שתף קטע נבחר

פיצות, פסיכומטרי ומצתים בחינם: כך ממוסחרת "תעשיית" החיילים המשוחררים

כנס חובה לחיילים לפני שחרור הפך לאירוע שיווק כוחני של חברות מסחריות. בין השאר הוצעדו חיילים בין דוכני מכללות ונציגי חברות סיגריות

כך ממסחרים משרד הביטחון וצה"ל את "תעשיית" החיילים המשוחררים: מעדויות שהגיעו ל-ynet עולה שכנס המשתחררים המסורתי בגני התערוכה בתל אביב הפך לאירוע כוחני של חברות מסחריות ומכללות פרטיות שמנצלות את האירוע לקידום מכירותיהן.

 

לפי חיילים הנמצאים לקראת שחרור והשתתפו באירוע שנערך בסוף השבוע האחרון, הם אולצו לעבור במסלול חד-כיווני בין דוכנים של גופי השכלה פרטיים דוגמת מכללות ומכוני פסיכומטרי. מאבטחים שהוצבו בנקודות שונות במסלול סירבו לאפשר להם לחזור לאחור או אפילו לצאת לשירותים - כך סיפרו.

המשתחררים קיבלו מצתים  ()
המשתחררים קיבלו מצתים

 

עבור מאות החיילים שמגיעים בכל פעם לכנסים הללו מדובר בהשתתפות חובה מבחינת מפקדיהם, כך שהיעדרות מהאירוע הזה דינה נפקדות. בהזמנה שקיבלו מטעם היחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, והועברה אליהם דרך גורמי השלישות ביחידותיהם, נכתב: "בכנס תוכלו לקבל מידע רב במגוון תחומים שיעזרו לכם בחיי האזרחות. עליכם להשתתף בהרצאות ולבקר ביריד הכולל מיצגים מתחומי הלימודים, ההשכלה, התעסוקה וההכשרה המקצועית".

 

מעבר להרצאת החובה העוסקת בזכויות החייל המשוחרר, מחויבים המשתתפים להאזין לשתי הרצאות נוספות: האחת של נציג חברת פסיכומטרי גדולה ומוכרת תחת הנושא "כלי לימוד להצלחה בחיים", והשנייה עוסקת בעולם ההייטק, ומועברת על ידי נציג חברה פרטית - גם במקרה זה עם לוגו החברה. על פי עדויות החיילים, בשני מקרים הקפידו המרצים להזכיר את שמות החברות שלהם.

 

אך בכך לא הסתיים המסע היח"צני: ביריד עצמו הוצבו דוכנים של חברות מסחריות. חלקן - כמו חברת התעופה אל על - ניסו לגייס עובדים לשורותיהן. עדי, העומדת לפני שחרור, סיפרה ל-ynet: "היה שם דוכן של 'דומינוס פיצה' שחילק מעט פיצות לחיילים שהגיעו ראשונים. אבל כשנגמרו הפיצות שלטי הפרסומות שלהם נשארו. היה גם דוכן של סיגריות נובלס, עם נציגות מכירה שחילקו מצתים לחיילים עם לוגו של הסיגריה. הן ניסו לשכנע אותנו להירשם לדיוור פרסומי שלהם תמורת השתתפות בהגרלה של נופש בצפון.

מה שעברנו בכנס זה שיעור בכלכלה אזרחית ומסחור אלים בחזות ציבורית".

 

ע', לוחם צנחנים שהשתתף בכנס, אמר בציניות ששני הדברים החיוביים היחידים שלהם זכה הם אפטר קצר בתל אביב וספר במתנה. "את ההרצאה על הזכויות שלנו אפשר היה לשלוח במייל, ובאינטרנט אין בעיה למצוא היום אפשרויות תעסוקה לצעירים אחרי צבא, לא צריך לעשות מזה מסחרה", הוא אומר. "בצבא יודעים שאסור להכניס חברות פרטיות לבסיסים כדי לבצע שיווק דורסני שכזה, אז למה לבזבז על זה זמן של חיילים ותקציב לאירוע?".

 

ממשרד הביטחון וצה"ל נמסר בתגובה: "הטענות נבדקות". ממרכז הירידים, ששותף להפקת האירוע, נמסר בתגובה: "האירוע נמצא תחת השגחה של סדרנים האמונים על הכוונת החיילים. הכניסה והיציאה מהאירוע נקבעו באופן בטיחותי בלבד. כל הצגה אחרת של נושא זה היא מעוותת ופסולה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים