שתף קטע נבחר

למרות ההוזלה: הדלק הישראלי עדיין יקר

גם לאחר ההוזלה הצפויה השבוע, מחיר הדלק הישראלי עדיין יהיה גבוה ביחס לשאר העולם וביחס למחיר הנפט שהתרסק בשבועות האחרונים. שני צעדים לא מסובכים יכולים לאזן את המחיר בקלות: ביטול מס הבלו והורדת מרווח השיווק. למה זה לא קורה?

אף על פי שמחירי הדלק צפויים לרדת בסוף השבוע ב-63 אגורות לליטר בנזין , אנו עדים פעם נוספת לתופעה מוזרה בישראל: בעוד ישנה התאמה בין מחיר הנפט למחיר הדלק כאשר מחיר הנפט עולה, ההתאמה נעלמת כאשר מחיר הנפט יורד או נותר כשהוא.

 

כתבות נוספות בנושא מחירי הדלק :

מחיר הדלק יירד בכ-9% ל-6.27 שקלים

האם ישראל תרוויח מירידת מחירי הנפט?

השנה שבה הנפט איבד מחצית מערכו והדולר זינק ב-12%

 

באוקטובר 2007, כאשר חבית נפט עלתה 92 דולר והדולר נסחר ב-4 שקלים, הבנזין עלה 5.97 שקלים לליטר. 5 שנים לאחר מכן, בספטמבר 2012, הנפט והדולר היו במחירים דומים לאלה שהיו בשנת 2007- אך הבנזין היה יקר ב-37%.

 

להשוואת מחיר הדלק בישראל לעומת העולם - לחצו כאן

 

הסיבה העיקרית לכך היא המיסוי על הבנזין הנקבע על ידי המדינה, אשר אחראי ל-59% ממחירו של ליטר בנזין כיום. בשנת 2012 הכנסות המדינה מדלקים הגיעו לסכום נכבד של כ-17.55 מיליארד שקל, עלייה של 300% מאז שנת 2000. חלק נכבד מסכום זה הינו מרכיב הבלו, המהווה מרכיב קבוע לליטר, שאיננו מתעדכן מדי חודש במקביל למחיר הדלק, אלא אחת לכמה חודשים.

 

מחיר הדלק בארץ נקבע על ידי מספר מרכיבים. הראשון שבהם הוא מחיר הבנזין העולמי, שנקבע בארבעת ימי המסחר האחרונים של כל חודש בבורסת הדלקים שבצרפת. מחיר זה מהווה 35% ממחיר הבנזין הסופי בתחנות הדלק. המרכיב השני הוא מרווח השיווק, שעומד על 9% ממחיר הבנזין ונקבע על ידי משרד האנרגיה והמים. מרווח השיווק מהווה את ההוצאות הנגבות תמורת העלויות הכרוכות באספקת דלק, בהנפקתו ובטיפול בו בחברות הדלק. המרכיבים הנוספים, הם כאמור מיסוי - מס הבלו שנקבע על ידי משרד האוצר ומהווה 41% ממחיר הדלק כיום, ומע"מ בשיעור של 18% המוטל על כל רכישת בנזין.

אסדת קידוח נפט. מס הבלו מהווה 41% ממחיר הדלק כיום (אילוסטרציה) (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אסדת קידוח נפט. מס הבלו מהווה 41% ממחיר הדלק כיום (אילוסטרציה)(צילום: EPA)

הפתרון: ביטול מס הבלו

הפתרונות להוזלת מחיר הדלק הם חקיקה, צמצום מרווח השיווק והגברת התחרותיות בענף. כיום, גביית מע"מ עבור רכיב מס הבלו מהווה כפל מס - בפעם הראשונה מס הבלו נגבה על מחיר הדלק, ובפעם השנייה נגבה מע"מ על מחיר הדלק כשהוא כולל בתוכו גם את רכיב הבלו. ביטול המע"מ על מס הבלו יוזיל את מחיר הדלק בכחצי שקל לליטר.

 

גם מרווח השיווק, העומד כיום על כ-70 אגורות ממחיר הדלק הינו רחב מדי. אנו יכולים ללמוד זאת מהמבצעים האטרקטיביים שמציעות חברות הדלק ללקוחות גדולים. בנוסף, ניתן ללמוד זאת מתחנות הדלק הפרטיות המוכרות בנזין במחיר מופחת מזה של חברות הדלק הגדולות. את מרווח השיווק ניתן להוריד באופן גס באמצעות משרד האנרגיה והמים, אשר קובע אותו אחת לחצי שנה, או באופן גס פחות, באמצעות הגברת התחרותיות בענף. בין היתר, ניתן להגביר את התחרות באמצעות פיתוח תחבורה ציבורית והן באמצעות פיתוח של אנרגיה חלופית, שתוריד את התלות בבנזין וכפועל יוצא תגרום לפיתוי הצרכנים שנותרו משועבדים לבנזין באמצעות מחירים נמוכים יותר.

 

למרות הבשורה המשמחת כי מחיר לליטר בנזין אוקטן 95 צפוי לרדת בסוף השבוע ב-63 אגורות, מ-6.90 שקל כיום ל-6.27 שקלים, עדיין מחירו יהיה גבוה ביחס למדינות העולם וביחס למחיר הנפט שהתרסק בשבועות האחרונים. לכן, המדינה צריכה לפעול להורדת יוקר המחייה לא רק על ידי ביטול תשלום המע"מ על מוצרי יסוד או דיור אלא גם על ידי ביטולו על מס הבלו והורדת מרווח השיווק. שתי פעולות אלה יביאו להורדה מידית של מחירי הדלק. אלה אינן פעולות מסובכות במיוחד ותלויות בהחלטה בלבד שהמדינה יכולה וצריכה לעשות, בייחוד עכשיו כשמחירי הנפט נמוכים.

 

הכותב הוא עו"ד ורו"ח, ראש תחום מסים בבייקר טילי ישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים