שתף קטע נבחר

כשיוטיוב מפסיד לפייסבוק

יוצרי סרטונים מעדיפים להעלות אותם לפייסבוק, והרשת החברתית מקדמת יותר סרטים שעלו אצלה מאשר ליוטיוב. אתר שיתוף הוידאו הותיק עדיין רחוק מלקרוס אבל הוא נמצא בבעיה

בעלי עמודים בפייסבוק מעדיפים להעלות סרטונים ישירות לפייסבוק מאשר ליוטיוב, כך על פי נתונים של Socialbakers, שמתפרסמים בביזנס אינסיידר. החוקרים ניתחו הנתונים של 20,000 דפי פייסבוק ומצביעים על  מהפכה שהתרחשה בחודש האחרון - מספר השיתופים של סרטונים מפייסבוק עקף את מספר השיתופים של סרטונים מיוטיוב. במקביל בעלי העמודים החלו להעלות יותר סרטונים לפייסבוק, מאשר לשתף בפייסבוק סרטונים מיוטיוב.

 

 

 

אל תרחמו על גוגל עדיין. מאחר שמדובר באתרים מסוג שנה, קשה להשוות אחד לאחד ולהכריע על מנצח. זאת ועוד, גוגל הוא עדיין גוף, שמגדל ומטפח כשרונות ותופעות ויראליות 300 שעות של וידאו עולות מדי דקה לאתר (פי שלושה משנה שעבר) אך פייסבוק מצליחה להתחיל ולנצח את גוגל במגרש.

 

לאן להעלות את הסרטון?

יש ליוטיוב לא מעט יתרונות. הנגן נוח מאוד ומאפשר הצגת סרטונים בין מחשב, סמארטפון וטלוויזיה בקלות, אפשר לשלב את הנגן באתרי חדשות ובבלוגים (בפייסבוק זה קצת פחות נוח), יש כלי עריכה ותיקון תמונה מתקדמים כולל מוזיקה, הוספת כתוביות, אפשרות לחשוף את כל סרטון שעולה למנויים באתר (לעומת פייסבוק שלא חושפת כל תוכן בפני המעריצים של עמוד), אפשר לעצב ערוץ שיחשוף עוד תוכן. יוטיוב הפך גם לכלי טוב להאזנה למוזיקה ויצירת רשימת השמעה, במיוחד למי שגר בארצות הברית.

 

יתרון עצום של יוטיוב, עד שפייסבוק תשלב אותו גם, הוא תוכנית השותפים. הערכות מדברות על ממוצע של דולר לכל 1,000 צפיות לסרטים ויראלים, מה שמאפשר להתפרנס מלהיות יוטיובר כמו פיודיפיי. ביוטיוב אומרים שאלפי יוטיוברים מרוויחים סכומים של שש ספרות בשנה - שווה ערך למשכורת גבוהה.

 

 

מצד שני, בפייסבוק אין פרסומות בסרטונים (לפחות כרגע). וכן פייסבוק טובה מאוד בחשיפה ובשיתוף שהופכים סרטונים לויראלים מהר מאוד. יוצרי סרטים ברשת מעידים כי פייסבוק תעדיף לקדם ולחשוף בפני קהל סרטון שהועלה לשרתים שלה, על פני סרטון שהועלה ליוטיוב (או כל אתר וידאו אחר) כקישור חיצוני. השיח בסרטון פייסבוק מתקיים בדרך כלל בין חברים שמכירים ישירות או דרך חבר משותף, לעומת יוטיוב - שם אוסף המגיבים הוא אקראי.

 

אפשר לנגן סרטון יוטיוב היישר מפייסבוק, אבל סרטון שעלה לפייסבוק מנוגן לרוב כבר בצורה אוטומטית ונחשף לגולשים. הניגון האוטומטי הזה גם מעלה את מספר הצפיות, אם הצופה נשאר יותר מכמה שניות.

 

 

 

 

כמה כמה?

בפוסט מחודש ספטמבר פייסבוק מגלה שיש לה מיליארד צפיות מדי יום (שני שליש במכשירים ניידים) וכי 100 מיליון סרטונים חדשים עולים בפייסבוק מדי חודש. ביוטיוב מציגים גם נתונים גבוהים אך סופרים אחרת. יותר ממילארד גולשים שונים מגיעים וצופים בסך הכל בשישה מיליארד שעות של וידאו. ביוטיוב אומרים כי האתר נחשף לקהל רחב יותר של בני 18-34 מאשר ערוצי הכבלים בטלוויזיה.

 

פייסבוק ויוטיוב, כנראה באופן מודע, לא מפרסמים הרבה פרמטרים זהים בנתונים שלהם, כך שקשה ליוצרים ולמפרסמים לעשות השוואות פשוטות בבואם להחליט הכין לפרסם סרטון או קמפיין. אך לפי הנתונים של Socialbakers שנבחנו מחוץ, בפרמטר אחד פייסבוק מנצחת - השיתופים של סרטונים. 

 

 

 

פייסבוק נותן חשיפה מידית, יוטיוב לאורך זמן

ניב פועל, ממייסדי שרוטונים, אתר שאחראי לסרטונים הוויראלים ביותר בארץ עם עשרות מיליוני צפיות מסביר כי לשתי הפלטפורמות יש יתרונות. ביוטיוב אפשר להכניס כסף, ומקבלים חשיפה לטווח הארוך, ואילו בפייסבוק החשיפה היא גבוהה ומידית ויש אינטראקציה עם הגולשים. עם זאת, שני האתרים מתיישרים עם הזמן אחד מול השני מבחינת התכונות שהם מציעים.

 

"לפני שלוש ארבע שנים מה שעניין אותי זה יוטיוב והסלולר", הוא אומר. "יוטיוב היה כלי מאוד חזק ולשם הפיננו את כל התנועה. וגם קידומים כאלה ואחרים היו רק שם. ממש לאחרונה התחלנו להבין שזה לא ממש משנה. כל המשחקים האלה משתנים כל הזמן, תכונות מתווספות מדי יום לשני האתרים. למשל יוטיוב מאפשרת להקליק מתוך סרטון, ואז גם פייסבוק מוסיפה תכונה כזו"

 

פועל מוסיף כי היום הם עובדים במקביל בכמה פלטפורמות: מעלים את הקטע לאפליקציה שלנו, ליוטיוב, לפייסבוק, ולאינסטגרם – שם אפשר להעלות 15 שניות מהסרטון. עוד הוא אומר כי פעם הוא משתמש בפייסבוק כטיזר. "הייתי מעלה בפייסבוק 20-30 שניות מהסרטון ומפנה החוצה ליוטיוב. אבל היום אני מעלה את הסרטון במלואו לפייסבוק. אבל עדיין יש קישור ליוטיוב. וביוטיוב יש קישור לפייסבוק אז הכל מסונכרן", הוא מסביר על התהליך.

 

ומאיפה מגיע הקהל? "לשמחתי יש קהל קבוע שנכנס לערוץ ביוטיוב - 220 אלף מנויים. זה מנוע שהוא עדיין מאוד חזק. אבל בהדרגה אולי גם זה יידחק לאיזו פינה", הוא אומר. עם זאת הוא כן חש בירידה ואומר שלוקח לסרטים יותר זמן להניע.

 

חפשו שיעור נהיגה

ליוטיוב, מסביר פועל, יש עדיין את יתרון החיפוש והזנב הארוך. "את האורגאניות יהיה קשה להחליף. כשהיום אתה כותב בגוגל למשל 'שיעור נהיגה', שזה מילת מפתח כללית, התוצאה הראשונה זה משהו שאנחנו הכנו – מערכון של שיעור נהיגה משוגע. זה לא היה קורה לי עם סרטים מתוך פייסבוק. היום עדיין אנשים מחפשים בגוגל וצפות תוצאות מיוטיוב".

 

פייסבוק הכריזה אתמול (ג') על חיפוש סטטוסים אצלה. אפשר לחפש כל מילה או מונח ולמצוא סטטוסים של חברים ושל נעקבים. זה יטה את הכף? פועל אומר שכרגע עוד לא, אבל "אם פייסבוק ישקיעו בחיפוש הם יוכלו להצליח בזה. אבל קשה לעקוב אחרי הקצב ואתה לא יודע מה הם יוציאו. אנחנו פשוט זורמים עם השינויים".

 

 

 

כיוצר רשת, את פועל מעסיקים עוד דברים, אחרי החשיפה של הסרטון "מעניין אותי הפילוח של הקהל שלי מאיפה הוא בא ואיך הוא גולש. לאחרונה פייסבוק שינו את הסטטיסטיקות והשוו ליוטיוב. אפשר לראות גם נטישת סרטון ולראות איפה הצופה מפסיק. רואים גרף ואיפה הוא צונח. רואים איזה אחוז מהקהל לא נשאר את סוף הקטע. ועוד נתונים על דמוגרפיה של הסרטון. בפייסבוק נוסף נתון של Reach, שנותן אינדיקציה לחשיפה שלך. אתה לפעמים גולל דברים בפיד ולא רואה את הסרטון, אז אתה לא נספר כצופה אבל כן כ-Reach". ככה אפשר לחשוף גולשים לתוכן בתאור ובשם של בסרטון, ובשניות הראשונות שלו.

 

תיקו?

"הגרפים ביוטיוב ופייסבוק די דומים במבנה שלהם. מכה גדולה בהתחלה של המנויים ואחרי זה כל סרטון שוקע בהתאם להצלחה שלו". לגמבה סטייל, הפרודיה הישראלית לגנגנם סטייל שצברה 38  מיליון צפיות עד כה יש 15,000 צפיות ביום, לפי פועל.

 

"יוטיוב מרגיש כמו ריצה לטווח ארוך ופייסבוק מרגיש כמו סטוץ, לפחות כרגע", אומר פועל, אך מסביר שפייסבוק אמנם נותנת חשיפה, אך הכסף מגיע מיוטיוב ותוכנית השותפים שלה. "אבל אם פייסבוק חכמים הם יעשו גם תוכנית שותפים שיהיה אפשר להרוויח מהסרטונים". אז הכף כנראה תוכרע באופן ברור לאיפה שנמצא הכסף.

 

שחר בר דוד, שותפו של פועל לשרוטונים מסביר שסופו של דבר הם לא שני המתחרים היחידים ומה שחשוב זה התוכן ״בעולם שבו יוטיוב ופייסבוק נלחמות על גזרת הוידאו לנו נשאר רק להמשיך לייצר את התוכן הטוב ביותר", הוא אומר, "ולהפיץ אותו בכל הנכסים הדיגיטליים שלנו בפלטפורמות השונות: פייסבוק, יוטיוב וגם אינסטגרם וואטסאפ. בסופו של דבר עם כל הכבוד לפלטפורמות, התוכן הוא המלך״

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים