שתף קטע נבחר

השר כץ הוזיל את הטסט לפני שנה, עכשיו זה קורה

אחרי שנים ארוכות של דיוני ועדות שונות, הודיע שר התחבורה כי הוזיל את מחיר הרכב לטסט במספר שלבים. לפני כשנה פרסם השר דברים דומים בעמוד הפייסבוק שלו. המחיר יעמוד בקרוב על 300 שקלים, ואמור להגיע ל-229 שקלים תוך כמעט שנתיים

כמה זמן לוקח להוזיל טסט? שנים ארוכות, במקרה של משרד התחבורה. שרי התחבורה והאוצר הודיעו היום (ד') כי עלות העמדת רכב למבחן נהיגה מעשי (טסט) תוזל משמעותית בעקבות הטלת פיקוח על המחיר הנדרש. בשלב ראשון צפוי המחיר לעמוד על 300 שקלים, ובחודש יוני 2016 הוא צפוי להגיע ל-229 שקלים. לדברי השר ישראל כץ, "מדובר בתרומה חשובה של משרד התחבורה להפחתת יוקר המחיה. שר האוצר יאיר לפיד: "כל נער ונערה בישראל שרוצים לגשת למבחן על מנת לקבל רישיון נהיגה, צריכים לדעת שמהיום הם ישלמו פחות".

 

 

בכך בא הקץ על שש שנים של דיונים שנועדו להוזיל את עלות העמדת רכב לטסט, אשר זינקה במהלך השנים מ-100 לכמעט 500 שקלים. זאת מכיוון שעד 2001 הונהג פיקוח על המחיר, ואז הוסר מבלי שלאיש באמת תהיה תשובה מדוע. ב-2009 למשל נדרש בכיר באגף הרישוי לסיבת הביטול וענה "אני לא רוצה להיכנס לזה... פשוט לפני ‎תשע שנים זה התקבל בהחלטה עם שר התחבורה והמנכ"ל". מלבד זאת, ראוי לזכור כי אין זו פעם ראשונה בה מודיעים על ההוזלה הזו.

 

מה השתנה במשך שנה?

לפני כמעט שנה (29.11.2013) הפתיע שר התחבורה, והצהיר בחגיגיות בעמוד הפייסבוק שלו כי ממש בקרוב יוזל מחיר הטסט. "חג חנוכה שמח ובשורה חשובה לתלמידי הנהיגה. בקרוב יוזלו מחירי העמדת הרכב לטסטים ב-50 אחוזים. אתם, ציבור הנהגים הצעירים תחסכו בכך למעלה מ-70 מיליון שקלים מידי שנה (ההפרש עשוי להגיע למאות שקלים לנבחן כפול מספר המבחנים). אני בטוח שיש לכם מה לעשות בכסף. החלטנו להחזיר את המחיר לפיקוח וסיכמנו עם מורי הנהיגה שבתוך כחודש יתחילו לגבות מקסימום מחיר שני שיעורי נהיגה על העמדת הרכב לטסט (ההדגשה לא במקור, ה.פ) במקום ארבעה כיום. רבים מכם פנו אלי לבחון את הנושא ולאחר בדיקה מצאתי שהטענות צודקות ופעלתי לשנות".

 

יש לזכור כי עבור מורה הנהיגה, מדובר במקור הכנסה נוסף ולא זניח כלל ועיקר. העמדת מכוניתו למבחן מעשי עולה עדיין לתלמיד עד כ-500 שקלים, לפרק זמן של כחצי שעה לכל היותר. מדובר ללא ספק בסכום עתק שאינו נגזר מעלות שימוש מאד צנועה למשך 25-30 דקות ברכב. חשוב יותר, לא תמיד זה היה כך.

 

עד 2001 הטילה המדינה פיקוח על מחיר העמדת רכב המורה לטסט. הפיקוח הוסר בתחילת האלף, אך לא רבים מודעים לסיבות שגרמו לכך. ב-ynet נחשף בעבר כי כאשר נשאל ב-2009 בכיר באגף הרישוי לסיבת הביטול, הייתה התשובה "אני לא רוצה להיכנס לזה... פשוט לפני ‎תשע שנים זה התקבל בהחלטה עם שר התחבורה, והמנכ"ל". במילים אחרות, מאז שבוטל הפיקוח עלה המחיר במאות אחוזים, מורי הנהיגה גרפו בהתאם מאות מיליוני שקלים, סכום זהה לזה שהוציאו תלמידי נהיגה שלא לצורך. מאז שנת 2007 מתנהלים דיונים במשרד התחבורה, אשר נועדו לשנות את המצב. הרעיונות היו רבים, אך אף אחד מהם לא הגיע לכלל ביצוע עד עתה.

 

הוזלה, בשלבים

משרדי התחבורה והאוצר הודיעו כי על הוזלת המחיר בשלושה שלבים המליצה ועדה משותפת לשני המשרדים. ההפחתה המדורגת נועדה, כך שני המשרדים, לאפשר למורי הנהיגה להיערך לקראת הפחתת המחירים. לא מפורט באיזו דרך יאלצו המורים להיערך, שכן שר התחבורה קבע כי "המחיר (החדש, ה.פ) שנקבע משקף את העלויות הריאליות הכרוכות במתן השירות למבחן נהיגה". בכך אומר למעשה השר כי המחיר אותו נאלצו התלמידים לשלם עד עתה, גבוה פי 2 מהעלות הריאלית למורה הנהיגה.

 

עוד אומרים באוצר ובתחבורה כי לאחר פרסום הצו החדש ברשומות, תהליך שהם צופים כי יסתיים תוך מספר ימים, יעמוד המחיר המרבי אותו יכול מורה נהיגה לגבות עבור העמדת רכב לטסט על 300 שקלים. השלב השני צפוי להתחיל בעוד שמונה חודשים (1 ביוני 2015), עם המחיר מרבי מופחת של 265 שקלים. בעוד שנה ושמונה חודשים (1 ביוני 2016) יעמוד המחיר המרבי על 229 שקלים בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
ישראל כץ - באיחור של שנה
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים