שתף קטע נבחר

מתי אפשר לרכוש לילד את הסלולרי הראשון?

מצד אחד, הוא מאפשר לנו להיות בקשר צמוד עם הילדים, ולוודא שהכל בסדר. מצד שני, הוא פוגע בעצמאותם והקרינה שבו מסוכנת. אז כן או לא לרכוש סלולרי לילד, ובאיזה גיל? בדקנו עם המומחים

הטלפון הסלולרי הראשון פותח על ידי תאגיד מוטורולה בשנת 1973 והציע שיחות טלפון בלבד. מאז ועד היום המכשיר המסורבל והגדול הפך לקומפקטי ונגיש, המציע תוכן אטרקטיבי ומגוון שירותי תקשורת בידור ופנאי, למבוגרים ולילדים.

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים>>

 

המהפיכה הסלולרית השייכת לעידן הדיגיטלי, מעמידה כל הורה בפני ההתלבטות האם לרכוש טלפון סלולרי לילדו ומהו המועד הראוי לכך. מצד אחד, מדובר במכשיר שעלול להיות בעל השפעות שליליות על הבריאות הפיזית והנפשית של הילדים. יחד עם זאת, רכישת טלפון סלולרי נראית כיום הכרחית לקיום חיי חברה ותקשורת בינאישית ומאפשרת לילד להיות מעודכן ולקחת חלק פעיל בכל קבוצת השייכות הרלוונטית לו.

 

כמחצית מהילדים שיש להם כיום טלפון סלולרי, קיבלו אותו בגיל צעיר - כשהיו בני שבע עד 10, כך עולה מסקר עדכני שנערך על ידי מכון המחקר רושינק עבור ynet. עוד עולה מהסקר כי למעלה משליש מההורים לילדים בגילאי שבע ומעלה מצהירים שלילד הצעיר שלהם יש כיום טלפון סלולרי. לפי דיווח ההורים, כל ילד שלישי שיש לו מכשיר סלולרי משתמש בו לפחות שלוש-ארבע שעות ביום. רק כרבע מהנשאלים שהילד שלהם הינו בעל מכשיר סלולרי דיווחו על תחושת שליטה גבוהה, על סוג התכנים וכמות השעות, במכשיר זה.

 

מהן ההשפעות הפיזיות, הנפשיות והחברתיות של השימוש בטלפון הסלולרי? באיזה גיל מומלץ לרכוש לילד טלפון נייד? וכיצד ניתן לקיים בקרה של ההורים על התוכן המוצג ומשך השימוש? בדקנו עם המומחים.

 

לא רק חינוכי: השפעות הקרינה על ילדים 

"הקרינה האלקטרומגנטית בלתי מייננת הנפלטת מטלפון נייד היא כפולה: מדובר על קרינה חשמלית בתדר גבוה מאוד, הזהה לזו הנפלטת ממכשיר המיקרוגל, וגם קרינה מגנטית בתדר של רשת חשמל. בנוסף לכך, ישנם תדרים נמוכים, הפועלים בתדרים של גלי המוח, ולכן משבשים את פעילותם בעת השיחה בטלפון הנייד.

ההפרעות לגלי המוח גורמות לכאבי ראש, חוסר תפקוד, אובדן התמצאות, אובדן זיכרון, השפעה על כושר הלימוד וחוסר קשב. בילדים ניכרת גם פעילות יתר (hyperactivity)", מסביר ד"ר זמיר שליט"א, מיקרוביולוג רפואי, יועץ במפגעים אלקטרומגנטיים. "הנזק הנגרם על ידי הקרינה הנפלטת מהטלפון הנייד ניכר באופן מיידי. במחקר ישראלי שנערך במכון ויצמן הוכח שקרינה אלקטרומגנטית הנפלטת מטלפון נייד גרמה בתרבית תאי אדם לפגיעות בחלבונים, שומנים וב-DNA".

 

שליט"א טוען כי תינוקות, פעוטות וילדים, שגדלים ומתפתחים, רגישים יותר להשפעה של גורמים סביבתיים בכלל ולקרינה בפרט. בגופם של אלה תאים רבים הנמצאים במצב חלוקה, ועל כן גדלה האפשרות להכנסת מוטציות (שגיאות ברצף הבסיסים ב-DNA). בנוסף, מערכת החיסון של הפעוטות עדיין לא מפותחת, וכשהיא ניפגעת, יכולתה להילחם בגורמי זיהום (חיידקים, נגיפים ופטריות) פוחתת.

 

מהו, אם כן, הגיל המינימלי המומלץ לרכישת טלפון נייד?

"באופן כללי מומלץ לדחות את השימוש בטלפון הנייד אצל ילדים צעירים ככל שניתן, ובמידה ואכן רוכשים מכשיר סלולרי לילד, עדיף לקנות מכשיר בסיסי עם ממשק פשוט המיועד לילדים, שישמש אך ורק ליצירת קשר", מסביר נמרוד צפריר, פסיכולוג קליני וחינוכי. "ההחלטה על מועד רכישת טלפון נייד לילד נובעת ממספר שיקולים, כמו רמת החרדה של ההורים, המרגישים בעלי שליטה טובה יותר כאשר הם יודעים היכן נמצא הילד בכל רגע נתון וגם שהם נגישים לילד בשעת מצוקה. אלמנט נוסף המשפיע על מועד הקנייה הינו השתלבות הילד בקבוצת השייכות בה הוא פעיל בצורה הטובה ביותר והשתתפות בשיח החברתי, שכיום מתנהל גם דרך הטלפון הסלולרי".

 

לדברי צפריר, התנאי המקדים לרכישת מכשיר נייד לילד הוא היכולת שלו להבין ולקחת אחראיות על כללי השימוש בו. בעת הרכיבה על אופניים, לדוגמה, נלמד את הילד לנסוע רק על המדרכה, לחבוש קסדה ולא לנסוע מהר מדי. כך גם בכל התנסות חדשה שילדנו חווה, כדוגמת השימוש בטלפון הנייד.

 

שליט"א מוסיף כי ניתן לרכוש לילדים בגיל בית הספר טלפון נייד, אך רצוי לדחות את מועד הרכישה עד לשלב בו הילד מבין את החשיבות של השמירה על הכללים שישמרו על בריאותו ויציית להם. "חשוב להסביר לילד שבעת השימוש בטלפון הנייד אין מקום להיות 'מגניב', אלא זהיר, ומה שחשוב הוא לטלפן רק בעת הצורך", הוא מסביר. "יש להחזיק את הסלולרי רחוק מהגוף, ולדבר באמצעות אוזניה".

 

"יש להסביר ולהדגיש שהשימוש בטלפון הנייד יעשה רק בעת הצורך, ולא לשיחות ממושכות", הוא קובע. "את השיחות מומלץ לקיים בעת השהייה במקום פתוח, או ליד חלון. אין להשתמש בטלפון הנייד כשנמצאים במעלית, בקומת מרתף, בחניון תת קרקעי או במקום הרחוק מאנטנה, או המוסתר ממנה (על ידי בתים או עצים), כיוון שכאשר קרינת הטלפון הנייד לא נקלטת היטב על ידי האנטנה, נאלץ הטלפון לשדר בכל העוצמה במטרה לאפשר שימוש אופטימלי. מותר להשתמש באפליקציות בתנאי שהטלפון לא צמוד לגוף. כדאי להימנע ממצב בו הורים משוחחים בטלפון הנייד, כאשר ראשם צמוד לראש התינוק ולהניחו לצידו של התינוק/הפעוט".

 

זהירות, ווטסאפ

אך לא רק בשל הצד הבריאותי יש חשיבות לגבולות בנושא הטלפון הסלולרי. לדברי צפריר חשוב להחיל כללים גם על אופן השימוש בטלפון - כמה שעות ביום, מתי ולאילו צרכים. "למשל, מומלץ לקבוע שבזמן ארוחת ערב הטלפון הנייד יהיה כבוי", הוא אומר. "כשמדובר בילדים צעירים, ניתן להחליט כי החל משעה שבע בערב אין להשתמש בטלפון עד ליום למחרת, ובכך לפנות זמן לפעילות משפחתית או להתארגנות לקראת השינה.

 

"חשוב לחנך את הילד על אופן השימוש במכשיר הסלולרי: מהו סוג התוכן שמותר לצרוך,

אילו תמונות לשלוח ואילו סרטונים להעביר, כפי שההורים נוהגים לעשות בעת השימוש באינטרנט. השליטה ההורית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בפיקוח על התוכן המשותף לילד ולחבריו וגם בשיחה עם הילדים על סוג המשחקים והאפליקציות שמותר להוריד".

 

כשמדובר בילדים צעירים במיוחד ממליץ צפריר להגביר את הפיקוח ולא לאפשר לשלוח תמונות, עד שהילד יגדל ויבין אילו תמונות ראויות למשלוח ואילו משחקים ואפליקציות מותרות לשימוש.

 

"מומלץ לקיים שיחה עם הילד ולהסביר לו שמטרת האפליקציות המאפשרות תקשורת בינאישית הנה לקיים שיח אינפורמטיבי (מתי והיכן נפגשים) ולא למטרות פוגעניות, כמו התארגנות לחרם על ילד או שיח על חבר שלא בנוכחותו", מסביר צפריר. "חשוב להסביר לילד כי סודות ושיחות נפש לא עורכים בתשדורת בנייד, ולא משתמשים בביטויים פוגעניים מאחר וגם כאשר ההתכתבות נעשית עם חבר, לאחר מריבה החבר יכול להפיץ את מה שנכתב".

  

כשהשימוש בנייד הופך להתמכרות

לדברי צפריר, ככל שהילד מתבגר הוא מפתח יכולת טובה יותר להפנים כללים וחוקים, כך שניתן בהדרגה להפחית את הפיקוח והשליטה. אך למרות זאת, חשוב תמיד להיות עם האצבע על הדופק בנושא. "מידה מסויימת של מעורבות חייבת להיות תמיד", הוא קובע. "העדר גבולות ברורים לגבי אופן ותדירות השימוש עלול להוביל להתמכרות ולשעות ארוכות של גלישה ושיחות בנייד על חשבון לימודים, מפגשים חברתיים, חוגים וזמן משפחה.

 

"זמינות המכשיר והיותו אטרקטיבי גורמים לילדים לשימוש ממושך, שעלול ליצור דפוס שימוש בעייתי, עד כדי התמכרות לעתים. כאן נדרשת סמכות הורית איתנה, המכוונת להרגלים נכונים בשימוש בטלפון הנייד. כפי שהורים אחראים לתזונה מאוזנת של ילדם ולא יאפשרו אכילת ממתקים בכל רגע נתון, כך גם כשמדובר בטלפון הנייד".

 

צפריר מדגיש כי ישנה חשיבות רבה לדוגמה אישית בנושא. "ישנם הורים רבים שהתמכרו לטלפון הנייד ומוצאים עצמם גולשים במהלך פגישה עם חברים ובילוי עם ילדיהם", הוא מסביר. "השיחה עם הילד והצבת גבולות ברורים חייבת להיות מגובה במתן דוגמא אישית על ידי ההורה. ככלל, כדאי שגם ההורים יורידו את המינון וישתדלו לכבות את המכשיר כאשר הם מבלים עם הילד".

  

סלולרי בבית הספר: כן או לא?

אחת השאלות בה מתחבטים הורים רבים היא האם לשלוח עם הילד את הטלפון לבית הספר או לא.

לדברי צפריר, מומלץ שלא, בעיקר בגילאים הצעירים. "הזמן בבית הספר מיועד ללמידה ולחיי חברה", הוא מסביר. "במידה ויש לילד קושי מסויים בבית הספר, עלינו לעודד אותו לפתרון עצמאי של הבעיות ולפניה לצוות בית הספר, בעת הצורך.

 

"לאחר לידת תינוק מנתקים את חבל הטבור וכך התינוק לומד לאכול לבד, ריאותיו מתפתחות וכל המערכות מתחילות לעבוד באופן מנותק מהאם. יש להיזהר מלחבר את הילדים בגיל שמונה-תשע, ולצערי במקרים רבים גם לפני, חזרה לחבל הטבור, אלא לאפשר להם את המרחב האישי והחברתי ולהראות שאנו סומכים עליהם. העובדה שיש לילד טלפון, איתו הוא יכול ליצור קשר עם ההורה לאורך כל שעות היום, גורמת למצב הפוך בדיוק - ולנזק רב".

 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טלפון נייד. להסביר שהשימוש יעשה רק בעת צורך
צילום: shutterstock
מומלצים