שתף קטע נבחר

קרב במדרכות ת"א: הולכי הרגל נגד הרוכבים

המלחמה על הזכות לנוע במרחב הציבורי המשותף נגמרת פעמים רבות בפציעתם של הולכי הרגל. אין מי שיתפוס את הרוכבים, שבורחים בדרך כלל, והעירייה עוד לא גיבשה פתרונות

קרב עיקש וחסר רחמים בין רוכבי אופניים להולכי רגל מתנהל באורח יום-יומי על מדרכות תל אביב וערים אחרות. העלייה החדה במספר כלי הרכב הדו-גלגליים, בשילוב ליקויים תכנוניים, חושפת את הולכי הרגל לסיכונים ולפציעות בגלל שבילים צרים מדי, מחסור בפיקוח והיעדר הפרדה פיזית בין הרוכבים להולכי הרגל.

 

לאחרונה נדרסה חגית אוריין על ידי רוכבת אופניים, בעת ששוחחה עם חברתה מול הכניסה לביתה ברחוב בן יהודה בתל אביב. היא ספגה חבלות קשות, והרוכבת ברחה מהמקום. בעקבות המקרה היא הקימה עמוד פייסבוק בשם "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל". הדף הפופולרי מלא בתמונות מדממות של פצועים מקרבות השליטה על המדרכה.

 

לאחרונה פסק בית המשפט סכום גבוה לטובת הולך רגל, שנדרס על ידי רוכב אופניים בן 16 על שביל המיועד לרוכבים בפארק הירקון. בית המשפט קבע כי חלה אשמה גם על החברה העירונית המפעילה את פארק הירקון.

 

עו"ד אילן קנר, שייצג את הולך הרגל שנפגע, אמר כי הפסיקה, שעוררה סערה ברחובות העיר וברשתות החברתיות, מלמדת על השינוי המתחולל בהלך הרוח הציבורי לטובת הולכי הרגל.

 

 (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
(צילום: אסף מגל)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

חגית אוריין. סיכונים בשטח (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
חגית אוריין. סיכונים בשטח(צילום: אסף מגל)

רוכבים בעיר הגדולה. הולכי הרגל בסיכון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
רוכבים בעיר הגדולה. הולכי הרגל בסיכון(צילום: מוטי קמחי)
 

 

הפוסט שפרסם יוסי אמסלם ()
הפוסט שפרסם יוסי אמסלם

אתמול פרסם תושב פתח תקווה יוסי אמסלם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, ובו סיפר על בתו בת ה-4.5 שנפגעה על ידי רוכב אופניים חשמליים: "החניתי את האוטו לאחר שחזרנו מארוחת ערב משפחתית. בתי יצאה מהאוטו, עלתה למדרגות הבניין וחזרה אלינו (מרחק של שני מטרים). כשהיא באה לכיווננו הגיע במהירות מטורפת רוכב אופניים חשמליים, כבן 14. לא עברה שנייה והילד החצוף נכנס בבתי.

 

"מעוצמת המכה היא עפה קדימה, והילד עם האופניים עפו עליה. נסענו ישירות למיון בבית החולים שניידר ובילינו שם עד 2:00 לפנות בוקר בבדיקות ומעקב. לשמחתנו יצאנו בזול: בתי נפגעה בפניה, שן אחת עפה והשן השנייה נכנסה פנימה. השיניים התחתונות זזו, בנוסף יש פגיעה באף ופגיעות יבשות בשאר חלקי הגוף. קשה לומר באיזה חוסר אונים הייתי כאשר חילצתי את בתי מהתאונה הנוראית הזאת".

 

30 אלף זוגות אופניים חדשים

בשנת 2013 בלבד הצטרפו יותר מ-30 אלף זוגות אופניים חשמליים לשוק, ופגיעתם בהולכי הרגל קשה. הם הרבה יותר קרובים לאופנוע חשמלי מאשר לאופניים: יש להם מנוע חזק ושיכול להגיע למהירות גבוהה מ-30 קמ"ש. לרכב החדש והזול אין ביטוח צד שלישי, אין רישיון והגבלת גיל, ואין מספר מזהה. לכן תאונות רבות נגמרות ב"פגע וברח".

 

אך בעיריית תל אביב יפו הסבירו כי אין בידי אנשיה סמכויות אכיפה נגד כלי רכב דו-גלגלי על המדרכות. אלה נתונות בידי משטרת ישראל. "עם העלייה בכמות רוכבי האופניים בעיר, פועלת העירייה בכמה מישורים על מנת לשמור על ביטחון הולכי הרגל ורוכבי האופניים. העיקרי שבהם הוא הפרדה פיזית ככל הניתן בין שבילי האופניים לבין המדרכות וסימון ברור שלהם".

 

בנוסף, בחודש הקרוב עתידה העירייה לצאת בקמפיין הסברה על חשיבות ההפרדה בין הולכי הרגל לרוכבים. ועדה משותפת למשטרה ולעירייה בראשות סמפכ"ל המשטרה מנסה לגבש פתרונות. אחד הנושאים שבהם דנים הוא האצלת סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים.

 

"כל שבילי האופניים העירוניים נסללים בהתאם לקובץ הנחיות משרד התחבורה. במסגרת תוכנית של העירייה ב-15 השנים האחרונות, במטרה לעודד רכיבה על אופניים כתחליף זול ובריא לרכב, נסללו כ-120 ק"מ של שבילי אופניים, ועד שנת 2016 תרושת העיר בעוד כ-12 ק"מ בכל שנה", נמסר מהעירייה.

 

עוד הוסיפו: "השבילים נסללים בתוך עיר קיימת ולכן חלקם, כמו בשאר הערים בעולם, משותפים למדרכות ולכבישים. עם זאת, השבילים שייסללו בעתיד יהיו ברובם מופרדים מהמדרכה ומהכביש, כדוגמת נתיבי האופניים שנסללו ברחובות פנקס, משה דיין, שינקין, הטיילת ועוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף מגל
רוכבים מחוץ לשביל האופניים
צילום: אסף מגל
מומלצים