שתף קטע נבחר

הסטודנטים: איכות ההוראה באוניברסיטאות בירידה

בסקר שנערך בקרב 12,228 סטודנטים, האוניברסיטאות דורגו נמוך במיוחד מבחינת שביעות הרצון מאיכות ההוראה. לעומתן, המכללות הפרטיות מככבות. קבלו את דירוג המוסדות מבחינת איכות הוראה, לפי הסטודנטים

האוניברסיטאות קיבלו דירוג נמוך במיוחד בסקר שביעות רצון מאיכות ההוראה, שנערך בקרב 12,228 סטודנטים, ואשר תוצאותיו פורסמו היום (ו'). את הסקר ערכה התאחדות הסטודנטים, במסגרת הסקר השנתי שהיא עורכת באמצעות מכון "מאגר המוחות". זוהי השנה החמישית לפרסום הסקר, שמציג מגמה מדאיגה של ירידה מתמדת באיכות ההוראה מדי שנה.

 

אילוסטרציה (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
אילוסטרציה(צילום: אוהד צויגנברג)

 

האוניברסיטה היחידה שמופיעה בעשירייה הראשונה (במקום ה-10) היא האוניברסיטה הפתוחה. אחריה מופיעה האוניברסיטה העברית, המדורגת רק במקום ה-23 מבחינת שביעות רצון מאיכות ההוראה. מבין כלל המוסדות האקדמיים, מכללת אפקה בתל-אביב נמצאת במקום הראשון מבחינת שביעות רצון מאיכות ההוראה (4.09 בדירוג של 1 עד 5), במקום השני ניצבת המכללה למנהל בראשון לציון (דירוג של 4.04). במקום השלישי, המרכז הבינתחומי בהרצליה (4.03), במקום הרביעי, המכללה האקדמית עמק יזרעאל (3.96) ובמקום החמישי הקריה האקדמית קריית אונו (3.93).

 

נתון מעניין שנבדק לראשונה בסקר הנוכחי ומדרג את רלוונטיות תוכנית הלימודים והחומר הנלמד לשוק העבודה בתחום הלימודים הנלמד, מצביע על ציון ממוצע של 3.44 (בדירוג של 1 עד 5). מהסקר עולה כי הציון הממוצע שניתן לטיב הוראת המרצים, עמד השנה על 3.48, ירידה של 0.06 בהשוואה ל-2013. גם בדירוג יחס המרצים לסטודנטים נרשמה השנה ירידה, בעוד הציון הממוצע ב-2013 עמד על 3.91, הציון הממוצע עמד השנה על 3.79.

 

"לא מודאגים מדור העתיד של המחקר"

"לצערנו, על אף הציפייה שלנו שהמוסדות ישפרו את ההוראה, ישנה דווקא ירידה באיכותה" אומר אורי רשטיק, יו"ר התאחדות הסטודנטים. "חוסר שביעות הרצון של הסטודנטים מאיכות ההוראה הוא תמרור אזהרה למוסדות הלימוד. איכות ההוראה ממשיכה לצנוח מדי שנה. אם לא יבוצע שינוי משמעותי במערכת, שיסדיר מחדש כיצד מתוגמלים מרצים ומתרגלים – מצב זה רק יחמיר.

 

"המוסדות והאוניברסיטאות בפרט, לא מספיק מודאגים מדור העתיד של המחקר. המרצים לא משקיעים מספיק בסטודנטים שלהם וחוויית הלמידה האיכותית שצריכה להינתן באקדמיה נפגמת והופכת משעממת ולא רלוונטית. אנחנו יודעים שנעשים מאמצים אך כנראה שמדובר בטיפה בים, כיוון ששביעות הרצון של הסטודנטים ממשיכה לרדת. על הסטודנטים לקחת אחריות על המצב ולזעוק את משבר איכות ההוראה לפני שיהיה מאוחר מדי. יתיכן וההידרדרות מגמתית זו כבר נותנת אותותיה, ופוגעת ביוקרת ההשכלה הגבוהה בישראל ביחס לעולם".

 

פרופ' דודי שוורץ, נשיא ועד ראשי המכללות הלא מתוקצבות: "המוסדות המתוקצבים ובעיקר האוניברסיטאות, יחד עם ראשי המועצה להשכלה גבוהה והות"ת, צריכים לעשות חשבון נפש הכיצד התוצאות של המוסדות הללו כ"כ ירודות. זאת, למרות שהן נהנות מתקציב ציבורי של כ-9 מיליארד שקל בשנה, על חשבון משלם המיסים. התוצאות הללו מלמדות כי הניסיון המלאכותי של ראשי מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ושל ראשי האוניברסיטאות ליצור הבחנה מלאכותית בין רמת המכללות לבין רמת האוניברסיטאות, נכשל. המציאות טופחת לסבורים כך על הפנים, מדי שנה. הגיע הזמן, לבדוק כל מוסד לגופו של ולא ללכת שבי, אחר ההבחנות שעבר זמנן בין אוניברסיטאות למכללות. לא ניתן עוד להתעלם מהמגמה שקיימת בארה"ב, ושחודרת לישראל, ולפיה המוסדות הפרטיים יובילו בסופו של דבר את ההשכלה הגבוהה".

 

פרופ' מוטי סוקולוב, נשיא מכללת אפקה להנדסה הגיב על תוצאות הסקר: "אנו מוסד ציבורי בעל שכר לימוד אוניברסיטאי מקובל. זו ההוכחה שניתן להגיע למקום הראשון גם בגוף ציבורי מתוקצב, על ידי ניהול נכון וחשיבה מחוץ לקופסא. בחירת המרצים במכללה מבוססת, בין השאר על הצלחתם להדביק את הסטודנטים באהבת המקצוע וברצון ליזום, ליצור ולחדש כל העת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
האוניברסיטה העברית קמפוס הר הצופים סטודנטים אקדמיה מבחן מבחנים לימודים
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים