שתף קטע נבחר

צוקרברג: פייסבוק שימושית, לא קולית

למה חייבים להתקין מסנג'ר בנפרד, איך היה נראה הסרט על פייסבוק אם היה נאמן למציאות ולמה מארק תמיד לובש חולצה אפורה? מייסד ומנכ"ל פייסבוק עונה על הכל

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק הסביר לגולשי הרשת החברתית באירוע שאלות ותשובות, למה החשיפה של עמודי מעריצים יורדת, איך הוא מתכנן לחבר את כל העולם לרשת, מתי ולמה טעו בעיצוב הפיד, למה פייסבוק לא קולית, מה הוא חשב על הסרט "הרשת החברתית" ואפילו למה הוא לובש כל יום חולצה אפורה. השאלה הראשונה שנשאל הייתה "למה הכרחת אותנו להתקין מסנג'ר כאפליקציה נפרדת?".

 

 

עונים מהר יותר

צוקרברג הודה על השאלה הקשה, ואמר שהוא מכיר בכך שאנשים מתנגדים למהלך. "אנחנו חושבים שהתכתבות הופכת לפעולה חשובה, אבל בסמארטפונים כל אפליקציה צריכה לשרת מטרה אחת. בפייסבוק צופים בתוכן ומשתפים דברים. אבל כדי להגיע להודעות שלך, היה צריך ללכת ללשונית נפרדת וזה יוצר חיכוך.

 

ראינו שרוב התוכנות הודעות היו יעודיות למטרה הזו וממוקדות בה. אתם בטח מתכתבים 20-30 פעם ביום, ואם עושים את זה דרך פייסבוק נוצר חיכוך. אנשים שולחים יותר הודעות מאשר משתמשים ברשת החברתית, והיה צריך יישום יעודי להודעות". הוא הוסיף כי המסנג'ר מהיר ויעיל יותר, וכתוצאה מכך אנשים מצליחים לענות מהר יותר. בהמשך חזר לשאלה והודה "יכול להיות שהמעבר לאפליקציה נפרדת לא היה חלק מספיק".

 

הפיד שהיה גדול מדי

צוקרברג נשאל מה פייסבוק פיתחה אבל טרם הוציאה, אבל לא הצליח למצוא תשובה ספציפית, אז לקח את השאלה לכיוון אחר. "אנחנו לא צריכים להחליט אם להוציא פיצ'ר. אנחנו יכולים לתת ל-10,000 או ל-100,000 איש לנסות אותה ואז לקבוע אם לשחרר לכולם. אני לא מצליח לחשוב על משהו שלא הוצאנו, אבל יש לי דוגמאות לדברים ששחררנו ואנשים פחות אהבו".

 

"ב-2013 קיבלנו משוב שהניוזפיד בגירסת הדפדפן מיושן. אנשים אמרו שזה מרגיש כמו אתר מ-1990. אז צוות של המעצבים המוכרשים שלנו עדכן אותו והפך אותו לעדכני, וחשבנו שאנשים ישמחו ושחררנו אותו בהדרגה ואפילו קיימנו מסיבת עיתונאים, אבל אנשים לא אהבו אותו. הם השתמשו בו פחות, וקיבלו פחות עדכונים מהחברים שלהם. הבנו באיזה מחשבים אנשים משתמשים והבנו שאין להם מסכים של 25 אינץ'. העיצוב שלנו היה מאוורר ועם שטחים לבנים, אבל כשאנשים צפו בזה במסכים קטנים הם ראו סיפורים בודדים והיה צריך לגלול יותר. אז שיחררנו את זה למעט אנשים, והחלטנו לא להוציא את זה לכולם בסופו של דבר".

 

תספקו תוכן רלוונטי וייראו אותו

שאלה נוספת נגעה לעמודי מעריצים שהחשיפה שלהם (Reach) ירדה. "פייסבוק הוא שירות ענקי. וגם אם יש ירידה, זו עדיין דרך אורגנית להגיע לקהל רחב. יש שני דברים שמשפיעים על חשיפה. ככל שעובר הזמן - אנשים צורכים יותר תוכן מחברים. כשהם עוקבים אחרי יותר עמודים וחברים, פשוט יש יותר תחרות. אתם צריכים לוודא שאתם מוציאים תוכן ראוי ללקוחות שלכם".

 

"אנחנו חושבים שתעשיית התקשורת התפתחה בשנים האחרונות, אבל היא לא הפכה לאישית. היא מראה אותו תוכן לכל האנשים. בניוזפיד אנחנו מנסים לבחור מה מתאים לך - חדשות עולמיות, או דברים אישיים שרלוונטיים לך. לי למשל נודע שלחבר שלי נולד ילד בריא, וזה עניין אותי אבל לא רלוונטי לאנשים אחרים. לנו חשוב שאנשים יקבלו את החוויה הטובה ביותר, וזה אומר שאם עמוד מציג תוכן שלא יהיה שימושי לאנשים, לא נראה אותו ונעדיף לספר להם על הילד שנולד לחבר שלהם".

 

 

הסרט פגע, אבל לקחנו אותו בהומור

צוקרברג נשאל על הדמיון של המציאות לסרט שנעשה עליו - "הרשת החברתית". "במציאות, כתיבת קוד והקמת חברה זה מאוד לא זוהר, אז הם היו צריכים להמציא דברים. אם רצו לעשות באמת סרט עלי היה צריך להראות אותי מתכנת במשך שעתיים. לא פגשתי את התסריטאי או האנשים שעשו את הסרט. פגשתי רק את השחקן שגילם איתי בסאטרדיי נייט לייב וניסתי להיות נחמד".

 

"הם ניסו לדייק בדברים כמו עיצוב המשרד. אבל בפרטים כמו למה עשינו את זה, הם עשו דברים שפגעו בי. אני רוצה לחבר אנשים בעולם ואני לוקח את זה ברצינות. הם המציאו עלילה שהחלטתי להקים את פייסבוק בשביל למשוך בנות. את אשתי שאני מכיר יותר מ-10 שנים, הכרתי לפני שהקמתי את פייסבוק. אז היה לי קשה עם זה. אבל ידעתי שהעובדים ירצו לראות את הסרט, אז לקחנו את כולם לראות אותו, ולקחנו את זה בסך הכל בהומור".

 

 

 

להראות לאנשים את הערך שבאינטרנט

צוקרברג הזכיר את פרויקט internet.org וציין יש 4.5 מיליארד אנשים ללא אינטרנט. "הם יכולים להשתמש בזה ללימודים, למידע רופאי, ולתקשר אחד עם השני. בפרויקט שלנו אנחנו משתפים פעולה עם חברות טכנולוגיה נוספות, ויש בזה אתגרים רבים. הרבה אנשים גרים באזורים ללא רשת תקשורת. אז אנחנו שולחים לווינים ומטוסים עם חיבור לאינטרנט. אבל זו לא הבעיה הגדולה. אנחנו צריכים גם להוזיל את העלויות, ולהראות לאנשים שלא מכירים את הרשת, את הערך שבאינטרנט".

 

"אני לא אדם קול"

"האם פייסבוק הופכת לפחות קולית?", אמר צוקרברג בתשובה לשאלה האם הרשת איבדה את הצ'ארם, "זו שאלה טובה, אבל זו לא הייתה המטרה שלי. אני לא אדם קול, ולא ניסיתי להיות קול. אנחנו רוצים להפוך את פייסבוק לשימושית, לא קולית. כשאתה מדליק את האור אתה לא אומר 'יאי חשמל!', זה פשוט צריך לעבוד. ככה זה גם עם רשתות חברתיות". 

 

מארק חולצה אפורה

צוקרברג נשאל גם למה הוא לובש אותה חולצה כל יום, והסביר שיש לו הרבה חולצות שנראות זהות. "אני בר מזל כי אני יכול לשרת כל יום יותר ממיליארד אנשים" אמר צוקרברג והסביר כי הוא לא רוצה לנצל את הזמן שלו להחלטות "קלות דעת" כאלה, כי אז הוא לא יבצע את העבודה שלו. "אני צריך להקדיש את עצמי לעזור לאנשים להתחבר, שזו המטרה של פייסבוק. זה נשמע טיפשי שבגלל זה אני לובש אותה חולצה כל יום, אבל זה כך".

 

והחולצה אותה חולצה (צילום: AP) (צילום: AP)
והחולצה אותה חולצה(צילום: AP)

 

מדבר עם אוכלוסית הגולשים

לפייסבוק יש כיום 1.35 מיליארד משתמשים, והיא דומה בגודלה לאוכלוסיית סין. צוקרברג סיפר כי מדי יום שישי הוא מכנס אירוע שאלות ותשובות בחברה ומאפשר לעובדים שלו לשאול שאלות בכל נושא - החל מהתוכניות לעתיד החברה, ועד לדעותיו בענייני אירועי העולם.

 

צוקרברג מתראיין מדי פעם לתקשורת, נואם באירועים ציבוריים (פעם אחת גם בסינית) ומתבטא באופן קבוע בעמוד הפייסבוק שלו, כמובן. לדבריו, זו הפעם הראשונה שהוא מקיים שיחה ישירה עם הגולשים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים