שתף קטע נבחר

כך תזהו הנפקה מוצלחת או כושלת

חברות שנרשמות למסחר בבורסה והופכות מפרטיות לציבוריות נושאות הבטחה, אך לא תמיד מדובר בסיפור הצלחה - איך תדעו אם כדאי לכם לקחת חלק בהנפקה? הנה כמה כללי מפתח

הנפקה ראשונית היא מהלך שבמסגרתו חברה פרטית הופכת לחברה ציבורית באמצעות מכירה של מניות לציבור. מניסיוננו אנו מכירים מספר לא מועט של חברות שהעשירו בעלי מניות שניגשו להנפקה בשלב מוקדם יחסית. אך לדאבוננו קיימות גם די והותר חברות שמוטב היה למשקיעים שלא להשתתף בהנפקה. השאלה הגדולה היא – כיצד ניתן לנסות ולהבחין בין שתי ההנפקות מבעוד מועד?

 

לכתבות נוספות בנושא:

 

 

במאמר זה אשתמש בשלושה כללי מפתח על מנת לזהות הנפקות עם סבירות גבוהה להצלחה ולהבדיל אותם מהנפקות שסביר שתיכשלנה. כבר בשלב זה חשוב להזכיר שמשקיע המעוניין להצליח חייב להיות מוכן להכין "שיעורי בית", להפשיל שרוולים ולצלול לתוך הנתונים. את המידע הדרוש לנו יספק מסמך ההנפקה, התשקיף, אותו החברה מחויבת להגיש לרשות ניירות הערך.

 

כלל 1: להביט קדימה, לא אחורה

את המשקיע בהנפקה ראשונית של מניות מעניין בעיקר העתיד ולא העבר. מכאן נגזר שאחד הפרמטרים החשובים ביותר לבחינה הוא שיעור הצמיחה הצפוי של הכנסות החברה בעתיד. זה לא מדע מדויק ורב הנסתר על הנגלה, עם זאת, ישנן שתי שאלות שעל משקיע בהנפקה לשאול את עצמו טרם ביצוע ההשקעה. אחת, מהו שיעור הצמיחה שמאפיין את הסקטור בו פועלת החברה. בסקטורים עם שיעורי צמיחה גבוהים, כגון מסחר מקוון ואבטחת מידע, סביר יותר שמשקיע ייהנה משיעורי צמיחה גבוהים בעתיד בהשוואה לסקטורים כגון רכב ותעופה המאופיינים בשיעורי צמיחה נמוכים על פני זמן.

 

 

 

שתיים, על המשקיע לבחון באיזו מידה מצליחה החברה לתרגם את הצמיחה במכירות לרווחים בשורה התחתונה. אחת הדרכים לבדוק זאת היא לבחון איזה חלק מהווה הרווח הנקי מתוך המכירות ולראות אם היחס משתפר (עולה) עם הזמן. ככל שהחברה מצליחה להגדיל מכירות ולתרגם אותם לרווחים כך מצבה ישתפר לעומת חברה דומה שמצליחה להציג צמיחה זהה במכירות אך לא מצליחה לתרגם אותם לרווח נקי בשורה התחתונה.

 

כלל 2: לכל דבר יש מחיר

הנפקה ראשונית של מניות עשויה לעיתים להיראות כמו חגיגה אחת גדולה כאשר כל החוגגים מעוניינים להצטרף ובכל מחיר. על המשקיע לזכור כי עליו לבחון את התמחור של כל הנפקה כאילו לא הייתה זו הנפקה ראשונית אלא מנייה נסחרת של חברה עם היסטוריה ארוכה כחברה ציבורית. משכך, על המשקיע להציב גבול עליון לתמחור – זאת גם אם עתיד החברה עשוי להיראות מבטיח מאוד.

 

כלל המפתח מכתיב שרצוי להימנע מלשלם מחיר גבוה משלוש פעמים מכירות שנתיות של החברה, זאת משום שלאורך זמן חברות בוגרות נסחרות במחיר המשקף פעם וחצי מכירות שנתיות בלבד. לכן, משקיע שמשלם מחיר יותר מכפול על צמיחה עתידית תמורת השקעה בשלב כה מוקדם של החברה סביר שמשלם מחיר יקר מדי.

 

איך מחשבים את זה? פשוט מאוד. בשלב הראשון שולפים את נתון ה- "מכירות" מהתשקיף שמפרסמת החברה לפני ההנפקה, מסמך זה מצוי באתר רשות ני"ע הרלוונטי - אתר מאיה של רשות ניירות הערך בארץ או ה-SEC בארה"ב למשל. נתון "מכירות" (לעיתים מופיע כ-"הכנסה") מופיע בשורה הראשונה של דו"ח רווח והפסד של החברה, שנמצא בתשקיף. בשלב השני, מחשבים את שווי השוק של החברה ע"י הכפלת מספר מניות החברה במחיר למניה. בשלב השלישי, מחלקים את שווי השוק (התוצאה מהשלב השני) במכירות (התוצאה מהשלב הראשון) על מנת למצוא את היחס. אם הוא גבוה משלוש – עדיף לוותר. כנראה שההנפקה יקרה מדי.

 

כלל 3: לא להישאר לבד

הנפקה ראשונית של מניות מהווה למעשה אקזיט חלקי של המייסדים. אין טעם לפגם בכך שמייסדים מנצלים את ההנפקה על מנת למכור חלק מסוים מאחזקותיהם בחברה. אחרי הכול, הם עמלו קשה במשך שנים על מנת להגיע למעמד זה ואך טבעי שירצו להיפגש עם חלק מהכסף. עם זאת, למשקיע בהנפקה ראשונית חשוב לוודא שהוא לא נותר לבד על הסירה. לעומת זאת, אם רוב מכריע של בעלי מניות מהותיים בחברה מוכרים חלק משמעותי מאחזקותיהם – המשקיע צריך להבין את הרמז ולא להשתתף. ניתן לברר את הנתון הזה מעיון פשוט בתשקיף אשר במסגרתו המייסדים מחויבים לפרט איזה חלק מאחזקותיהם בחברה בכוונתם למכור. כלל המפתח מכתיב שמכירה של למעלה מ- 50 אחוז מהאחזקות של המייסדים צריכה להוות תמרור אזהרה למשקיעים פוטנציאליים.

 

משקיע שיקפיד ליישם את שלושת כללי המפתח הללו מגדיל את הסבירות לקחת חלק בהנפקה שסיכוייה להצליח גבוהים.

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ של לאומי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים