שתף קטע נבחר

בגלל ההפרטה: שביתה פתאומית בנמל חיפה

העובדים השביתו בפתאומיות את הנמל, בעקבות החלטת הממשלה על הנפקת החברות הממשלתיות, בהן הנמלים. במקום נוצר עומס משאיות שממתינות לפריקה. יו"ר הוועד: "אנשים פה חוששים לפרנסתם"

נמל חיפה הושבת הבוקר (ב') באופן פתאומי על ידי העובדים, בעקבות מה שהגדירו סחבת במגעים עמם מצד הממשלה, ופעולות חד-צדדיות נגד העובדים והנמל. הסיבה המיידי תלהשבתה הייתה החלטת הממשלה מאתמול על הנפקת החברות הממשלתיות, בהן הנמלים.

 

 

בשעות הבוקר התקיימה בנמל אסיפת עובדים סוערת, בסיומה הוחלט על השבתה מיידית ומלאה. עם פתיחת השביתה עגנו בנמל 21 אוניות. בשעות שלאחר מכן הצטברו עומסים של משאיות שהמתינו לפריקה והעמסה של סחורות בכניסה לנמל. באזור חוף שמן אף נגרמו שיבושי תנועה בשל התורים הארוכים.

 

"רציתי שביתה כבר ביום רביעי שעבר, אבל באשדוד לא הסכימו", אמר יו"ר ועד העובדים בנמל, מאיר תורג'מן. "בעקבות ההחלטות האחרונות פשוט אין ברירה. כבר שנה וחצי לא מתקיים משא ומתן אמיתי. בכל פעם שמדברים איתנו, אומרים לנו שייפטרו עובדים. אף אחד לא מבטיח את החוסן הכלכלי של החברה או של העובדים. המשמעות של ההחלטה אתמול, על ההנפקה של הנמלים, היא שלא נוכל אפילו לפתח את הנמלים ולהתחרות. מאיפה יביאו כסף לפתח?".

 

עוד אמר יו"ר הוועד, כי "כל יומיים העובדים פה מקבלים סטירה אחרת. אנחנו משביתים, עד שממשלת ישראל תבין שלא ייתכן ש-2,200 עובדים בחיפה ובאשדוד יהיו קורבנות לגחמות ורצונות של שר זה או אחר. אנשים פה חוששים לפרנסתם. אנחנו רוצים שהמשא ומתן ייפתח, יתנהל כמו שצריך ושנושא הנמלים הקיימים ייסגר – גם בנוגע לחוסן הכלכלי וגם בנושא הביטחון תעסוקתי לעובדים". 

 

מהנהלת נמל חיפה נמסר כי היא עדכנה את איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ופנתה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, "על מנת להחזיר את העובדים בהקדם לעבודה סדירה ומלאה".

 

"עיתוי גרוע במיוחד"

במשרד האוצר דוחים את טענות העובדים על כך החלטת הממשלה על ההנפקה, או על אחריות המדינה לסחבת במגעים. "החלטת הממשלה אתמול תואמת את הסכמיה הרפורמה בנמלים מ-2005, בין הממשלה להסתדרות", נמסר ממשרד האוצר. "בשנה האחרונה מתקיים הליך משא ומתן בין המדינה לבין נציגות עובדי הנמלים, וזאת בחסות בית הדין הארצי לעבודה, ובהתאם ללוחות הזמנים הנקבעים על ידו".

 

בלשכת הספנות הישראלית אמרו כי מועד השביתה גרוע במיוחד לייצוא הישראלי, בשל ערב החג, והיות ששבוע העבודה מסתיים למעשה ביום שלישי. "בכל שעה שהשביתה נמשכת, נגרמים נזקים כבדים ומחמירים לייצוא הישראלי ולייבוא", אמר דוד קסטל, סגן נשיא לשכת הספנות הישראלית. אנו נמצאים ערב חג הסוכות ובנמל נמצאים כרגע מטעני ייצוא רבים, מכולות קירור וייצוא חקלאי מישראל. כל אלה מעוכבים, מבלי לדעת כמה זמן תמשך השביתה. יש לזכור כי גם במידה והעבודה תחזור לסדרה, קיים חשש שאניות יסיטו את מסלול הגעתן לישראל".

 

 גם באיגוד המשתמשים בהובלה ימית הגיבו על השביתה הפתאומית בזעם, ואמרו כי עובדי הנמל "יורים לעצמם ברגל", שכן השביתה ממחישה את הצורך בתחרות. "לא ייתכן כי סחר החוץ של ישראל, ש-98% ממנו עוברים בדרך הים, ייפול קרבן חדשות לבקרים לצעדים אירגוניים כאלה ואחרים", אמר יו"ר האיגוד, ד"ר גד שפר.

 

שפר הזכיר כי לפני כשבועיים, עובדי לשכות הבריאות לא הנפיקו אישורי כניסה לסחורות בנמלים ועיכבו את העבודה. "בימים האחרונים עיצומי עובדי המכס גורמים לעיכובים בנמלים, ועכשיו עובדי נמל חיפה מכריזים על השבתת פתע, בלי לאפשר ליבואנים וליצואנים, שאינם חלק במאבק על ההפרטה בנמלים, להיערך כראוי", אמר, "מדובר בנזקים כבדים ביותר, דווקא כאשר המשק מנסה לחזור לשפיות לאחר נזקי 'צוק איתן'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג' גינסברג
נמל חיפה
צילום: ג'ורג' גינסברג
מוטי קמחי
מאיר תורג'מן, ראש ועד נמל חיפה
מוטי קמחי
מומלצים