שתף קטע נבחר

85% מהציבור: לא מודעים לזכויותינו הרפואיות

כך עולה מסקר שנערך בקרב 600 מרואיינים שנועד לבדוק את מודעות הציבור לזכויותיו ואת הביטחון הבריאותי שלו. עוד עולה מהסקר כי כ-80% חוששים כי מי שלא מכיר את זכויותיו לא יקבל את הטיפול שמגיע לו גם בעת מחלה קשה

רוב החולים לא יודעים איזה זכויות רפואיות מגיעות להם. כך עולה מסקר שנערך לרגל "יום זכויות החולה" הראשון בישראל, שהתקיים אתמול (רביעי). על פי הממצאים עולה כי 85% מהציבור סבור כי אין לו מידע על זכויותיו במערכת הבריאות.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

הסקר, שנערך בקרב 600 מרואיינים בגילאי 20 ומעלה, נועד לבדוק את מודעות הציבור לזכויותיו ואת הביטחון הבריאותי שחשים אזרחי מדינת ישראל ביחס לשירותי הבריאות והמידע שהם מקבלים מרשויות הבריאות בארץ.

 

עוד עולה מהסקר שנערך ע"י ד"ר מינה צמח ומנו גבע מחברת "מדגם" עבור האגודה לזכויות החולה, כי 83.1% חוששים כי מי שלא מכיר את זכויותיו לא יקבל את הטיפול שמגיע לו. 60.2% מהציבור סבור כי אם יחלה במחלה קשה לא יקבל ממערכת הבריאות הציבורית את הטיפול הטוב והמועיל ביותר.

 

עוד על זכויות חולים

חולה סרטן? כל הזכויות הרפואיות שמגיעות לך

מהן הזכויות שמגיעות לחולי סרטן בביטוח הלאומי?

מדריך לחולי סוכרת: כל הזכויות הרפואיות והכלכליות

 

לא מודעים ל"חוק זכויות החולה"

הסקר מצביע על כך כי 42% אינם מודעים לקיומו של "חוק זכויות החולה" שנחקק בשנת 1996 ונועד לקבוע את זכויות האדם המבקש טיפול רפואי או המקבל טיפול שכזה ולהגן על כבודו ופרטיותו.

 

כאמור, 85% מהציבור סבור שאין מספיק מידע ביחס לזכויות המגיעות לו ממערכת הבריאות ולטיפולים לו הוא זכאי. בנוסף, במידה שזכויות האזרח נפגעות, עולה מן הסקר כי 87.2% אינם יודעים למי עליהם לפנות.

 

שביעות רצון מהרופא המטפל

המחסור והקושי של האזרחים בקבלת מידע מתייחס גם לרופא המטפל כאשר 53.7% סבורים כי הרופא המטפל לא סיפק מספיק מידע על הטיפול התרופתי שנתן. כמו כן, 64.3% מהאזרחים היו מעוניינים שהרופא המטפל ישתף אותם יותר ממה שהוא משתף אותם כיום בהחלטות לגבי הטיפול.

 

המרואיינים נשאלו על עמדותיהם, רצונותיהם וחוויותיהם מול הרופא המטפל. כ- 76% מכלל הנדגמים השיבו כי "הרופא צריך להציע למטופל את כל האפשרויות הטיפוליות גם את אלו שלא כלולות בסל הבריאות".

  

משאלה נוספת עולה כי רק כ- 30% השיבו כי רופא המשפחה המטפל עושה כך. בנוגע למידת ההסבר של רופא המשפחה על תרופות שנתן, כ- 31% מכלל הנדגמים השיבו כי הרופא "הסביר מספיק", 26% השיבו "הסביר אך לא מספיק" וכ- 28% השיבו "לא הסביר".

 

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה אמר בתגובה לתוצאות הסקר כי "קשה לדעת ולהכיר את מכלול הזכויות העומדות לרשותנו במערכת הבריאות, ולכן יש לספק אותן למבוטחים, ככל האפשר , במעמד קבלת השירות.

 

"על אף שחוק ביטוח בריאות ממלכתי מחייב את הקופות לפרסם בכל סניפיהן אודות האפשרות לפנות בכל בעיה /תלונה לממונה על פניות הציבור, ככל הנראה הפרסום הקיים הוא חלקי או לקוי לאור הממצאים העולים מהסקר ועל הקופות ומשרד הבריאות לשפר את הפרסום כנדרש".

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הזכויות הרפואיות שמגיעות לחולים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים