו של דכנר למרות שהוא העיד על עצמו שהוא לא אדם אמין. אין לי מה להרחיב על זה עד שלא יישמע הערעור בבית המשפט. אני לא חושב שזה משהו דרמטי, אני יודע שיש ערעור על זה ואני כמעט משוכנע שבערעור הגרסה של דכנר תישמע מופרכת. אני כבר 15 שנה לא חבר מרכז ליכוד. זו טענה מופרכת. אני חושב שזו סערה בכוס מים. זה לא איזה דבר שהייתי נלחם עליו, שיש שכר ויש הטבות. אין כלום, זה רק תפקיד שאם אני יכול לתרום אני אשמח".

 

קטי שטרית. שכחה להתפטר מהרשימה לכנסת, אבל זכרה לדרוש את מינוי נתן (צילום: באדיבות דוברות הליכוד) (צילום: באדיבות דוברות הליכוד)
קטי שטרית. שכחה להתפטר מהרשימה לכנסת, אבל זכרה לדרוש את מינוי נתן(צילום: באדיבות דוברות הליכוד)

עורך דין ליאור אפשטיין. הסדר טיעון ()
עורך דין ליאור אפשטיין. הסדר טיעון

יוזכר כי השר כץ נחקר בעבר בחשד למינויים פוליטיים ומעורבות בפעולות פסולות במשרד החקלאות

 ובגופים הקשורים עמו בעת שכיהן כשר החקלאות. היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, החליט ב-2009 לסגור את תיק החקירה בשל חוסר ראיות מספיקות, אך ציין כי התנהלותו של כץ כללה גם פעולות לא ראויות. 

 

מאידך, הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד מיכאל אילון, שהיה יועצו הבכיר של כץ, מנכ"ל מועצת הצמחים וחבר בליכוד. על פי כתב האישום היה אילון "איש אמונו של כץ ובין השניים התקיימה זיקה פוליטית מהותית". כתב האישום מציין כי "אילון פעל לשם קידום האינטרסים הפוליטיים של כץ ושלו".

 

אילון הואשם במרמה והפרת אמונים, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בתחילת השנה הודה אילון בכתב אישום מתוקן וכעת הוא ממתין לגזר דינו. את אילון מייצג עורך הדין ליאור אפשטיין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שר התחבורה כץ. בחר באברהם נתן
צילום: מוטי קמחי
מומלצים